Campina Melkunie

Campina vormt in Vietnam joint venture met Vinamilk

Door een 50/50-joint venture te vormen met Vinamilk, het grootste zuivelbedrijf van Vietnam, versterkt Campina haar concurrentiepositie op de groeiende Vietnamese zuivelmarkt. Met de joint venture krijgt Campinas doelstelling om in een geselecteerd aantal Aziatische landen snel te groeien een aanzienlijke impuls. De samenwerking richt zich op toegevoegde waarde producten, zoals yoghurts, zuiveldranken en desserts die in Vietnam onder het internationale merk Campina op de markt worden gebracht.

Vinamilk is een onderneming waarin de Vietnamese overheid een meerderheidsbelang heeft. Het bedrijf telt ongeveer 3.000 werknemers en heeft een omzet van USD 245 miljoen. Vinamilk beschikt over zeven fabrieken in Vietnam alsmede over een uitgebreid distributienetwerk. Vinamilk is gespecialiseerd in de productie en marketing van zuivelproducten (zoals gezoete, gecondenseerde melk, melkpoeder en vloeibare melk), koekjes, vruchtensappen en andere dranken. Bekende merknamen van de onderneming zijn Vinamilk, Dielac en Yomilk.

De joint venture krijgt de naam Campina Joint Venture Company. Campinas inbreng in de samenwerking behelst haar kennis op het gebied van marketing, haar innovatieve kracht alsook het merk Campina. Vinamilk levert haar bijdrage met productiefaciliteiten en een distributienetwerk in Vietnam. Mevrouw Mai Kieu Lien (Vinamilk) wordt benoemd tot Voorzitter van de Raad van Bestuur. Campinas huidige algemeen directeur voor Vietnam, de heer M. Bacon, wordt algemeen directeur van de Campina Joint Venture Company.

De Vietnamese economie groeit snel, mede dankzij buitenlandse investeringen. De gemiddelde groei schommelde de afgelopen tien jaar rond de zeven procent per jaar. De verwachting is dat de consumptie van zuivelproducten de komende jaren zal blijven stijgen. Zuivel wordt namelijk gezien als gezond en voedzaam. Deels door een door de overheid opgezet schoolmelkprogramma, groeit het gebruik van zuivelproducten vooral onder kinderen. Ook de economische groei en verbetering van de distributie zullen bijdragen aan de verwachte consumptiegroei.

De joint venture met Vinamilk in Vietnam is kenmerkend voor het voortvarende beleid van Campina in deze regio. In het voorjaar van 2004 zette Campina een aantal belangrijke stappen in de uitvoering van de op groei gerichte strategie in een geselecteerd aantal landen in Azië.

Campina heeft allereerst de zuivelactiviteiten van Parmalat in Thailand overgenomen waardoor het vrij snel een lokale organisatie in dat land kon opbouwen. Vervolgens heeft Campina een nieuwe verkooporganisatie opgezet in Ho Chi Minh Stad (Vietnam). Deze richt zich vooral op de marketing en verkoop van langer houdbare melk en producten onder de merknaam Campina.

Ik ben bijzonder tevreden dat Campina gaat samenwerken met een partner als Vinamilk, aldus drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, CEO van Campina BV. Vinamilk beschikt in het hele land over moderne productiefaciliteiten en heeft bovendien een uitgebreid distributienetwerk. Campina zal naast innovatieve zuivelproducten ook marketing know-how inbrengen. En door de concurrentiekracht van de twee bedrijven optimaal te bundelen, zijn we in staat een goede marktpositie op te bouwen.

We zijn zeer verheugd over deze joint venture met Campina, één van de grote zuivelondernemingen in Europa. Het is voor ons van groot belang dat de twee bedrijven op basis van gelijkwaardigheid gaan samenwerken, aldus mevrouw Lien, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de nieuwe joint venture. Samen met Campina kunnen we een grote rol spelen in het toegevoegde waarde segment in de zuivelmarkt.