Gemeente Hoorn


In 2020 in Hoorn en de regio 30 procent meer verkeer

Persbericht d.d.: 10 maart 2005

Door de ruimtelijke ontwikkelingen in Hoorn en de regio West-Friesland neemt het verkeer tot 2020 met circa 30 procent toe. De komst van een kunstijsbaan, woningen en een uitgaanscentrum in Blauwe Berg leiden op zich tot weinig meer verkeer op de Bobeldijkerweg (899 voertuigen extra) en de weg door Blauwe Berg (735 voertuigen extra) dan hoe dan ook het geval is. Op de overige wegen is het effect van de ontwikkeling van Blauwe Berg vrijwel nihil. Dat blijkt uit het nieuwe verkeersmodel OmniTRANS en de eerste toepassing van het model, de Verkeersstudie Blauwe Berg. Het model en de verkeersstudie zijn van verkeersbureau Goudappel Coffeng. Het college van B en W heeft de resultaten van het model en de verkeersstudie toegestuurd aan de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving. Die vergadert woensdagavond 16 maart over het model en de verkeersstudie Blauwe Berg.

Tot voor kort werkte de gemeente met het verkeersmodel Pandora. Dit model is sinds 1999 in gebruik. Ongeveer iedere vijf jaar is er een update van het verkeersmodel. Bij zo'n update wordt het huidige wegennet ingevoerd en worden de aantallen woningen en de arbeidsplaatsen opnieuw bepaald en in het model ingevoerd. Op basis van deze gegevens doet het model een voorspelling voor de huidige situatie. Deze situatie wordt getoetst aan de huidige telcijfers. Hiermee wordt de betrouwbaarheid van het model geijkt. Vervolgens wordt met behulp van het model een prognose voor de toekomst berekend.

In het nieuwe model, (verkeersmodel OmniTRANS van verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng), wordt rekening gehouden met de nieuwste gegevens over de groei van de automobiliteit. Dat wil zeggen: een groei van het verkeer van circa 30 procent tot het jaar 2020. Deze voorspelling is gebaseerd op regionale en nationale ontwikkelingen. Basisjaar voor het nieuwe model is 2004. Van dit jaar zijn ook de meest recente telgegevens bekend.

Referentie
Basis voor de Verkeersstudie Blauwe Berg is de zogenoemde Referentievariant 2020. Deze variant is de geprognosticeerde situatie voor het jaar 2020, inclusief alle nu bekende ruimtelijke ontwikkelingen. Voor de omgeving Blauwe Berg betekent dit dat er sprake is van een nieuwe weg door Blauwe Berg tussen de eveneens nieuwe rotonde in de Provincialeweg en de Bobeldijkerweg, en dat zowel Keern-Noord (nabij de Provincialeweg) als Dampten (nabij Keern) zijn afgesloten. Ook is rekening gehouden met de komst van een ijsbaan, woningen en een uitgaanscentrum.
In totaal zijn in de verkeersstudie zeven varianten onderzocht.

Conclusies
De belangrijkste conclusies zijn:

* De ruimtelijke ontwikkelingen in Hoorn en de regio West-Friesland leiden tot een forse toename van het verkeer in Hoorn en omstreken, namelijk met circa 30 procent.
* De Referentievariant 2020 levert voor de Bobeldijkerweg de meeste verkeersdrukte op (12.499 motorvoertuigen per etmaal). Ook op de Van Aalstweg tussen het Runshoppingcentre en de Provincialeweg neemt het verkeer toe: van 8.535 motorvoertuigen naar 13.693 motorvoertuigen per etmaal. Deze toename wordt veroorzaakt door het afsluiten van het Keern-Noord, waardoor verkeer uit Risdam-Zuid dan via de Van Aalstweg naar de Provincialeweg rijdt.
* Het aandeel van de ontwikkelingen in het gebied van de Blauwe Berg bedraagt voor de Bobeldijkerweg 899 extra voertuigen en voor de nieuwe weg door Blauwe Berg 735 extra voertuigen. Op de overige wegen is het effect vrijwel nihil.
* Openhouden van het Keern-Noord heeft als effect dat de verkeersdrukte op de Bobeldijkerweg (-1.825) en de weg door de Blauwe Berg (-2.697) afneemt. Op het Keern neemt de drukte juist toe, variërend van +587 (tussen Dorpsstraat en Schapenweide) tot
+9.771 (tussen Geldelozeweg en Provincialeweg). Op de Van Aalstweg neemt de drukte fors af doordat verkeer uit Risdam-Zuid dan via het Keern naar de Provincialeweg rijdt.
* De aanleg van de weg door Blauwe Berg heeft tot gevolg dat het op het Keern-Noord minder druk wordt met een daling met 1.400 motorvoertuigen per etmaal.

* In de variant waarbij ofwel de Slotenmaker ofwel de Geldelozeweg ofwel beide wegen aangesloten worden op de weg door de Blauwe Berg, blijft de verkeersdrukte op deze wegen relatief gering: Slotenmaker van 1.719 tot 3.196 voertuigen en Geldelozeweg van
1.540 tot 3.545.

* De variant waarbij én de Slotenmaker én de Geldelozeweg aangesloten worden op de weg door de Blauwe Berg én het Keern-Noord openblijft, levert de grootste hoeveelheid verkeer door de hele wijk Risdam-Zuid op.

Presentatie
Het college heeft besloten in te stemmen met de conclusies uit het rapport Verkeersstudie Blauwe Berg. Op 16 maart wordt, in de vergadering van de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving, een presentatie gehouden in de raadszaal en wordt een nadere toelichting gegeven op het verkeersmodel en de verkeersstudie Blauwe Berg. Voor de vergadering worden ook de belangenverenigingen in het gebied uitgenodigd en degenen die eerder bezwaar hebben gemaakt tegen de plannen in de Blauwe Berg. Het rapport Verkeersstudie Blauwe Berg is voor EUR 13,75 verkrijgbaar aan de balie Voorlichting in het stadhuis.

Niet te vergelijken
In hun brief aan de commissie geven B en W aan dat de uitkomsten van de eerdere verkeersstudie naar Blauwe Berg en de huidige studie niet met elkaar zijn te vergelijken. Het oude model, Pandora, had als basisjaar 1998 en als prognosejaar 2009. Hierdoor zijn de uitkomsten van de twee modellen niet met elkaar te vergelijken.
---