Smit Internationale NV

ROTTERDAM, 17 MAART 2005

Smit Internationale N.V. behaalt opnieuw goed resultaat in 2004


· Goede resultaten Divisie Harbour Towage.
· Divisie Terminals presteerde beneden verwachting.
· Gedurende 2004 hoog werkaanbod en derhalve een prima resultaat in de Divisie Salvage.
· Bevredigende bezetting in 2004 van de vloot van de Divisie Transport & Heavy Lift.

Resultaten 2004

· De netto winst stijgt van EUR 27,0 miljoen in 2003 naar EUR 27,5 miljoen in 2004.

· Het bedrijfsresultaat is gestegen van EUR 29,3 miljoen in 2003 naar EUR 33,0 miljoen in 2004.

· In het bedrijfsresultaat 2004 zijn begrepen bijzondere posten ten bedrage van negatief EUR 0,8 miljoen (2003: negatief EUR 3,6 miljoen).
· Het resultaat van de niet-geconsolideerde deelnemingen bedraagt EUR 4,9 miljoen (2003: EUR 11,0 miljoen).

· De rentelast is gedaald van EUR 6,1 miljoen in 2003 naar EUR 3,3 miljoen in 2004.

· De belastingdruk is in 2004 gedaald naar ca. 24% ten opzichte van 31% in 2003.
· De netto winst per aandeel, gecorrigeerd voor ingekochte aandelen, bedraagt EUR 3,61 ten opzichte van EUR 3,62 over 2003.

Dividend
Voorgesteld wordt een dividend van EUR 2,00 in contanten per aandeel (2003: EUR 2,00), betaalbaar per 24 mei 2005.

Strategie
Na alle veranderingen en strategische aanpassingen van de afgelopen jaren is SMIT nu gericht op groei. Verdere verbetering van de kwaliteit van de onderneming speelt hierbij een belangrijke rol. Zowel de kwaliteit van de vloot als van de dienstverlening zal hieraan bijdragen. De hoofdpunten van dit proces zijn gericht op:
- Commerciële daadkracht;

- Project management;

- SHE-Q beleid (Safety, Health, Environment & Quality).

Dit proces zal gefaseerd verlopen. In 2004 werden de eerste effecten reeds zichtbaar in het resultaat en op het gebied van vlootvernieuwing.

Het proces van vlootvernieuwing is in 2004 ingezet waarbij de vernieuwing is gebaseerd op de principes van `proven technology' en standaardisatie. Hierdoor wordt de uitwisselbaarheid van schepen vergroot, terwijl de kosten op termijn worden gereduceerd. Zoals eerder vermeld, vormen acquisities onderdeel van de groeistrategie. De juiste combinatie van prijs en toegevoegde waarde zijn daarbij van primair belang.

Overzicht bedrijfsresultaat                                          EUR mln.
                                                    2004                               2003
Harbour Towage                                      11,1                                 7,6
Terminals                                             6,5                                8,9
Salvage                                             12,3                                 4,3
Transport & Heavy Lift                                5,7                              14,7
Holding                                           -/-  1,8                           -/-  2,6
                                                    -----                              -----
Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten            33,8                               32,9
                                                        ===                                ===
Divisie Harbour Towage
Havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.

Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten van de Divisie Harbour Towage steeg naar EUR 11,1 miljoen, tegen EUR 7,7 miljoen in 2003. Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal (Return On Capital Employed; ROCE) ligt met 12,5 % (2003 9,4%) boven het gewenste rendementsniveau van 12%.

De resultaten in Rotterdam zijn opnieuw verbeterd maar halen het gewenste niveau nog niet. De kosten liggen nog steeds op een te hoog niveau. In het overleg met de betrokkenen (vakbonden, personeelsleden en ondernemingsraad) is enige voortgang geboekt, maar het noodzakelijke niveau van flexibiliteit bij de inzet van mensen en materieel is nog niet bereikt.

In eerdere berichten rapporteerden wij al over de problematiek met betrekking tot de zogenaamde Bemanningsfaciliteit. Er is een regeling met de Staat getroffen over de afdoening van deze kwestie. Definitieve afdoening is in 2005 te verwachten.

In Canada zette de in het vierde kwartaal van 2003 geïnitieerde verbetering van de resultaten, zich in 2004 voort. Vergroting van het marktaandeel en kostenbesparingen wierpen hun vruchten af.

In Panama werd een aanzienlijke verhoging van de omzet en winst gerealiseerd. Het contract voor onze werkzaamheden op één van de concessies in Panama werd met vijf jaar verlengd. Mede in het kader van die contractsverlenging werd een substantiële investering in nieuw materieel voor Panama gedaan.

De markt voor Harbour Towage activiteiten is een relatief stabiele markt. Voor deze Divisie heeft SMIT zich tot doel gesteld te groeien door middel van acquisities.

Divisie Terminals
Sleepdiensten en aanverwante maritieme en management diensten aan offshore en onshore terminals.

Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten van de Divisie Terminals bedroeg EUR 6,5 miljoen, tegen EUR 8,9 miljoen in 2003. Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal (ROCE) lag op 9,3% (2003: 11,5%). Dit is lager dan het door SMIT gestelde korte termijn doel van 12%.

Het resultaat in euro's is, net als in 2002 en 2003, opnieuw gedrukt door de sterk gedaalde

koers van de Amerikaanse dollar.

De daling van het resultaat werd verder veroorzaakt door beëindiging van de werkzaamheden in Ivoorkust en Curaçao. Hier werden wij geconfronteerd met enerzijds een oorlogssituatie en anderzijds met commerciële problemen van cliënten. Daarnaast zijn verlieslatende werkzaamheden in West-Afrika beëindigd.
Een bestaand langlopend contract in West-Afrika is met een tweetal nieuwe schepen uitgebreid. Vanaf 2005 zal deze regio naar verwachting weer aan het resultaat bijdragen.

De voor deze Divisie voorziene groei kon nog niet gerealiseerd worden. Dit is teleurstellend, omdat deze Divisie een deel van de basis vormt voor de groeistrategie van SMIT. Inmiddels heeft een reorganisatie van het divisiemanagement en de tenderafdeling plaatsgevonden en is de commerciële bezetting versterkt.

Het groeidoel van de winst is 50% over een periode van vijf jaar (basis 2003).

Divisie Salvage
Berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.

Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten bedroeg EUR 12,3 miljoen, tegen EUR 4,3 miljoen in 2003. ). Dit resultaat bevindt zich dit jaar ver boven het historisch gemiddelde van EUR 4 miljoen per jaar. De netto productie ratio steeg van 9,6% in 2003 naar 22,1% in 2004, hetgeen aanzienlijk boven het gestelde doel van 10% is.

In 2004 kende deze Divisie een uitzonderlijk hoog werkaanbod. De meest in het oog springende projecten waren de wrakverwijdering van de gebroken tanker 'Tasman Spirit' voor de kust van Pakistan, de berging van de `Cape Africa' (Zuid Afrika) en het keren en bergen van de omgeslagen `Rocknes' (Noorwegen). De verwijdering van de `Tricolor' werd zonder verdere tegenslagen afgerond, waarbij een klein negatief resultaat is behaald. De poging tot berging van de `Cristoforo Colombo' (Sakhalin) moest zonder resultaat worden afgebroken.

Het activiteitenniveau binnen deze Divisie heeft een onvoorspelbaar karakter. SMIT richt zich in deze markt op het bovenste segment, waar SMIT op basis van haar gespecialiseerde expertise veel toegevoegde waarde kan leveren, met name in milieubeschermende activiteiten. Het doel is een marktaandeel van 25-30% te handhaven.

Divisie Transport & Heavy Lift
Pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van maritieme projecten.

Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten van de Divisie Transport & Heavy Lift bedroeg EUR 5,7 miljoen (2003: EUR 14,6 miljoen). Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal (ROCE) lag op 41,1% (2003: 52,3%). De lange termijn rendementsdoelstelling is 15%. Wij merken hierbij op dat de Divisie veel afgeschreven materieel kent.

De Transport activiteiten ontwikkelden zich het afgelopen jaar op een zeer bevredigende wijze, met name door een uitstekende bezettingsgraad van de vloot in Europa en Azië. Helaas kenden de Heavy Lift activiteiten na afloop van de grote projecten in Griekenland en Brazilië geen vervolg en was er derhalve in de tweede helft van het jaar weinig werk. Met name de resultaten van de inzet van de kleinere bokken in de Rotterdamse regio zijn teleurstellend. In de loop van 2005 zal de strategische positie van SMIT ten aanzien van deze bokken nader worden geëvalueerd.

In deze Divisie richt SMIT zich voor de Transport activiteiten op het realiseren van autonome

groei die mede wordt gerealiseerd door middel van geleidelijke vlootvernieuwing. De bouw van een serie van drie werkschepen werd in Singapore gecontracteerd. Deze schepen zullen in 2005/2006 afgeleverd worden en zullen worden gefinancierd door een commanditaire vennootschapsconstructie. Begin 2005 werd een serie van drie kleinere werkschepen voor activiteiten op de binnenwateren en kustgebieden in Noordwest-Europa gecontracteerd.

Niet-geconsolideerde deelnemingen
Het resultaat van de niet geconsolideerde deelnemingen is gedaald van EUR 11,0 miljoen in 2003 naar EUR 4,9 miljoen in 2004.
Dit resultaat werd met circa EUR 4,0 miljoen incidenteel negatief beïnvloed door het verbreken van een langlopend contract.
In 2003 was in het resultaat van EUR 11,0 miljoen een incidentele bate van EUR 3,3 miljoen begrepen. Rekening houdend met bovenstaande hebben alle deelnemingen in 2004 uitstekend gepresteerd.

Belastingen
De belastingdruk is door het verkrijgen van een aantrekkelijk belastingregime in het buitenland in 2004 op een structureel lager niveau gebracht.

International Financial Reporting Standards
Naar verwachting heeft de implementatie van IFRS een zeer beperkte invloed op zowel de vermogenspositie als de resultaatontwikkeling van de onderneming. De volatiliteit van het resultaat zal naar alle waarschijnlijkheid marginaal toenemen. De invoering van IFRS heeft geen effect op de cash flow van de onderneming.

Vooruitzichten
SMIT is van mening dat de aard van het bedrijf met zich meebrengt dat het niet vroegtijdig met voorspellingen ten aanzien van het resultaat kan komen. Gezien de verbetering van de financiële en strategische positie moet het evenwel mogelijk zijn een gestadige groei van het gemiddeld historisch resultaat te realiseren.


-ooo-

Voor nadere informatie:
B. Vree W.H. Kanis Chief Executive Officer Chief Financial Officer Tel: 010-4549911 Tel: 010-4549911 e-mail: b.vree@smit.com e-mail: w.kanis@smit.com

Bedrijfsprofiel
SMIT heeft een traditie van meer dan 160 jaar dienstverlening in de maritieme sector. Met de combinatie van kennis, ervaring en adequaat materieel heeft SMIT een uitstekende reputatie opgebouwd. De dienstverlening van SMIT richt zich voornamelijk op rederijen, producenten in de olie- en LNG-industrie, verzekeraars en overheden. SMIT conformeert zich aan de hoogste standaarden op het gebied van Veiligheid, Gezondheid, Milieu & Kwaliteit.

De diensten van SMIT zijn ondergebracht in vier Divisies:
· Harbour Towage: havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.
· Terminals: sleepdiensten en aanverwante maritieme en management diensten aan offshore en onshore terminals.

· Salvage: berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.
· Transport & Heavy Lift: pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van maritieme projecten.
VERKORTE GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING
(x  1 mln.)
boekjaar     boekjaar
2004         2003
Bedrijfsresultaat Divisies voor bijzondere posten:
- Harbour Towage                                                 11.1           7.7
- Terminals                                                       6.5           8.9
- Salvage                                                        12.3           4.3
- Transport & Heavy Lift                                          5.7         14.6
- Holding                                                        -1.8          -2.6
Bedrijfsresultaat Groep voor bijzondere posten                   33.8         32.9
Bijzondere posten                                                -0.8          -3.6
Bedrijfsresultaat Groep                                          33.0         29.3
Resultaat niet-geconsolideerde deelnemingen                       4.9         11.0
Bedrijfsresultaat Groep (inclusief deelnemingen)                 37.9         40.3
Saldo betaalde minus ontvangen interest                          -3.3          -6.1
Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor belastingen        34.6         34.2
Belastingen                                                      -7.1          -7.2
Resultaat na belastingen                                         27.5         27.0
Winst per aandeel in Euro                                        3.61         3.62
VERKORTE BALANS
(x  1 mln.)                                                   31 december 2004         31 december 2003
in %                     in %
Activa:
Materiële vaste activa                                         189.0          46.3      180.2          38.7
Financiële vaste activa                                          50.3         12.3       94.8          20.3
Overige vlottende activa                                       134.3          32.9      171.5          36.8
Liquide middelen                                                 34.2           8.4      19.4           4.2
407.8         100.0      465.9         100.0
Gefinancierd als volgt:
Eigen vermogen                                                 203.7          50.0      194.0          41.6
Aandeel van derden                                                0.4           0.1        0.5          0.1
Achtergestelde leningen                                           8.1           2.0        9.6          2.1
Garantievermogen                                               212.2          52.0      204.1          43.8
Voorzieningen                                                    21.7           5.3      22.6           4.9
Overige langlopende schulden                                     57.7         14.1       62.1          13.3
Overige kortlopende schulden                                   114.2          28.0      157.6          33.8
Kortlopende bankschulden                                          2.0           0.5      19.5           4.2
407.8         100.0      465.9         100.0
Verloopoverzicht eigen vermogen:
Eigen vermogen begin boekjaar                                  194.0                    188.8
Netto resultaat                                                  27.5                    27.0
Dividend                                                        -15.3                     -3.5
Uitoefening optierecht                                            2.3                      0.7
Mutaties in de waardering van buitenlandse deelnemingen
als gevolg van wisselkoersveranderingen                          -4.8                   -19.0
Eigen vermogen einde periode                                   203.7                    194.0


GECONSOLIDEERD KASSTROOMOVERZICHT

(x  1 mln.)                                                  2004             2003
Resultaat na belastingen                             27.5             27.0
Kasstroom uit operationele activiteiten                       68.2             54.8
Kasstroom investeringen                                      -17.6             21.7
Kasstroom financiering                                       -18.4            -57.8
Mutaties liquide middelen en kortlopende schulden             32.2             18.7
kredietinstellingen
Stand begin periode                                           0.0             -18.7
Stand einde periode                                           32.2             0.0

---- --