DE ZAAK

Kleinbedrijf loopt klanten mis

Het kleinbedrijf loopt door slordigheid omzet mis. Dit blijkt uit een anonieme steekproef van De Zaak onder ruim 70 bedrijven. Veel ondernemingen maken beloften die op websites staan in de praktijk niet waar. Ook telefonische toezeggingen worden niet of te laat nagekomen.

Acht journalisten van De Zaak belden en mailden als mystery shopper naar ruim 70 kleine bedrijven in zeven sectoren. In alle gevallen deden zij zich voor als potentiële klant (kleine ondernemers en particulieren) op zoek naar een bepaald product of dienst. Bedrijven in de volgende sectoren werden tegen het licht gehouden: zakelijke en overige dienstverlening, bouw en installatie, detailhandel, groothandel, ICT en telecom, marketing en communicatie en personeelsdiensten.

Te trage reactie
Kleine bedrijven (maximaal tien werknemers) geven over het algemeen redelijk tot goed invulling aan het begrip klantvriendelijkheid. Maar in de meeste gevallen wordt veel te traag gereageerd. Het gros van de onderzochte bedrijven legt zelfs een opvallend passieve houding aan de dag. Het initiatief wordt volledig bij de klant gelaten. Adresgegevens worden nauwelijks gevraagd. Slechts een handvol ondernemers belt een aantal dagen na het eerste klantgesprek op om te peilen hoe het ermee staat, in een poging het koopbesluit te beïnvloeden. Veel bedrijven lijken er onvoldoende van doordrongen dat iedere klant er één is, hoe klein de eventuele opdracht misschien ook is.

Valse beloften
Uit de steekproef blijkt verder dat bedrijven zich op hun website vergalopperen aan te enthousiaste teksten en de mogelijkheid tot interactie. Vaak wordt de indruk gewekt (en soms zelfs letterlijk gesteld) dat een bedrijf landelijk actief is. Eenmaal aan de telefoon, blijkt de ondernemer in slechts enkele gevallen bereid het land te doorkruisen.

Volledig artikel
De steekproef van De Zaak onder zeventig bedrijven legt verschillen in aanpak per sector bloot. Iedere branche heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, met één bindend element: dat iedere ondernemer hiervan kan leren. De uitkomsten per sector leest u in het maartnummer van tijdschrift De Zaak.