De Nederlandse Bank
DNB publiceert Kwartaalbericht maart 2005
Persbericht
Datum 16 maart 2005
Organisatie leeg DNB
Marginale belastingdruk belemmert vrouwen bij vergroten
arbeidsparticipatie; Populariteit pinnen en chippen neemt verder toe;
Consument wil meer acceptatiepunten chipknip en pinpas; Microkrediet
belangrijk middel in armoedebestrijding; Aantal valse euro´s in
Nederland daalt
Deze en andere onderwerpen staan in het Kwartaalbericht van maart
2005, dat de Nederlandsche Bank (DNB) op woensdag 16 maart om 13.00
uur vrijgeeft voor publicatie. Het Kwartaalbericht opent zoals
gebruikelijk met rapportages over financiële stabiliteit, monetaire en
economische ontwikkelingen, toezicht en betalingsverkeer. Daarnaast
komen de volgende onderwerpen aan bod:
Belemmeringen bij het vergroten van de Nederlandse arbeidsduur
Nederland doet het in internationaal opzicht minder goed als het gaat
om het aantal gewerkte uren per werknemer. Vooral bij vrouwen en bij
ouderen staat een aantal belangrijke belemmeringen de uitbreiding van
de arbeidsduur in de weg. Bij de participatie van vrouwen bijvoorbeeld
blijkt Nederland slecht te scoren wat betreft de marginale effectieve
belastingdruk bij het uitbreiden van de werktijd, terwijl uit
onderzoek blijkt dat financiële prikkels voor vrouwen belangrijk zijn
bij de beslissing om al dan niet meer te gaan werken.
Populariteit pinnen en chippen neemt verder toe
De populariteit van het elektronisch betalen in winkels neemt nog
altijd toe. In 2004 werd 1,25 miljard keer met de pinpas betaald, 7,8%
meer dan in 2003. Dit is wel het laagste groeicijfer tot dusver,
waarbij de laatste drie jaar de groei steeds verder is afgevlakt.De
totale pinomzet steeg met 5% tot EUR 56,7 miljard. Dit is naar
schatting de helft van de totale omzet in het
toonbankbetalingsverkeer. Ook het gebruik van de chipknip nam verder
toe, maar ook deze groei is minder uitbundig geworden. In 2004 werden
127 miljoen chiptransacties verwerkt, 16,6% meer dan in 2003. De
chipomzet steeg met 17% tot het totaalbedrag van EUR 350 miljoen,
waarmee het gemiddelde betaalde bedrag stabiel bleef op EUR 2,75.
Hoe consumenten betaalmiddelen beleven: een publieksmeting
Uit recent onderzoek naar de beleving van betaalmiddelen blijkt dat de
Nederlander over het algemeen tevreden is over het gebruik van contant
geld, de pinpas, de chipknip en de credit card. Het opvoeren van het
aantal acceptatiepunten voor de pinpas en de chipknip kan er aan
bijdragen dat deze efficiënte betaalmiddelen vaker geworden gebruikt,
zo blijkt. Andere methoden om de aantrekkelijkheid van de meest
kostenefficiënte betaalmiddelen bij de consument te verhogen, zijn
onder meer het onder de aandacht brengen van de hoge
transactiesnelheden bij gebruik van de chipknip en de invoering van
een contactloze chip. Ook het verhelpen van het risico van een te laag
saldo kan behulpzaam zijn bij het stimuleren van het gebruik van de
chipknip. Vergroting van het bewustzijn bij de consument van de
maatschappelijk kosten van de verschillende betaalmiddelen, kan
behalve door een goede voorlichting ook worden bewerkstelligd door
tarifering.
´Banking the unbankables´ met microkrediet
Met het uitroepen door de VN van 2005 tot het internationale jaar van
het microkrediet, zal de ontwikkeling van deze vorm van financiering,
gericht op de allerarmsten in de wereld, een verdere stimulans
krijgen. Daarmee komt ook het toezicht op microkredietverlening in
beeld.
Aantal valse euro´s daalt
In 2004 zijn in Nederland 25.526 valse eurobiljetten aangetroffen. Dat
is ruim 2% onder het aantal valse bankbiljetten dat in 2003 werd
geregistreerd, waarbij vooral in de tweede helft van vorig jaar een
flinke daling heeft plaatsgevonden. De nadruk ligt nog steeds op het
biljet van EUR 50 (44% van het totaal) met het briefje van EUR 100 als
goede tweede (37%). In het gehele eurogebied is het biljet van EUR 20
(24%) het op één na meest aangetroffen valse biljet.
Verder in dit Kwartaalbericht:
* Gezinnen gevoeliger voor schommelingen van vermogensprijzen;
* Nettowinst bankwezen stijgt in 2004 ruim 30% tot EUR 10,3 mrd;
* De ´Enkele lijst´, ofwel het herziene onderpandkader van het
Eurosysteem.
* Verschuivingen in het bestedingspatroon van de Nederlandse
consument;
* Het `lead supervison'-model in het Europese financieel toezicht
Einde persbericht
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Tobias Oudejans,
020-524 3100 en 06-524 96 961, of Herman Lutke Schipholt, 020-524 2712
en 06-524 96 900.
Een fysiek exemplaar van het Kwartaalbericht is te bestellen
via info@dnb.nl. Vanaf woensdag 16 maart 2005 om 13.00 uur is het
Kwartaalbericht ook te downloaden vanaf de website van de
Nederlandsche Bank.