Campina Melkunie

Resultaat Campina conform verwachting

Zuivelonderneming Campina is erin geslaagd om in het jaar 2004, dat werd gekenmerkt door prijzenslagen en de EU-zuivelhervorming, de commerciële resultaten van bijna alle groepen te verbeteren. De groepen Campina Duitsland, Campina International, Kaas en Boter en de groep Industriële Producten deden het beter dan in 2003. Campina Nederland had te kampen met verhevigde concurrentie tussen de supermarkten; het resultaat van deze groep stelde teleur. De onderneming versterkte de financiële positie. Het eigen vermogen bedraagt EUR 536 miljoen (2003: EUR 524 miljoen). Het garantievermogen bedraagt EUR 696 miljoen (2003: EUR 656 miljoen) en komt daarmee op 41,7 procent. Campinas strategie gebaseerd op de pijlers internationale groei, innovatie, harmonisatie en kostenbeheersing betaalde zich terug. Campina wist, inclusief EU-compensatie, de effecten van de weerbarstige zuivelmarkt voor haar leden-melkveehouders te compenseren.

De melkprijzen stonden in 2004 onder druk als gevolg van het EU-zuivelbeleid en door forse en aanhoudende prijsconcurrentie tussen de West-Europese supermarktketens, met name in Nederland. In 2004 startte de Europese Unie (EU) met de invoering van het herziene zuivelbeleid. De verwachting is, dat door de maatregelen van de EU de melkprijs tot 2008 met circa 20 procent zal dalen. De EU heeft toegezegd 60 procent van deze val te vereffenen via individuele inkomenscompensatie. Doel van Campina is door middel van verbetering van de ondernemingsresultaten de resterende 40 procent te compenseren. De strategie van Campina biedt daartoe voldoende perspectief, zo bleek in 2004, ondanks de tegenvallende resultaten van Campina Nederland.

De contante melkprijs inclusief btw bedraagt EUR 32,89 per 100 kg melk. Bij gelijke gehaltes aan vet en eiwit in de melk daalt deze melkprijs met EUR 0,76 ten opzichte van 2003. De prestatieprijs inclusief btw bedraagt EUR 33,39 (2003: EUR 34,56). De leden-melkveehouders ontvangen over 2004 een directe inkomensbijdrage van de Europese Unie van EUR 1,18 per 100 kg melk. Deze bijdrage in aanmerking genomen, zijn de nadelige effecten van het EU-zuivelbeleid gecompenseerd.

De in 2004 gerealiseerde omzet bedroeg EUR 3.559 miljoen (2003: EUR 3.655 miljoen). De verkoopactiviteiten in veel landen ondervonden hinder van de koersontwikkeling van de Amerikaanse dollar en de Russische roebel. Het aandeel van de hoofdmerken Campina, Landliebe en Mona in de omzet van consumentenproducten steeg naar 42 procent vanwege de toegenomen afzet onder het Campina-merk buiten Nederland en een verdere harmonisatie van het merkenbeleid. In 2003 bedroeg dit aandeel nog 36 procent.

Campina maakte haar reputatie als innoverende onderneming ook in 2004 waar. Zo ontwikkelde de groep Industriële Producten diverse nieuwe producten, zoals schepijs voor Mona (direct uit de vriezer te gebruiken). Dit unieke schepijs klom in nauwelijks zes maanden op tot het tweede schepijsmerk in Nederland. Voor haar klanten ontwikkelde de groep ingrediënten voor voedingssupplementen met C-12 Peptide (een eiwit dat de bloeddruk helpt verlagen). Onderzoekers van Campina Buttergold waren succesvol met het ontwikkelen van een technologie die het mogelijk maakt om laagvet boters te produceren. Met het oog op de opmars van overgewicht heeft deze technologie een grote marktwaarde. Het onderzoekscentrum Kaas en Boter realiseerde een baanbrekende innovatie: Valess, een vleesvervangend product op basis van zuivel, dat begin 2005 op de markt is gebracht.

Drs. J.J.G.M (Tiny) Sanders, Voorzitter Hoofddirectie Campina over het jaar 2004: Naast zorg om de ontwikkeling in de Nederlandse markt zijn er ook redenen tot tevredenheid. Allereerst omdat alle andere groepen hun commerciële resultaten hebben weten te verbeteren. Campina wist hierdoor de inkomenseffecten van de EU-zuivelhervorming voor onze eigenaren te compenseren. Daarnaast heeft Campina voortgang geboekt op het pad van internationale groei. Zo hebben we een fraaie overname gedaan in Griekenland en zijn de eerste stappen gezet in Thailand en Vietnam. En deze week hebben we onze positie in Vietnam versterkt: door via een 50/50 joint venture onze krachten te bundelen met marktleider Vinamilk.

Verder hebben we in 2004 onze reputatie als innoverende onderneming waargemaakt door tal van nieuwe producten op de markt te brengen. Bovendien hebben we het aandeel van onze hoofdmerken Campina, Mona en Landliebe in de omzet verder weten te versterken. Kortom: 2004 laat zien dat Campina, met of zonder fusie, een fundament heeft om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.

Meer weten
U heeft zojuist de samenvatting gelezen van het persbericht. Als u hier klikt, krijgt u de PDF van het volledige persbericht . Alle details zijn te lezen én te beleven op het interactieve jaarverslag 2004. Het opent zich in een nieuw venster als u hier klikt.