Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Principes van de kostentoedeling tussen Nederland en Vlaanderen voor de uitvoering van de Ontwikkelingsschets 2010

Tussen Nederland en Vlaanderen worden de volgende principes en uitgangspunten van de kostentoedeling voor de uitvoering van de Ontwikkelingsschets 2010 overeen gekomen:

Nederland en Vlaanderen zullen zich inspannen om de kosten van de verschillende onderdelen van de Ontwikkelingsschets zoveel als mogelijk te drukken.

Veiligheid tegen overstromingen

Nederland en Vlaanderen betalen elk de maatregelen voor het verwezenlijken van de veiligheid tegen overstromingen op hun grondgebied.

Toegankelijkheid


1. Nederland participeert voor 25 % in de studiekosten voor een verruiming van de vaarweg in de Westerschelde. In deze studiekosten zijn inbegrepen de kosten die wederzijds gemaakt worden door de eigen diensten die hierbij worden betrokken.

Vlaanderen neemt de kosten voor de uitvoering van de baggerwerken in de Westerschelde op zich en voert deze werken zelf uit onder de financiële voorwaarden als bepaald in het Verruimingsverdrag van 1995, dan wel anderszins door Nederland en Vlaanderen wordt overeengekomen.

De met de uitvoering van de baggerwerken in de Westerschelde samenhangende kosten zijn eveneens voor rekening van Vlaanderen, met name de geulwandverdediging en de wrakkenberging, met dien verstande dat Nederland tot een bedrag van in totaal maximaal 30 miljoen EURO voor zijn rekening neemt. Deze bijdrage wordt achtereenvolgens besteed aan de volgende werken en werkzaamheden:


1. 25 % van de kosten van de geulwandverdedigingen in relatie tot de verdieping; en vervolgens

2. de kosten voor de wrakkenberging;

Nederland en Vlaanderen nemen elk de kosten van de monitoring van de gevolgen van een verdieping op hun grondgebied voor hun rekening;

Vlaanderen blijft instaan voor de onderhoudsbaggerwerken na de uitvoering van de verruimingswerken, maar behoudt zich evenwel het recht voor om, in het kader van verdere afspraken inzake beleid en beheer van het Schelde- estuarium, een andere regeling te vragen.

De kosten voor de verbetering van de scheepvaartbegeleiding maken geen deel uit van de onderhavige kostentoedeling. Een programma voor de verbetering van de scheepvaartbegeleiding wordt thans onder de verantwoordelijkheid van de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart hoe dan ook uitgevoerd en heeft verder geen relatie met een verdieping.

Natuurlijkheid

Nederland en Vlaanderen staan elk in voor de financiering van de realisatie van het natuurprogramma van de Ontwikkelingsschets 2010 op hun grondgebied. Hierin zijn tevens de kosten begrepen van het jaarlijks onderhoud, na inrichting.

Voor de grensoverschrijdende natuurprojecten wordt het volgende afgesproken:

Natuurinrichting Hedwige-Prosperpolder:

In goed overleg en overeenstemming met Nederland voert Vlaanderen - om niet - de verlegging van de Deltadijk en de estuariene natuurinrichting uit van het natuurontwikkelingsproject Hedwigepolder op Nederlands grondgebied . Deze investeringsinspanning van Vlaanderen geldt als Vlaamse bijdrage aan de voorzorgsmaatregelen die ten gevolge van de verruiming van de vaarweg genomen worden en die tevens bijdragen tot de instandhouding van het Schelde-estuarium en de natuurlijkheid van het ecosysteem. Vlaanderen financiert de grondverwerving, die plaatsvindt volgens de werkwijze die in Nederland bij het natuurontwikkelingsprogramma gevolgd wordt. Deze investering kan beschouwd worden als extra bijdrage ten bate van Zeeland.

Ingeval zich onverhoopt negatieve ontwikkelingen voordoen ten gevolge van de vaarwegverruiming zal bij de toepassing van besluit 2(g) van de Ontwikkelingsschets (dat wil zeggen: meerkosten voor de veroorzaker) rekening worden gehouden met de investeringen die Vlaanderen heeft gedaan. De natuurinvesteringen zullen verder mee in aanmerking genomen worden voor het bereiken van de instandhoudingsdoelstellingen in heel het estuarium.

De werkzaamheden geschieden overeenkomstig het bepaalde in de besluiten
3(c), 3(d) en 3(e) van de Ontwikkelingsschets. De uitvoering vindt plaats door Vlaanderen op basis van een gezamenlijk vastgesteld inrichtingsplan. Het ontwerp zal voldoen aan de eisen en criteria, verbonden aan de Europese Vogel- en habitatrichtlijnen. Voor de inrichting van het gebied kan Vlaanderen gratis over de klei beschikken die op Nederlands grondgebied kan worden gewonnen, voorzover het inrichtingsplan dit toelaat. De Technische Scheldecommissie zal onderzoeken of, en zo ja onder welke voorwaarden het opgebaggerde zand uit de Beneden-Zeeschelde kan aangewend worden voor de aanleg van de dijken op Nederlands grondgebied. Nederland zal waar nodig ondersteuning bieden bij het voeren van de vereiste procedures op eigen rechtsgebied.

Na de voltooiing van de inrichting van het gebied zal het onderhoud van deze inrichting op Nederlands grondgebied ten laste van Nederland worden genomen.

Het Zwinproject

Nederland en Vlaanderen staan op hun grondgebied elk in voor de kosten van planvorming, grondverwerving en inrichting van het Zwin-project en voor de kosten van de nodige infrastructuur voor de afwatering van de landinwaarts gelegen polders. In onderlinge samenwerking wordt een inrichtingsplan voor dit gebied opgesteld en vastgesteld. De werkzaamheden geschieden overeenkomstig het bepaalde in de besluiten 3(c), 3(d) en 3(e) van de Ontwikkelingsschets. Indien de afwatering van voormelde gebieden gebeurt via een gemeenschappelijke infrastructuur, dan worden de investerings- en exploitatiekosten ervan in beginsel over beide partijen verdeeld pro rata van de afgevoerde debieten.

Nederland en Vlaanderen stellen elkaar de benodigde klei voor de dijkopbouw gratis ter beschikking, voorzover winbaar binnen het gebied en voorzover het inrichtingsplan dit toelaat.

Andere kosten

Nederland en Vlaanderen nemen elk de overheadkosten (kosten eigen administratie) bij de uitvoering van de projecten van de Ontwikkelingsschets voor eigen rekening.

Werkingskosten van de gemeenschappelijke Projectorganisatie

Nederland en Vlaanderen betalen elk de helft van de werkingskosten van de gemeenschappelijke projectorganisatie met inbegrip van de kosten voor gemeenschappelijke communicatie en projectbegeleiding.

Maritieme Toegang tot het Kanaal Gent-Terneuzen

Nederland en Vlaanderen dragen elk 50 % bij van de studiekosten van de verbetering van de Maritieme Toegankelijkheid van de Kanaalzone Terneuzen- Gent.

Wegverbinding tussen de Westerscheldetunnel en de N49

Indien Nederland hierom verzoekt zal Vlaanderen, binnen het kader van de reguliere procedures, overgaan tot de aanleg van de Tractaatweg tussen de Nederlandse grens en de aansluiting op de N49.

Achterstallige renten Schelde-Rijn

De achterstallige schulden van België inzake de Schelde-Rijnverbinding en overige vaststaande schulden worden geregeld binnen het af te sluiten verdrag voor het uitvoeren van de Ontwikkelingsschets.

De onderhandelingsdelegaties zullen de hier beschreven kostenverdeling inzake de uitvoering van de Ontwikkelingsschets 2010 als uitgangspunt nemen bij de onderhandelingen van het verdrag inzake de uitvoering van de Ontwikkelingsschets 2010.

's-Gravenhage, 11 maart 2005,

De Voorzitters van de Technische Scheldecommissie,

|Ir. L. H. Keijts                  |Ir. J. Strubbe                    |
|Nederlands Voorzitter             |Vlaams Voorzitter                 |