Inspectie Werk en Inkomen

Tijdigheid uitvoering Algemene nabestaandenwet verbeterd

De Sociale Verzekeringsbank handelt bij de uitvoering van de Algemene nabestaandenwet (Anw) meer aanvragen en mutatieberichten binnen de wettelijke termijn af dan enige jaren geleden. De SVB heeft ook maatregelen genomen om de communicatie met de burger te verbeteren. Dit concludeert de Inspectie Werk en Inkomen in het vandaag verschenen rapport Op tijd: tijdigheid in de uitvoering van de Algemene nabestaandenwet.

Een van de centrale doelstellingen van de Wet Structuur uitvoering werk en inkomen (SUWI) is het waarborgen van een klantgerichte uitvoering. De burger heeft recht op een tijdige afhandeling van een aanvraag of een melding van een verandering.
De SVB was een aantal jaren niet in staat om alle Anw-aanvragen en mutatieberichten tijdig af te handelen. Dit leidde tot achterstanden en klachten van ontevreden burgers.
Vanaf 2002 heeft de SVB haar werkproces inzichtelijker ingericht, met als uitgangspunt de wettelijke tijdigheidtermijn. Verder heeft de SVB de afhandeling van achterstallige aanvragen en mutatieberichten afgezonderd van het reguliere proces. Een apart team heeft gewerkt aan het inlopen van de achterstanden. Hierdoor liep de behandeling van nieuwe aanvragen en meldingen geen vertraging op. Ook heeft de SVB de communicatie op een aantal punten verbeterd, zodat de burger een beter inzicht heeft in zijn rechten en plichten. Volgens de inspectie dragen deze maatregelen bij aan een klantgerichte uitvoering.

persbericht IWI, 11 maart 2005