Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 10 maart 2005

EMBARGOVERZOEK tot 13-03-2005 14.00 uur

"Hé Nicolaï, wedden dat?!"

25xEurope wedt meer jongeren te betrekken bij Europa dan staatssecretaris Nicolaï!

Wie lukt het om in 2005 meer jongeren te betrekken bij Europa? Is dat staatssecretaris Nicolaï met zijn dure campagnes? Of wordt dat 25xEurope, een project dat door jongeren gerund wordt, en wiens website in twee maanden tijd al bijna 40.000 hits kreeg? Dat is de weddenschap die 25xEurope aan de staatssecretaris voorlegt. Durft hij die uitdaging wel aan? Dat is de grote vraag. Stichting 25xEurope heeft hem via een open brief uitgedaagd. Op dinsdag 29 maart om 16.30 uur is de staatssecretaris uitgenodigd om tijdens een speciale bijeenkomst in Den Haag de weddenschap te komen bezegelen.

Europa moet je doen! Want Europa is meer dan de Grondwet, Brussel en de euro. Europa is ook strandvakanties, Barcelona en de MTV European Music Awards. Dat is de boodschap van 25xEurope, een project van een groep Nederlandse jongeren. Zij denken dat deze boodschap mensen meer aanspreekt dan de overheidscampagne "Europa. Best Belangrijk." Daarom dagen zij staatssecretaris Nicolaï van Buitenlandse Zaken, en dus het kabinet, in een open brief uit om eens te kijken wie er de meeste mensen bij Europa kan betrekken. Een aantal weken lang was het ministerie van Buitenlandse Zaken ook enthousiast over de weddenschap. Vorige week kreeg 25xEurope echter te horen dat de staatssecretaris het helaas te druk heeft met allerlei activiteiten rondom het referendum.

Volgens 25xEurope is dat juist deel van het probleem. "Voor het kabinet bestaat voorlichting over Europa alleen maar als er een verkiezing of referendum is.", aldus Joost de Bruin, een van de oprichters van 25xEurope. De boodschap die het kabinet over Europa laat horen vindt 25xEurope veel te beperkt en ook te saai. Natuurlijk is het belangrijk dat er in Europa nooit meer oorlog komt en dat er wordt samengewerkt tussen Europese landen. Maar Europa leeft! Niet in ministeries, parlementen en vergaderzalen, maar ook in clubs, stadions, kroegen en huiskamers.

Om dit te laten zien reizen de jongeren van 25xEurope door alle 25 lidstaten van de EU. Door bij mensen thuis te slapen, de lokale cultuur in te duiken en op zoek te gaan naar het dagelijkse leven in de verschillende landen en steden, geven zij een kijkje in het échte Europa. Want het echte Europa bestaat uit cultuur, mensen en gebruiken. Joost de Bruin: "Wij merken dat veel mensen wel geïnteresseerd zijn in dát verhaal. De betrokkenheid bij meer abstracte zaken over Europa komt dan vanzelf wel." Om zoveel mogelijk mensen 'mee te nemen' door Europa, doen de jongeren verslag via hun eigen site www.25xeurope.com, op de radio (zoals BNN United en Radio M), in verschillende kranten (o.a. de Volkskrant en Utrechts Nieuwsblad), via de NRC Scholierensite en de website van Kennisnet en waarschijnlijk vanaf september ook op televisie via de Nieuwe Omroep en MoveYourAss.tv.

25xEurope denkt dat deze aandacht voor Europa beter werkt dan de campagne van de staatssecretaris. In de open brief dagen ze hem uit voor een weddenschap die loopt tot het eind van 2005. Aan het eind van het jaar rekenen ze ceremonieel met de staatssecretaris af. Heeft hij zijn werk uitmuntend gedaan, dan is de inzet van 25xEurope een bonus op zijn werk geweest en zetten de jongeren zich 24 uur voor zijn campagneactiviteiten in. Deden de jongeren, ook in verhouding met hun budget en mogelijkheden, het beter, dan neemt de staatssecretaris een voorbeeld aan 25xEurope en zal hij vergelijkbare initiatieven om jongeren bij de EU te betrekken in het vervolg ondersteunen.

In maart reist 25xEurope door Portugal en Spanje. Niet alle vrijwilligers reizen daarbij mee. De rest van de groep zoekt in maart tijdens 'een heuse bedrijventournee' het Nederlandse bedrijfsleven op, op zoek naar steun voor het project. 25xEurope zoekt 25 bedrijven die willen helpen om de weddenschap te laten slagen. Op dit moment heeft het project slechts voor een bezoek aan vier landen financiering en doen ze alles op eigen kosten. In ruil voor uitgebreide exposure en (waar mogelijk) aandacht in de media, kunnen bedrijven het project ondersteunen d.m.v. producten of geld. Zo is 25xEurope nog op zoek naar camera's, laptops, webhosting, belbundels, boodschappen voor levensonderhoud, promotiekleding en last but not least brandstof. Geïnteresseerde bedrijven kunnen ook zelf contact opnemen met de stichting.

Op www.25xeurope.com zijn de verhalen van de reizigers en de vorderingen van het project te vinden.

--------------------------------------
Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht