Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatieonderzoek Erasmus Universiteit bekroond

Het innovatieonderzoek van de vakgroep Strategie van RSM Erasmus University is op het internationale wetenschappelijke Annual Corporate Strategy Conference bekroond. Het onderzoek werd door een internationale jury gekozen uit meer dan 100 bijdragen uit 10 verschillende landen. Het congres vond op 11 en 12 maart jongstleden plaats in Valdemar, Duitsland.

Het onderzoek toont aan hoe efficiënt produceren samen kan gaan met innoveren. De meeste bedrijven hebben daar moeite mee en letten vaak alléén op de kosten. Door onvoldoende strategische vernieuwing kan daardoor de boot worden gemist.

Uit het prijswinnende onderzoek blijkt dat het management méér aandacht voor de organisatie moet hebben. Zo maken specifieke organisatie strategieën een focus op zowel de kosten als innovatie mogelijk. Decentralisatie van besluitvorming en hechte netwerk relaties tussen werknemers zijn daarbij van groot belang.

Omdat de meeste Nederlandse bedrijven slecht scoren op innovatie zijn de bevindingen van groot belang. De onderzoekers willen daarom in een aantal sectoren vervolg onderzoek gaan verrichten.

Het onderzoek is verricht door Justin J.P. Jansen, Frans A.J. van den Bosch en Henk W. Volberda, verbonden aan de vakgroep Strategie van RSM Erasmus University. Onderzoek van de vakgroep Strategie wordt gerekend tot de Europese top. Alledrie de onderzoekers zijn lid van Erasmus Research Institute for Management (ERIM), de onderzoekschool van de Erasmus Universiteit op het gebied van management.

Noot voor de pers.
Het onderzoek is op aanvraag beschikbaar