Provincie Zeeland



Trajectcontrole in de Westerscheldetunnel

Vanaf augustus 2005 treedt in de Westerscheldetunnel een trajectcontrolesysteem in werking. Metingen wijzen uit dat in de Westerscheldetunnel veel weggebruikers de toegestane snelheid van 100km/uur fors overtreden. Doel van het trajectcontrolesysteem is dan ook het naar beneden brengen van de hoge snelheden.

Het trajectcontrolesysteem is noodzakelijk omdat er sinds de opening van de Westerscheldetunnel in maart 2003 een tiental ongelukken, waaronder één dodelijk, in en bij de tunnel zijn gebeurd.

Verkeersongevallen in een tunnel hebben een veel grotere impact dan ongevallen op openbare wegen. Niet alleen is de doorstroming van het verkeer bij een ongeluk in een tunnel onmogelijk, ook is hulpverlening moeilijker vanwege de beperkt beschikbare ruimte.

Als verantwoordelijke voor de openbare veiligheid in de provincie Zeeland maakte Commissaris van de Koningin, drs. W.T. van Gelder zich ook grote zorgen over de risicos voor de openbare veiligheid in de Westerscheldetunnel. Vooral ongelukken waarbij vrachtautos met kwetsbare lading zijn betrokken, kunnen vergaande gevolgen hebben voor de openbare veiligheid. Daarom hebben de heer Van Gelder en gedeputeerde de heer mr. drs. A.J.G. Poppelaars contact gezocht met het OM in Middelburg en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) om de mogelijkheden voor de installatie van een trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel te bekijken. Inmiddels heeft het BVOM na een uitgebreide analyse aan Peek Traffic opdracht gegeven voor de aanleg van een trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel. Peek Traffic zal op korte termijn beginnen met de aanleg.

Techniek

Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en 24 uur per dag. Weggebruikers blijken zich met trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te houden.

Het trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel wordt het tweede trajectcontrolesysteem in Zeeland. Sinds november 2004 zorgt een trajectcontrolesysteem op de Zeelandbrug ervoor dat weggebruikers zich aan de maximale snelheid houden; het overtredingspercentage is gedaald van 20% naar 1%.

Bij het trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel komen de cameras aan het begin en het einde van de tunnel te hangen. Met de beelden die de cameras maken, berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt de snelheid hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd.

11 maart 2005, Ingrid de Kubber, Tel. 0118-631824, persberichtnr. 28/2005