Gemeente De Wolden

Zuidwolde, 11 maart 2005

Persbericht

Rapportcijfer dienstverlening De Wolden: 6,4

Aan het eind van 2004 heeft onder de inwoners van de gemeente De Wolden een tevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. Hierbij werd de inwoners gevraagd naar hun mening over de dienstverlening van de gemeente De Wolden. Een representatieve groep van 1.173 inwoners van 18 jaar en ouder heeft deelgenomen aan het onderzoek.

De totale dienstverlening van de gemeente De Wolden krijgt gemiddeld een 6,4 als waardering. Slechts 18,9% geeft een onvoldoende.

Burgerzaken meest geraadpleegd
Van de inwoners die aan het onderzoek meewerkten, heeft 70% de laatste twee jaar contact gehad met de gemeente. Van de diensten van Burgerzaken werd het meest gebruik gemaakt (81,3%), Bouwen en Milieu volgt op afstand op de tweede plaats (27,5%).

De inwoners zijn vooral positief over de duidelijkheid van de gemeentegids, de zorgvuldigheid waarmee met inwonersgegevens wordt omgegaan en de
vriendelijkheid van de medewerkers. Minder te spreken is men over de klachtenafhandeling, de parkeermogelijkheden en de openingstijden van het gemeentehuis.

Op naar een 7 in 2007!
Hoewel de gemeente zelf redelijk tevreden is met een 6,4, wordt het motto 'op naar de 7 in 2007!'. De komende periode zal binnen de gemeentelijke organisatie gewerkt worden aan beleid om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren en dan met name op die punten die onvoldoende scoren. De eerste stappen hiervoor zijn al gezet: de openingstijden zijn verruimd en met de komst van de gemeentewinkel hoopt de gemeente haar inwoners sneller en beter van dienst te kunnen zijn. Ook de gemeentelijke website vervult hier een functie in. Op de website staan bijvoorbeeld alle gemeentelijke producten en ook veel digitale formulieren. Daarnaast is vorig jaar het kern- en buurtgericht werken ingevoerd. Dit is gedaan om snel klachten en meldingen te kunnen verhelpen.

Het is de bedoeling om het klanttevredenheidsonderzoek regelmatig te herhalen, om zo een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling in de tevredenheid van de inwoners.

Het complete onderzoeksrapport is te raadplegen op www.dewolden.nl.

///////////////////////////////