Gemeente Helmond


---

Ondertekening stadscontract 3e periode grotestedenbeleid

Het huidige kabinet koos ervoor om het grotestedenbeleid (GSB) voort te zetten. De derde grotestedenbeleidperiode is dan ook begin 2005 van start gegaan. Bij deze periode hoort de volgende missie: samenwerken aan krachtige steden, waarbij zichtbare resultaten worden geboekt met een minimum aan bureaucratie. Om deze doelstellingen te realiseren heeft het Rijk met de 30 grote steden - waaronder Helmond - gerichte resultaatsafspraken gemaakt voor de komende vijf jaren. Vrijdagmiddag 11 maart 2005 is door burgemeester Jacobs het stadscontract ondertekend waarin de afspraken staan die het Rijk met de gemeente Helmond heeft gemaakt .

Meerjarenontwikkelingsprogramma 2005-2009
Als basis voor dit stadscontract diende het
Meerjarenontwikkelingsprogramma (MOP) 2005-2009 dat op 11 november 2004 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het MOP met de titel "Helmond: in volle vaart op koers" beschrijft de stappen die Helmond zet en wil zetten om:

* het toekomstbeeld uit de Stads(re)visie Helmond 2015 te realiseren en

* samen met alle 30 andere GSB-steden te werken aan het tot stand brengen van krachtige steden, waarbij zichtbare resultaten worden geboekt met een minimum aan bureaucratie.

Oordeel van het Rijk
Het Helmondse MOP is de afgelopen maanden door het Rijk bestudeerd en kreeg het volgende oordeel:
"De titel van het MOP "In volle vaart op koers" geeft blijk van het verworven zelfvertrouwen van Helmond. Uw stad ziet naast haar positie in het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven een eigen basis voor een sterk vestigingsklimaat en een economische structuur met zwaartepunt in de innovatieve agrofoodsector. Consequent wordt daarom gewerkt aan versterking van het hoogwaardige woonmilieu en van de onderwijsinfrastructuur, waarbij interactie met bedrijfsleven als standaard werkwijze geldt. Met deze inzet heeft Helmond zich een eigen identiteit verworven die de basis is voor haar centrumfunctie voor de Peel.
Uw Meerjarenontwikkelingsprogramma beschrijft zowel de problemen als de kansen in uw stad. U staat voor een moeilijke opgave, maar het Rijk is er zeker van dat met de uitvoering van het MOP zowel het Rijk als Helmond een flinke stap zet in de richting van een krachtige stad." Om het MOP te kunnen uitvoeren stelt het Rijk ongeveer 40 miljoen beschikbaar voor de periode van 5 jaar.

In volle vaart op koers
Zowel in de Stads(re)visie 2015 als in het
Meerjarenontwikkelingsprogramma is te lezen dat Helmond vindt dat de stad moet doorgroeien, maar met behoud van wat er is. Het is belangrijk om te anticiperen op de toekomst en na te gaan welke punten aangepakt moeten worden en op welke punten het nog beter kan. De Helmondse strategie is erop gericht dat sociaal-economische en maatschappelijke achterstanden worden aangepakt en dat gestreefd wordt naar een dynamische en complete stad. Hierbij wil Helmond voortgaan op de reeds ingeslagen weg en vanuit haar identiteit en kracht blijven werken aan de gestelde prioriteiten. Uitgangspunt hierbij is gedeelde verantwoordelijkheid. Helmond kan het immers niet alleen. Daarom daagt ze met haar nieuwe MOP de overige partners uit om zich uit betrokkenheid en medeverantwoordelijkheid voor Helmonds toekomst in te zetten. Samen met de partners in de stad en in de regio wil Helmond verder toewerken naar een leefbare stad, waar het prettig wonen, werken en vertoeven is.

Prioriteiten uit de Stads(re)visie Helmond 2015 Als basis voor het stadscontract en het
Meerjarenontwikkelingsprogramma hebben gediend het landelijk GSB beleidskader "Samenwerken aan de Krachtige Stad" en de Stads(re)visie Helmond 2015.
In de Stads(re)visie staat op hoofdlijnen de visie op het Helmond van 2015 en wat er gedaan moet worden om de gewenste situatie te bereiken. Niet alles wat de stad wil is daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Daarvoor ontbreekt het aan tijd, capaciteit en geld. Daarom heeft Helmond de volgende vijf prioriteiten moeten stellen:
* jeugd en onderwijs (inclusief schooluitval);
* sociale participatie, integratie en gedeelde verantwoordelijkheid;
* veilige, schone en duurzame leefomgeving;
* centrumontwikkeling en stadsmarketing;

* doorgroei van de stad met het accent op wonen, economie en werkgelegenheid.

Om het rendement van het beleid en de inspanningen te vergroten is daar als zesde prioriteit toegevoegd:

* het versterken van het realiseringsvermogen.

Landelijke doelstellingen GSB

Rijk en grote steden willen komen tot steden, die veilig zijn en die tevens voldoen aan de - steeds hogere - eisen van bewoners, bedrijven, instellingen, bezoekers en recreanten. Het streven is economisch vitale steden, met hoogwaardige vestigingslocaties en een hechte sociale samenhang. Steden die werk bieden aan wie dat zoekt. Om die krachtige steden te realiseren is voor het grotestedenbeleid een aantal doelstellingen geformuleerd, die in onderlinge samenhang moeten worden ontwikkeld:

* Het verbeteren van de objectieve en de subjectieve veiligheid;
* Het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving;
* Het verbeteren van de sociale kwaliteit van de leefomgeving;
* Het binden van de midden- en hogere inkomensgroepen aan de stad;
* Het vergroten van economische kracht van de stad.

Om deze doelstellingen te realiseren heeft het Rijk met de steden - waaronder Helmond - gerichte resultaatsafspraken voor vijf jaar gemaakt. Deze afspraken liggen voor Helmond vast in het stadscontract dat op 11 maart 2005 door burgemeester Jacobs is ondertekend.

Meer informatie
Op deze website i
s onder de rubriek Grotestedenbeleid meer informatie te vinden over het Meerjarenontwikkelingsprogramma "Helmond: in volle vaart op koers", de Stads(re)visie Helmond 2015 en het Grotestedenbeleid.