AutoRai

Peugeot leidt in het wereldkampioenschap rallyâs

(16-3-2005)
Met de tweede plaats in de Rally van Mexico revancheerde Marcus Grönholm zich voor de afgang die hij eerder in Zweden maakte. Deze keer erkende de Fin zijn meerdere in Petter Solberg, nadat hij door remproblemen op de eerste wedstrijddag al was achtergeraakt. Markko Märtin droeg met zijn derde plaats bij aan het voor Peugeot beste teamresultaat in de laatste achttien maanden. En voor het eerst sinds november 2003 nam Peugeot de leiding in de titelstrijd van de constructeurs. Een leuke entree voor Jean-Pierre Nicolas, die de met pensioen gaande Corrado Provera is opgevolgd als sportdirecteur.

De Corona Rally Mexico, met ceremoniële start in het monumentale plaatsje Guanajuato en service en finish in industriestad León, was de eerste gravel-wedstrijd van het seizoen; als zodanig dus ook nieuw voor de combinatie Peugeot-Pirelli. De Italiaanse banden voldeden uitstekend, net als de beide 307âs WRC zelf. De autoâs bewezen andermaal hun betrouwbaarheid.

Oververhitte remmen
Een probleem waardoor veel equipes echter werden geplaagd en dat bij Peugeot Total vooral optrad aan de auto van Grönholm, was oververhitting van de achterremmen. Het team wisselde op beide autoâs het complete remsysteem en trachtte de koeling te verbeteren door aanpassing van de koelluchtinlaten, maar daarmee was na de eerste service het probleem voor Grönholm nog niet geheel opgelost. âWe kregen voor de tweede etappe van het team de opdracht om na elke klassementsproef de remblokjes te vervangen, dus Marcus en ik hadden een behoorlijk drukke dagâ, zei navigator Timo Rautiainen.

Snelste proeftijden
Ondanks het remprobleem zette Grönholm snelste proeftijden op KPâs 2, 6 en 8. Maar de Fin verloor in de eerste etappe twintig seconden op koploper Solberg (Subaru) en op dag twee nog eens negen tellen. Zelf hield Grönholm een veilige marge op de achtervolgers, van wie Sébastien Loeb al heel vroeg terugviel door technische problemen. De Fransman knokte zich echter weer omhoog tot de vierde plaats. Markko Märtin had aanvankelijk nog af te rekenen met Loebs teamgenoot François Duval en zette de snelste tijd op KP 3, maar de Belg zou later uitvallen, waarna de positie van de tweede Peugeot niet meer in gevaar kwam.

Tamelijk saai
Grönholm en Märtin consolideerden hun posities op de derde en laatste dag, waarbij het venijn in de staart zat: een proef van liefst 44 kilometer. âMaar wij concentreerden ons op het uitrijden van de wedstrijd zonder fouten te maken, dus de laatste etappe was een tamelijk saaie aangelegenheidâ, zei Grönholm. Het belangrijkste was het uitstekende resultaat van beide autoâs, dat veertien WRC-punten opleverde en Peugeot aan de leiding bracht van het wereldkampioenschap.
Met een Peugeot 206 WRC van Bozian Racing finishte de Spanjaard Xavier Pons keurig als tiende. Een tweede privé 206 WRC, in handen van de Mexicaan Ricardo Triviño, eindigde op de twaalfde plaats.