Macintosh Retail Group

JAARRESULTATEN EN DIVIDEND 2004, VOORUITZICHTEN 2005

10-3-2005

MACINTOSH RETAIL GROUP REALISEERT 3% HOGERE OMZET EN 44 % HOGERE NETTOWINST IN 2004; DIVIDEND 46% HOGER OP ¤ 1,05.

In vervolg op het persbericht van 14 januari 2005 deelt Macintosh Retail Group het volgende mede.

Macintosh Retail Group slaagde er ondanks aanhoudend slechte marktomstandigheden in om de omzet in 2004 met 3,1% te doen stijgen van ¤ 781,2 mln tot ¤ 805,5 mln. Deze stijging was het gevolg van zowel omzetgroei bij vergelijkbare winkels (+ 1,5%) als expansie. In alle sectoren met uitzondering van kleding werd een hoger marktaandeel behaald. Lagere procentuele kosten compenseerden een licht lagere procentuele bruto marge meer dan volledig. Het bedrijfsresultaat steeg daardoor sterk en kwam 20% hoger uit op ¤ 27,4 mln (2003: ¤ 22,7 mln), vooral door een stijging in de sector Living. De nettowinst kwam fors hoger uit op ¤ 18,3 mln ten opzichte van ¤ 12,7 mln in 2003. De nettowinst per aandeel nam toe van ¤ 1,78 naar ¤ 2,58. Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) steeg ten opzichte van 2003 en kwam uit op 17,1% (2003: 13,8%). De cashflow bedroeg in 2004 ¤ 37,7 mln (2003: ¤ 32,0 mln). Aan aandeelhouders zal over 2004 een cash-dividend worden uitgekeerd van ¤ 1,05 per aandeel (2003: ¤ 0,72).

Marktomstandigheden
De non-food retailmarkt kende in 2004 opnieuw een moeilijk jaar. De totale non-food detailhandelsbestedingen in Nederland daalden in 2004 volgens het CBS met 2,9% (2003: - 4,1%) door zowel een volumedaling (- 1,7%) als een daling van de gemiddelde prijs (- 1,2%). Belangrijkste oorzaak hiervan was het feit dat de economische situatie en de aangekondigde overheidsmaatregelen de consument onzeker maakten en de koopbereidheid daardoor op een laag niveau bleef. De Nederlandse consument spaarde liever dan dat hij geld uitgaf. Het spaartegoed kwam uit op ¤ 200 miljard, waarvan ¤ 50 miljard werd opzijgezet in de laatste 3 jaar; twee keer zoveel als gebruikelijk. In België en Frankrijk daarentegen was sprake van toegenomen consumentenbestedingen. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden behaalde Macintosh Retail Group in 2004 in alle sectoren, met uitzondering van kleding, een hoger marktaandeel. Dat ging, evenals in 2003, gepaard met een verhoging van bedrijfsresultaat en nettowinst. Onze onderneming blijkt in staat om ook in jaren van tegenvallende marktomstandigheden goede resultaten te kunnen realiseren, dankzij de goede marktpositie en verbeterde kostenstructuur alsmede de spreiding van activiteiten naar een beperkt aantal sectoren.

Omzet
Macintosh Retail Group slaagde er in de omzet met 3,1% te doen stijgen van ¤ 781,2 mln tot ¤ 805,5 mln. Deze stijging was het gevolg van zowel omzetgroei bij vergelijkbare winkels (+ 1,5%) als expansie. Investeringen van middelen en aandacht in verdere versterking van de diverse winkelmerken wierpen hun vruchten af. Het aantal bezoeken aan de winkels steeg tot ruim 135 miljoen en er was sprake van een gemiddeld hogere conversiegraad van bezoekers naar kopers bij een lager gemiddeld besteed bedrag. De strategische keuze om internet breed in te zetten als oriëntatiemiddel voor de consument bewees ook in 2004 zijn waarde. Het aantal bezoeken aan onze websites nam sterk toe tot ruim 20 mln.

De omzet van de sector Living steeg met 1,7% van ¤ 342,1 mln in 2003 naar ¤ 348,0 mln in 2004. Kwantum realiseerde in Nederland bij een per saldo gelijk aantal winkels een fractioneel hogere omzet dan in 2003. In een volgens het CBS met 3,1% gedaalde woninginrichtingmarkt wist Kwantum haar marktaandeel te vergroten. In België nam de omzet van Kwantum behoorlijk toe door vooral omzetgroei bij vergelijkbare winkels. De omzet van GP Décors steeg in 2004 belangrijk door zowel omzetgroei bij vergelijkbare winkels als expansie, vooral via dépositaires (zelfstandige ondernemers) die dichter bij de lokale markt aansluiten, een lagere investering vergen en daardoor sneller een resultaatbijdrage leveren. De meubelmarkt waarin Piet Klerkx actief is, liet in 2004 een minder forse daling van de bestedingen zien dan in 2003, maar toch was volgens het Centraal Bureau voor de Woninginrichting sprake van 3,3% minder uitgaven aan meubels. Piet Klerkx wist in die slechte markt haar omzet op nagenoeg hetzelfde peil te houden als in 2003. De omzet van Stoutenbeek steeg in 2004 behoorlijk ondanks de sluiting van de winkel in Den Haag medio september 2004.

De omzet van de sector Fashion daalde van ¤ 185,8 mln naar ¤ 181,2 mln, volledig als gevolg van een lagere omzet bij kledingketen Superconfex. Volgens GFK Panelservices was sprake van een stijging van de schoenenmarkt in Nederland met 0,8%. De Nederlandse schoenformules van Dolcis, Manfield, Invito en PRO sport (nieuw concept) wisten een stijging van de omzet te realiseren in vergelijkbare winkels. Dat de totale omzet van Hoogenbosch slechts fractioneel steeg ten opzichte van 2003 was het gevolg van de beëindiging van de activiteiten van Manfield in Duitsland (8 winkels) en de sluiting van 9 winkels (Olympus, Hush Puppies en Adidas en Nike Stores) in Nederland. Kledingketen Superconfex stond in 2004 voor de opgave om in een enigszins betere maar nog steeds moeilijke Belgische kledingmarkt (GFK: + 2,2%) de restvoorraden van 2003 op te ruimen. Deze strategie resulteerde in een substantieel lagere en gezondere voorraad. De omzet daalde echter tot ¤ 40 mln, mede veroorzaakt door de sluiting van 3 winkels.

De sector Automotive & Telecom realiseerde in 2004 een omzet van ¤ 276,3 mln (2003: ¤ 253,3 mln). Het jaar 2004 was een goed jaar voor de mobiele telecommarkt in zowel Nederland als België. De omzet van BelCompany nam in Nederland duidelijk toe door zowel autonome groei als expansie, waarmee BelCompany haar marktaandeel wederom vergrootte. In België realiseerde BelCompany een sterke omzetgroei, zowel door groei in vergelijkbare winkels als door uitbreiding van het aantal winkels. Volgens het GFK was in 2004 in Nederland sprake van een daling van de fietsenmarkt met 0,7%. Een flinke daling van het prijsniveau zorgde voor een stijging van de markt voor navigatiesystemen met 14% maar ook voor een daling van de nog belangrijkere car-audiomarkt met 24% (GFK). Halfords behaalde in Nederland een fractioneel hogere omzet door expansie met per saldo 3 winkels en door toevoeging van enkele nieuwe productgroepen. In België realiseerde Halfords een geringe omzetstijging.

Resultaatontwikkeling
Het bruto-omzetresultaat (bruto marge) nam toe met ¤ 9,0 mln tot ¤ 333,0 mln als gevolg van een hogere omzet. De procentuele marge daalde van 41,5% naar 41,3% door een hoger omzetaandeel van mobiele telefonie, waar een lagere procentuele bruto marge gebruikelijk is. Betere inkoop- en betalingscondities compenseerden de effecten van de prijspromotionele acties, die ook in 2004 nodig waren om klanten te doen kiezen voor de winkels van Macintosh Retail Group. De kosten in procenten van de omzet waren met 37,9% beduidend lager dan in 2003 (38,6%), alhoewel in 2004 sprake was van een incidentele nagekomen pensioenlast bij Hoogenbosch ad ¤ 1,0 mln. De verkoopkosten in procenten van de omzet daalden van 28,5% in 2003 naar 28,1% in 2004. De algemene beheerskosten daalden in procenten van de omzet van 10,1% naar 9,8%. Het bedrijfsresultaat nam met 20,4% toe van ¤ 22,7 mln in 2003 naar ¤ 27,4 mln in 2004, door een stijging van ¤ 3,5 mln in de sector Living en ¤ 1,0 mln in de sector Fashion. Het bedrijfsresultaat van de sector Automotive & Telecom was gelijk aan 2003 ondanks aanloopkosten van het in 2004 gestarte eigen mobiele prepaid merk Qick.

Het bedrijfsresultaat van de sector Living nam met 26,7% toe van ¤ 13,0 mln naar ¤ 16,5 mln door een stijging van het bedrijfsresultaat bij alle in deze sector actieve winkelformules. Het bedrijfsresultaat van Kwantum Nederland steeg ten opzichte van 2003 door lagere kosten en bevond zich op een hoog niveau. In België wist Kwantum haar bedrijfsresultaat aanzienlijk te verbeteren. Het bedrijfsresultaat van GP Décors verbeterde fors en kwam nagenoeg break-even uit door een hogere procentuele brutomarge alsmede lagere kosten in procenten van de omzet als gevolg van schaalgrootte-effecten. Bij Piet Klerkx was in 2004 sprake van enige margedruk door diverse speciale prijsacties om omzet te genereren. Door een verdere focus op kostenbeheersing, vooral wat betreft de logistieke kosten en overheaduitgaven, daalden de kosten waardoor Piet Klerkx haar bedrijfsresultaat opnieuw wist te verhogen. Stoutenbeek verbeterde het bedrijfsresultaat sterk als gevolg van een hogere omzet en een duidelijke daling van de kosten, door vooral de effecten van een eind 2003 ingezette reorganisatie.

In de sector Fashion was sprake van een stijging van het bedrijfsresultaat met ¤ 1,0 mln tot ¤ 1,9 mln als gevolg van een aanzienlijke stijging bij Hoogenbosch. Het bedrijfsresultaat van Hoogenbosch kwam hoger uit dan in 2003 doordat een hogere procentuele brutomarge de eveneens hogere procentuele kosten meer dan compenseerde. De hogere kosten waren een gevolg van een incidentele nagekomen pensioenlast van ¤ 1,0 mln. Bij Superconfex konden een hogere procentuele bruto marge en lagere kosten het effect van de omzetdaling niet compenseren, waardoor het bedrijfsresultaat verslechterde tot - ¤ 4,1 mln.

Het bedrijfsresultaat van de sector Automotive & Telecom was met ¤ 14,5 mln nagenoeg gelijk aan 2003 (¤ 14,6 mln) door een stijging bij BelCompany en een daling bij Halfords. Het bedrijfsresultaat van BelCompany Nederland nam in 2004 duidelijk toe door een hogere omzet en procentuele brutomarge en ondanks flinke aanloopkosten die waren gemoeid met de introductie medio 2004 van het eigen prepaid merk Qick. Door Qick ontvangt BelCompany ook een vergoeding uit hoofde van het gebruik van de mobiele telefoon ("airtime") via de prepaid telefoonkaart, hetgeen een doorbraak betekende in de telecommarkt. BelCompany België behaalde eveneens een hoger bedrijfsresultaat door een hogere omzet. Ondanks dat het bedrijfsresultaat in 2004 vanwege een lagere procentuele brutomarge lager uitkwam dan in 2003, realiseerde Halfords zoals gebruikelijk een goede bijdrage aan het bedrijfsresultaat van Macintosh Retail Group. De lagere bruto marge werd enerzijds veroorzaakt door prijsacties die nodig waren om het leiderschap van Halfords in de markt voor audio en navigatiesystemen te verdedigen tegen scherpe prijsconcurrentie en anderzijds door een veranderde marge-mix vanwege nieuwe productgroepen. In België was het bedrijfsresultaat van Halfords evenals in 2003 licht positief.

ROCE
Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) steeg en kwam uit op 17,1% (2003: 13,8%), hetgeen duidelijk hoger is dan de 12% die Macintosh Retail Group bij de huidige rentestand als minimumnorm beschouwt. De stijging was het gevolg van een hoger bedrijfsresultaat alsmede een lager gemiddeld geïnvesteerd vermogen van ¤ 159,7 mln (2003: ¤ 164,2 mln). Aangetekend wordt dat het gemiddeld netto geïnvesteerd vermogen in zowel 2003 als 2004 positief werd beïnvloed door incidentele voorschotten die door BelCompany van een netwerkoperator werden ontvangen (invloed op ROCE: 2003: + 1,0 %-punt; 2004: + 0,8%-punt).

Nettowinst
De financiële lasten daalden met ¤ 0,5 mln tot ¤ 2,2 mln vanwege een lager gemiddeld geïnvesteerd vermogen. De gemiddelde belastingdruk kwam uit op 27,4% (2003: 36,7%), doordat de verliezen van Superconfex België vanaf 1 januari 2004 in Nederland fiscaal verrekend kunnen worden alsmede door een eenmalig positief effect van ¤ 1,2 mln als gevolg van omrekening van uitgestelde belastingverplichtingen in Nederland per 31 december 2004 naar het per 1 januari 2005 verlaagde vennootschapsbelastingtarief.

De nettowinst kwam fors hoger uit op ¤ 18,3 mln ten opzichte van ¤ 12,7 mln in 2003. De nettowinst per aandeel nam toe van ¤ 1,78 naar ¤ 2,58.

Dividend
De Raad van Bestuur heeft, met goedkeuring van de Raad van Commissarissen, besloten om van de nettowinst ad ¤ 18,3 mln een bedrag van ¤ 10,5 mln toe te voegen aan de reserves. Aan aandeelhouders zal derhalve een bedrag van ¤ 7,8 mln als dividend worden uitgekeerd. Per aandeel betekent dit een dividend van ¤ 1,05 (2003: ¤ 0,72) dat in contanten zal worden uitgekeerd. Dit komt overeen met 42,7% van de nettowinst (2003: 42,2%). Het dividendrendement op aandelen Macintosh Retail Group NV bedraagt ten opzichte van de hoogste, laagste en ultimo koers 2004 4,2% respectievelijk 7,2% en 4,4%.

Cashflow en investeringen
De totale cashflow (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg in 2004 ¤ 37,7 mln (2003: ¤ 32,0 mln). In 2004 werd voor ¤ 14,3 mln geïnvesteerd in materiële vaste activa (2003: ¤ 13,3 mln). De investeringen in materiële vaste activa hadden voor ¤ 10,0 mln betrekking op de opening van nieuwe en het up to date houden van bestaande winkels en voor ¤ 3,8 mln op investeringen in logistieke infrastructuren en informatiesystemen.

Groepsbalans
Het balanstotaal ultimo 2004 bedroeg ¤ 249,4 mln (2003: ¤ 244,2 mln). Deze stijging was vooral het gevolg van een toename van de liquide middelen. Het eigen vermogen nam toe met ¤ 13,0 mln en kwam uit op ¤ 126,4 mln, zijnde 50,7% van het balanstotaal (2003: ¤ 113,4 mln of 46,4%). De voorzieningen daalden in 2004 per saldo met ¤ 3,4 mln. Dit was voor circa de helft het gevolg van aanwending van de reorganisatievoorziening van Superconfex. De rentedragende schulden namen met ¤ 6,5 mln toe tot ¤ 21,7 mln ultimo jaar onder meer als gevolg van terugbetaling van een incidenteel voorschot ontvangen van een telecomoperator.

Kasstroomoverzicht
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg ¤ 18,7 mln ten opzichte van ¤ 39,1 mln in 2003. Het verschil was vooral het gevolg van de terugbetaling van in eerdere jaren ontvangen incidentele voorschotten van een telecomoperator. De netto kasstroom uit hoofde van investeringsactiviteiten (- ¤ 14,2 mln) lag op hetzelfde niveau als in 2003 (- ¤ 13,3 mln). De netto uitgaande kasstroom uit financieringsactiviteiten was ¤ 20,5 mln lager dan vorig jaar toen een achtergestelde lening van ¤ 13,6 mln vervroegd werd afgelost en voor ¤ 3,4 mln eigen aandelen werden ingekocht. Per saldo nam de netto liquiditeitspositie af met ¤ 3,5 mln.

BTW-problematiek telecomsector
Zoals reeds eerder gemeld werden de onafhankelijke telecomretailers in Nederland begin 2004 geconfronteerd met een door het Ministerie van Financiën gepubliceerd besluit inzake de heffing van omzetbelasting met betrekking tot "gratis" en/of tegen een gereduceerde prijs geleverde mobiele telefoons in combinatie met het afsluiten van een telefoonabonnement. BelCompany/Macintosh alsmede geconsulteerde BTW-deskundigen zijn op inhoudelijke gronden van oordeel, dat het door het Ministerie ingenomen standpunt niet van toepassing is op BelCompany en dat de door BelCompany en de sector reeds sedert meer dan 10 jaar gehanteerde handelswijze aan alle wet- en regelgeving voldoet. Gezien het grote belang voor de sector en BelCompany, heeft BelCompany samen met de andere onafhankelijke telecomretailers aan de brancheorganisaties RND/UNETO-VNI gevraagd om over de draagwijdte van dit besluit met het Ministerie in overleg te treden. Dit overleg heeft in 2004 geleid tot een schrijven van het Ministerie dat er geen BTW-naheffing gaat plaatsvinden over de periode vóór het uitbrengen van het besluit. Voor de periode na die datum wordt momenteel nog overleg gevoerd. Op basis van onze huidige kennis zijn wij van mening dat het voornoemde besluit geen negatieve gevolgen heeft voor het resultaat van BelCompany.

IFRS
Macintosh Retail Group heeft in 2003 en 2004 ruimschoots aandacht besteed aan de wijzigingen die in het kader van de overschakeling naar de internationale regelgeving voor de verslaglegging (International Financial Reporting Standards "IFRS") met ingang van 2005 zullen optreden in de verslaglegginggrondslagen en de effecten daarvan op de balans en resultatenrekening. De financiële gegevens zijn niet door de externe accountant gecontroleerd.

Naar huidige inzichten leidt toepassing van IFRS in de openingsbalans 2004 tot een balansverlenging met circa ¤ 5 mln en een afname van het eigen vermogen met circa ¤ 11 mln. Dit resulteert in een daling van de solvabiliteit aan het begin van 2004 van 46,4% volgens de huidige grondslagen (NL GAAP) naar circa 41 % volgens IFRS grondslagen. De balansverlenging is voornamelijk het gevolg van een toename van de post materiële vaste activa (+ circa ¤ 6 mln), vooral ten gevolge van onder IFRS te activeren geleasde activa. De afname van het eigen vermogen is voor een groot gedeelte het gevolg van hogere pensioenvoorzieningen. Toepassing van IFRS leidt tot een verhoging van het bedrijfsresultaat 2004 met circa ¤ 2,7 mln tot circa ¤ 30,1 mln, voornamelijk als gevolg van lagere pensioenlasten. De nettowinst neemt toe met circa ¤ 1,6 mln tot circa ¤ 19,9 mln. Als gevolg van de onder IFRS hogere winst over 2004 is het verschil in eigen vermogen ultimo 2004 ten opzichte van NL GAAP circa ¤ 1,7 mln kleiner dan in de openingsbalans. In combinatie met een balansverlenging ultimo 2004 van circa ¤ 4 mln komt de solvabiliteit ultimo 2004 onder IFRS uit op circa 46 % ten opzichte van 50,7% onder NL GAAP. Toepassing van IFRS leidt tot een ROCE over 2004 van circa 18,8% ten opzichte van 17,1% onder NL GAAP. De winst per aandeel komt onder IFRS uit op circa ¤ 2,80 ten opzichte van ¤ 2,58 onder NL GAAP. De totale kasstroom van Macintosh Retail Group zal door de toepassing van IFRS niet worden beïnvloed.

2005

Eenmalige effecten
Het resultaat 2005 zal naar verwachting positief beïnvloed worden door een boekwinst van netto circa ¤ 3,8 mln als gevolg van de verkoop van onroerend goed.

Gezien de resultaten van Superconfex in 2004 en het feit dat Macintosh Retail Group de verkoop van kleding inmiddels niet meer beschouwt als een kernactiviteit, is een proces gaande om de activiteiten van Superconfex in 2005 buiten Macintosh Retail Group te brengen. Effectuering van dit voornemen in 2005 zal resulteren in een daling van de omzet van de sector Fashion waarvan de omvang mede afhankelijk is van het tijdstip van effectuering (omzet Superconfex 2004: ¤ 40 mln). De nettowinst 2005 van Macintosh Retail Group zal door een en ander eenmalig negatief worden beïnvloed.

Doorlopende activiteiten
Het dieptepunt in het consumentenvertrouwen lijkt achter ons te liggen, maar een definitieve omslag is nog niet bereikt. Het economisch beeld in Nederland, België en Frankrijk blijft vooralsnog wisselend. Een herstel van de bestedingen in Nederland zal waarschijnlijk eerst plaatsvinden zodra de gevolgen van alle aangekondigde overheidsmaatregelen voor de consument tastbaar zijn. De onzekerheid over het tijdstip en de mate van herstel van de detailhandelsbestedingen blijft derhalve bestaan

Macintosh Retail Group zal niettemin ook in 2005 blijven investeren in het verder vergroten van de stevigheid en aantrekkelijkheid van haar winkelnetwerk. Het winkelbestand wordt verder uitgebreid met per saldo circa 30 winkels, vooral bij Kwantum, Hoogenbosch en BelCompany. De investeringen zullen in 2005 naar verwachting uitkomen op circa ¤ 20 mln. Gezien de onzekerheid met betrekking tot de marktontwikkeling onthouden wij ons van het uitspreken van een resultaatverwachting over 2005 voor de te continueren activiteiten.

Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV

Maastricht, 10 maart 2005

De jaarcijfers 2004 worden heden toegelicht tijdens een analisten-bijeenkomst om 09.30 uur en een persconferentie om 11.30 uur in het Okura Hotel te Amsterdam.

Contactpersoon: Mr. P.T.A. Hünen: tel: 043-3280725; e-mail: p.hunen@macintosh.nl Dit persbericht is eveneens te lezen op de internet-site van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl

Groepswinst- en verliesrekening (bedragen in miljoenen euro's) 2004%2003%
Netto-omzet805,5100,0781,2100,0
Kostprijs van de omzet-472,5-58,7-457,2-58,5
Bruto-omzetresultaat333,041,3324,041,5
Verkoopkosten-226,1-28,1-222,6-28,5
Algemene beheerskosten-79,5-9,8-78,7-10,1
Totale kosten-305,6-37,9-301,3-38,6
Bedrijfsresultaat27,43,422,72,9
Financiële baten en lasten-2,2-0,3-2,7-0,3
Resultaat voor belastingen25,23,120,02,6
Belastingen op resultaat-6,9-0,8-7,3-1,0
Nettowinst18,32,312,71,6

Cashflow uit gewone bedrijfsuitoefening en investeringen (bedragen in miljoenen euro's) 20042003
Afschrijvingen19,419,3
Cashflow uit gewone bedrijfsuitoefening37,732,0
Investeringen14,313,3

Gegevens per aandeel (bedragen in euro's)
20042003
Nettowinst12,581,78
Cashflow15,324,51
Eigen vermogen17,0315,27
Dividend1,050,72
Gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen (x 1000)7.0867.098
1 Berekend op basis van het gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen. De in januari 2003 ingekochte aandelen (337.000 stuks) zijn niet begrepen in het gemiddeld aantal uitstaande aandelen

Groepsbalans (bedragen in miljoenen euro's)
31.12.200431.12.2003
Activa
Materiële vaste activa6268
Financiële vaste activa44
Vaste activa6672
Voorraden135133
Vorderingen3937
Liquide middelen92
Vlottende activa183172
Totaal activa249244
Passiva
Eigen vermogen126113
Voorzieningen2023
Kortlopende passiva103108
Totaal passiva249244
Rentedragende schulden aan kredietinstellingen2215

Verloop eigen vermogen (bedragen in miljoenen euro's) 20042003
Stand per 1 januari113,4108,8
Mutaties:
Resultaat18,312,7
Dividenduitkering over voorgaand boekjaar-5,1-4,6
Inkoop eigen aandelen0,0-3,4
Overige mutaties-0,2-0,1
Stand per 31 december126,4113,4

Financiële ratio's
20042003
Eigen vermogen in % van het balanstotaal50,7 %46,6 % Net debt / Ebitda0,30,3
Interest Coverage Ratio12,28,3

Geconsolideerd kasstroomoverzicht (bedragen in miljoenen euro's) 20042003
Bedrijfsresultaat27,422,7
Afschrijvingen19,419,3
Mutatie werkkapitaal-19,98,4
Mutatie voorzieningen-3,0-5,3
Kasstroom uit bedrijfsoperaties23,945,1
Ontvangen / betaalde rente en belastingen-5,2- 6,0 Netto kasstroom uit operationele activiteiten18,739,1 Netto investeringen in vaste activa-14,3 -13,3
Netto investeringen in deelnemingen0,1 0,0
Netto kasstroom uit investeringsactiviteiten-14,2-13,3 Netto kasstroom uit financieringsactiviteiten-8,0-28,5 Mutatie netto liquide middelen-3,5-2,7

Omzet per sector (bedragen in miljoenen euro's)
Totaal jaar 1e halfjaar 2e halfjaar
%%%
20042003+/-20042003+/-20042003+/-
Living348,0342,11,7175,6172,22,0172,4169,91,5
Fashion181,2185,8-2,586,088,6-2,995,297,2-2,0
Automotive & Telecom276,3253,39,1131,9122,37,8144,4131,010,2 Totaal805,5781,23,1393,5383,12,7412,0398,13,5

Bedrijfsresultaat per sector (bedragen in miljoenen euro's) Totaal jaar 1e halfjaar 2e halfjaar
%%% %%%
2004omzet2003omzet2004omzet2003omzet2004omzet2003omzet Living16,54,713,03,88,54,96,94,08,04,66,13,6
Fashion1,91,00,90,5-2,8-3,3-1,6-1,94,74,92,52,6
Automotive & Telecom14,55,314,65,85,44,15,34,39,16,39,37,1 Overige1-5,5--5,8--3,0--3,3--2,5--2,5-
Totaal27,43,422,72,98,12,17,31,919,34,715,43,9

1 Hieronder zijn de concernkosten verantwoord

Gemiddeld geïnvesteerd vermogen en ROCE per sector (bedragen in miljoenen euro's) 2004 2003
vermogenROCE%vermogenROCE%
Groep159,717,1164,213,8
Living87,318,988,914,6
Fashion34,55,441,32,3
Automotive & Telecom36,639,728,950,6

De jaarcijfers 2004 worden heden toegelicht tijdens een analisten-bijeenkomst om 09.30 uur en een persconferentie om 11.30 uur in het Okura Hotel te Amsterdam.

Contactpersoon: Mr. P.T.A. Hünen: tel: 043-3280725; e-mail: p.hunen@macintosh.nl Dit persbericht is eveneens te lezen op de internet-site van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl