Socialistische Partij

Invoering WIA is genadeschot voor WAO

11-03-2005 * "Het nieuwe wetsvoorstel WIA biedt geen fatsoenlijke verzekering tegen de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid," concludeert SP-Kamerlid Jan de Wit. "Het overgrote deel van de mensen die arbeidsongeschikt worden, belandt in de bijstand. Dit is geen sociaal vangnet maar een valkuil. De regering slingert arbeidsongeschikten in een neerwaartse spiraal die leidt tot armoede."

"Het is een pervers systeem," zegt De Wit. "Je hebt gezondheidsproblemen en geen werkgever wil je hebben, zeker niet in tijden van toenemende werkloosheid. Je raakt je spaargeld kwijt, moet je huis opeten en verzeilt in de bijstand. En als je een werkende partner hebt, of thuiswonende kinderen met een inkomen, krijg je helemaal niets. Dit is geen verzekering meer, maar een schaamlap voor de afbraak van een belangrijke sociale voorziening."

Het wetsvoorstel WIA bestaat uit twee delen. Een regeling voor duurzaam en volledig arbeidsongeschikten (IVA) en een regeling voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten (WGA). Duurzaam en volledig arbeidsongeschikt ben je alleen als je met geen mogelijkheid meer kunt werken en herstel in de komende vijf jaar is uitgesloten. In dat geval is de uitkering 70% van het laatste loon. Mensen die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn, blijven bij de werkgever in dienst. Zij krijgen geen uitkering. Er is geen bijzondere ontslagbescherming.

Bij een arbeidsongeschiktheid tussen 35% en 65% is er alleen een uitkering als er gewerkt wordt. De uitkering is dan 70% van het verschil tussen het oude loon en het loon dat met werken wordt verdiend. Stel dat je 40% arbeidsongeschikt bent verklaard. En het lukt om voor 60% van de tijd te werken in je oude baan. Je inkomsten zijn dan 60% plus 70% * 40% = 82% van het oude loon. Dat lijkt mooi, maar de werkgever is niet verplicht om je in dienst te houden. Er is geen bijzondere ontslagbescherming. Bij ontslag is er een arbeidsongeschiktheidsuitkering die maximaal de helft van de bijstand bedraagt. De werknemer gaat al snel via de WW naar de bijstand. Nu heeft 28% van de WAO'ers een deeltijdbaan. Zonder ontslagbescherming zal onder de nieuwe wet het grootste deel van de arbeidsongeschikten in de bijstand belanden.

De Wit vindt het toelaten van de particuliere verzekeraars voor de uitvoering van de regeling volstrekt verwerpelijk. "De Geus verwacht dat deze verzekeraars deze mensen wel aan het werk krijgen, maar verzekeraars kunnen geen banen scheppen of werkgevers verplichten arbeidsongeschikten in dienst te nemen of te houden. Dit is een fopspeen."

Om de verzekeraars te kunnen laten concurreren met het UWV moeten de premies omhoog. De verzekeraars moeten een hoger premie heffen om genoeg geld binnen te halen om in de toekomst de uitkeringen te garanderen. Pas in de toekomst zouden de kosten gaan dalen. "Weer worden ons de zegeningen van de markt voorgehouden. Dat gebeurde ook met de afschaffing van de Ziektewet. Maar de premie voor een particuliere ziekteverzuimverzekering is nu hoger dan onder de Ziektewet. Werkgevers raden hun leden daarom aan om maar zelf het risico te dragen. Dit is het treurige sluitstuk van de sloop van de WAO, waarmee Lubbers is begonnen. De paarse kabinetten hielden de sloophamers aan de gang en De Geus geeft nu het genadeschot."