AutoRai

Mitsubishi in top drie constructeursklassement

(16-3-2005)
Het MMSP (Mitsubishi Motors Motor Sports) WRC team heeft met beide Lancers WRC05 punten weten te scoren in de Corona Rally van Mexico. Harri Rovanperä and Risto Pietiläinen hebben hard gevochten om als vijfde te finishen en teamgenoten Gilles and Hervé Panizzi pakten twee punten met een achtste plek.
Dit is de vierde opeenvolgende Rally waarbij beide autoâs aan de finish komen, het gaat dus de goede kant op met de betrouwbaarheid van beide Lancers.

Mitsubishi scoort na Monte Carlo en Zweden nu voor de derde opeenvolgende keer punten met beide autoâs. Dat brengt het totaal op evenveel punten als Ford.

âWat een weekend voor Mitsubishi Motorsportâ, lacht de President van MMSP Isao Torii. âAfgelopen zaterdag zijn we als tweede en vierde geëindigd in de 3.840 kilometer lange Cross Country Rally van Argentinië naar Chili, en vandaag scoren beide WRC autoâs punten voor het constructeursklassement in een zinderende Rally van Mexico. Ik ben erg gelukkig met de gedrevenheid van beide teams. De betrouwbaarheid van onze autoâs is goed, daarmee hebben we een belangrijk doel bereikt. De huidige positie in het WRC constructeurskampioenschap is een geweldig resultaat voor Mitsubishi Motors en volledig te danken aan de onvermoeibare inzet van iedereen, zeker gedurende deze laatste maand.â

Zeven seconden
Harri Rovanperä begon het evenement voorzichtig, maar werkte gestaag aan een opmars, ondanks de nodige remproblemen in de eerste etappe. Bij de start van de tweede dag dienden zich de nodige elektrische storingen aan en moest het team verschillende systemen verwisselen voordat hij uiteindelijk kon vertrekken. Dit leverde hem ook nog een tijdstraf van 1min 20sec op, voor het te laat verlaten van de service. Rovanperä had echter snel zijn ritme te pakken en zette een vierde tijd neer, om de dag uiteindelijk als vijfde te eindigen, op 1.4 seconden achter Fordâs Gardemeister en 36 seconden voor op regerend wereldkampioen Loeb. Overtuigd dat hij Gardemeister kon pakken, maar bewust van de druk van Loeb, stortte Rovanperä zich in de derde etappe en klokte tot twee keer toe de snelste tijd. Helaas schreef de fransman Loeb de proeven op zijn naam en eiste uiteindelijk met zeven seconden verschil de vierde plaats op.
âIk ben gelukkig met een vijfde plaats maar het was een erg zware rallyâ, verklaarde Harri. âWe reden zo hard als we konden vandaag; het was goed genoeg om voorbij Gardemeister te komen maar niet voldoende om Loeb voor te blijven. In de laatste proef werd door toeschouwers met stenen gegooid. Daar hebben we ondanks een grote buts in de voorruit niet veel tijd door verloren, maar het bracht me wel steeds uit mijn concentratie. Of het uiteindelijk die zeven seconden op Loeb zou hebben gescheeld, wie weet? Onze prestatie was uiteindelijk toch best goed.â

Koel
Gilles Panizzi startte vol vertrouwen en realiseerde de eerste dag concurrerende tijden waarmee hij zesde overall eindigde. Maar hij had het uiteindelijk zwaarder te verduren dan zijn teammaat en reed maar liefst drie keer lek in de eerste etappe, waarvan hij de laatste proef eindigde met een spin. In de tweede etappe had hij moeite om de auto op koers te houden, klaagde over een te zachte afstelling en worstelde met zijn stuurwiel. De vaak heethoofdige fransman bleef echter koel, reed naar de finish en pakte daarmee twee extra constructeurspunten voor Mitsubishi.
âHet is goed dat we twee autoâs aan de finish hebben en dat we beiden punten scoordenâ, zei Gilles. âNu is het een kwestie van doorzetten en verschrikkelijk hard werken voor de volgende rally; naar mijn mening moet er een podiumplaats in kunnen zitten. We weten dat we een sterke auto hebben, nu moeten we de handelbaarheid op gravel nog wat verfijnen.â
Technisch Directeur Mario Fornaris voegt daar nog aan toe: âDit was een prima resultaat. Voor de derde keer op rij hebben we ons sportieve doel gerealiseerd met een auto in de top vijf en twee autoâs in de punten. De resultaten van de laatste paar rallyâs laten zien dat onze technologie per race verbetert. Sinds Catalunya vorig jaar hebben we weinig echte problemen ondervonden, ondanks de implementatie van nieuwe componenten als een âautomatic gearshiftâ en het âactive differentialâ systeem. We komen dichter bij de kop van het klassement en de rijders hebben geweldig gepresteerd dit weekend. Mitsubishi Motors heeft nu een sterke uitgangspositie en we verwachten te kunnen blijven verbeteren in de komende reeks van gravel evenementen.â