Ingezonden persbericht

Nieuws op www.wijninfo.nl

PERSBERICHT: NEDERLAND WAARDEERT WIJN STEEDS MEER

Tijdens een bijeenkomst in het Congres Centrum in Den Haag heeft het Productschap Wijn aan achterban en pers de resultaten bekend gemaakt uit de onderzoeken die door ACNielsen, Trendbox BV en Research International zijn verricht in 2004. De gegevens werden in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.

Wijn is genieten en het bestuderen waard!

Nederlanders ontdekken steeds meer dat wijn een uitstekende begeleider is bij het eten en dat wijn goed en lekker is om samen van te genieten met vrienden en familie. Nederlanders willen ook steeds meer weten over wijn. In 2004 heeft 8,5% van de ondervraagden wel eens een wijnproeverij bezocht, ruim 9% een wijncursus gevolgd en 27% heeft interesse om dat te gaan doen.

Regionale verschillen

In vergelijking met nationale gemiddelden van de wijnverkoop in Nederland, vallen de volgende verschillen op. In het westen van Nederland wordt de meeste stille wijn verkocht, meer nog dan in de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In de grote steden wordt echter de meeste mousserende wijn en Champagne verkocht. In het noorden van Nederland wordt het meest Sherry en Vermouth verkocht en in het zuiden van Nederland meer Port.

Rosé nu ook "lentedrank"

De comeback die rosé in de afgelopen jaren maakte, zet zich nog steeds voort in 2004. Het aandeel rosé steeg vorig jaar met 41%. Rosé blijkt niet alleen een "zomerdrank" te zijn, maar ook een "lentedrank". Naast de zomer is rosé nu ook in het voorjaar zeer geliefd. Dat is de belangrijkste reden van de forse stijging van deze consumptie. Een andere reden is dat rosé ook bij mannen aan populariteit wint. In de afgelopen 5 jaar steeg het aandeel rosé van een kleine 2% naar bijna 10%.

Wijn behoort tot de top tien best verkochte producten in de supermarkt

Ten opzichte van 2003 steeg de verkoop van wijn in de supermarkten in volume met 9% en in omzet met 7%. Het aandeel witte wijn bedraagt 36,8% en het aandeel rode wijn 53,7%.

Van alle (niet mousserende) wijn die in de supermarkten werd verkocht, kwam 44,2% uit Frankrijk gevolgd door Zuid-Afrika met 17,4%. De wijnlanden buiten Europa nemen 29,1% van het totale wijnvolume in ons land voor hun rekening. Zuid-Afrika is daarbij de belangrijkste leverancier.

Argentinië is in 2004 de grootste groeier met een stijging van 42% gevolgd door Portugal 34% en Spanje 31%.

De jongere wijnconsument versus oudere wijnconsument

De jongere wijnconsument, in de leeftijd van 18 tot 30 jaar, associeert wijn net zoals de oudere wijnconsument als een kwalitatief goed product om bij het eten te drinken of om jezelf te verwennen. Jongeren geven aan wel meer te willen weten over wijn maar weten niet waar zij moeten beginnen. Het grote aanbod van wijn in winkels en de taal op het etiket wordt door de jongere wijnconsument als lastig ervaren. Daarentegen worden de wijncoderingssystemen van supermarkten op prijs gesteld. Als de jongere wijnconsument wijn cadeau wil doen of zelf een bijzonder diner wil bereiden, wordt het persoonlijke advies van de slijter op prijs gesteld.

Jaarrapporten op internet

De jaarrapporten van ACNielsen, Trendbox BV en Research International zijn vanaf vandaag voor de geregistreerde wijnhandelaren van het Productschap Wijn via verkregen wachtwoord te raadplegen op www.wijninfo.nl via het onderwerp "marktgegevens", "jaarrapporten".

EINDE PERSBERICHT