PERSBERICHT - 2005-03-09

Consument geeft hoge beoordelingscijfers

Uit & Actief trekt bijna 20.000 actieve bezoekers

Het nieuwe evenement Uit & Actief, dat afgelopen weekeinde in de Utrechtse Jaarbeurs plaatsvond, heeft ondanks koude, slecht en vooral sneeuwweer, bijna 20.000 bezoekers getrokken.

De organisatoren, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, de ANWB en VNU Exhibitions Europe (zo ook de afdeling Fietsen van de RAI Vereniging), zijn tevreden met dit resultaat, hoewel zij beseffen dat dit in negatieve zin is beïnvloed door het extreem slechte weer. Als de weermannen en vrouwen op de media sterk adviseren om alleen als het echt nodig is op pad te gaan, dan weet je dat je geen massale opkomst kunt verwachten, aldus een woordvoerder.

Zeer tevreden
De uitslagen van de enquêtes op het evenement geven overigens aan dat de bezoekers zeer tevreden waren. De consumenten gaven Uit & Actief een gemiddeld cijfer van 7,5. Zon 78 procent was tevreden over het aanbod en maar liefst 96 procent beoordeelde de sfeer als zeer goed. De helft zegt volgend jaar zeker weer te komen. Hoewel je als organisatie natuurlijk afhankelijk bent van de participanten, gaan we er dus van uit dat er in 2006 weer een Uit & Actief komt.

Uit & Actief richtte zich op liefhebbers van uitstapjes en uitdagingen. In de praktijk bleken dat veelal actieve singles en paren, gezinnen met kinderen en jonge senioren. Dat zijn ook vaak mensen die twee keer of nog vaker per jaar op vakantie gaan. En die regelmatig uitstapjes in eigen land maken.

Themapleinen
In de Jaarbeurshallen waren dit weekeinde in diverse hallen zes verschillende themapleinen aangelegd. De actieve consument kon hier een dagje uit of een eerste dag van de vakantie mee maken. De Uit & Actief-themas zijn Buitensport, Stadsleven (cultuur en uitgaan), Plezier & Vertier (parken en attracties), Het Pure Genieten (onthaasten aan de kust of in landelijke omgeving), Fietsen en Wandelen.

Uit & Actief werd georganiseerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (Lekker weg in eigen land), de ANWB-bladen Op Pad en Toeractief en VNU Exhibitions Europe (VNU EE). Een belangrijke bijdrage kwam van de afdeling Fietsen van RAI vereniging Partner was het Veluws Bureau voor Toerisme.