Provincie Friesland
PERSBERICHT

Nummer: 063 ItV
Datum: 17 maart 2005

GS Provincie Fryslân wil waarde Nuon-aandelen optimaliseren via houdstermaatschappij

Het College van GS van Fryslân wil de jaarlijkse inkomsten en de waarde van de Nuon-aandelen optimaliseren door een constructie waarbij de hogere inkomsten worden voorgefinancierd door een financiële instelling. Omdat daadwerkelijke verkoop van de aandelen binnen de huidige wetgeving niet mogelijk is, hebben GS een 'tussenstap' ingebouwd waarmee het mogelijk is om een gedeelte van de waarde van de aandelen alvast te benutten. Deze tussenstap bestaat uit het oprichten van een houdstermaatschappij en het overdragen van de Nuon-aandelen aan die houdstermaatschappij.

In december 2000 kregen GS de opdracht van Provinciale Staten om de Nuon-aandelen te verkopen om met de opbrengst nieuwe plannen te kunnen financieren. Gedeputeerde Jan Ploeg: "Sinds de liberalisering bevindt Nuon zich in een dynamische omgeving met commerciële ups en downs. Wij willen daarvan niet afhankelijk zijn. Sinds de opdracht tot verkoop zijn we er ons steeds meer van bewust geworden dat Fryslân jaarlijks een te laag dividend ontvangt van Nuon. Daarom willen we nu een tussenstap nemen door een houdstermaatschappij op te richten. Ons doel is om het jaarlijkse dividend te verhogen, om een substantieel bedrag in één keer vrij te maken, en om tegelijkertijd een 'bodem' in de waarde voor de Nuon-aandelen aan te brengen."

Huidig dividendrendement
De provincie voelt zich te veel afhankelijk van het dividendbeleid van Nuon. Op basis van analyses heeft de provincie vastgesteld dat het dividend niet voldoet aan de door de rijksoverheid vastgestelde normen voor overheidsdeelnemingen en ook niet in verhouding staat tot wat vergelijkbare Europese energiebedrijven jaarlijks uitkeren aan hun aandeelhouders.
Het dividendrendement van Nuon voor 2004 is momenteel 1.2%, terwijl het ministerie van financiën een dividendrendement van tenminste 4-5% verlangt van haar overheidsdeelnemingen. Vergelijkbare Europese energiebedrijven keren gemiddeld jaarlijks 4% van de marktwaarde van de aandelen uit aan hun aandeelhouders. Het college verbaast zich erover dat het huidige rendement zo laag is, gezien het feit dat de Dte een netto rendement op het eigen vermogen van de netwerkactiveiten toestaat van rond de 9%.

Project Falcon
Het optimaliseren van de waarde van de Nuon-aandelen is ondergebracht in het project 'Falcon'. De provincie richt een houdstermaatschappij op waarvan ze zelf voor 100% eigenaar is en draagt vervolgens de Nuon-aandelen over aan de houdstermaatschappij in ruil voor een vordering op de houdstermaatschappij. Een houdstermaatschappij is een onderneming die aandelen beheert.

De houdstermaatschappij trekt een lening aan bij een financiële instelling. De opbrengst van de lening kan op drie manieren aan de provincie worden uitgekeerd: In vijf tot tien jaarlijkse termijnen als verhoging van het jaarlijkse dividend, in één keer of een combinatie van beiden. De houdstermaatschappij betaalt de financiële instelling een rente over de lening.

De houdstermaatschappij zal zich inzetten om een mogelijkheid te realiseren waardoor een groot deel van de huidige waarde van de Nuon-aandelen kan worden verzilverd. Daarnaast zal de houdstermaatschappij zich er sterk voor maken dat Nuon in de tussentijd het jaarlijkse dividend aanzienlijk verhoogt en mogelijk overtollig kapitaal uitkeert aan de aandeelhouders.
De provincie overweegt gelijkgestemde Nuon-aandeelhouders de mogelijkheid te bieden zich te verenigen in de houdstermaatschappij. Jan Ploeg: "Als meer aandeelhouders zich aansluiten dan zijn nog meer mogelijkheden denkbaar".

De volgende stap is het daadwerkelijk verkopen van alle of een deel van de aandelen aan een derde. Dit kan pas wanneer verkoop wettelijk mogelijk is. Als de splitsingswet volgens planning wordt ingevoerd, dan is verkoop van de aandelen per 1 januari 2007 mogelijk. Tenminste 80% van de waarde van de aandelen kan verzilverd worden door middel van verkoop van de commerciële activiteiten en door herkapitalisatie van het netwerk. Met een minderheidsprivatisering van het netwerk zou dit percentage kunnen oplopen tot boven de 90%.

Voordelen
De voordelen van project Falcon zijn als volgt:
1. Een structureel hoger dividend; dit vermindert tegelijkertijd de druk op de provincie om de Friese burgers zwaarder te belasten.
2. De mogelijkheid een aanzienlijk bedrag ineens vrij te maken waarmee andere plannen kunnen worden gerealiseerd.
3. Een 'bodem' in de waarde van de Nuon-aandelen terwijl in principe alle overwaarde wordt behouden; afhankelijk van de hoogte van de lening van de financiële instelling kan eventueel worden overeengekomen dat de financiële instelling een deel van de meeropbrengst ontvangt. Als de opbrengst van de aandelen bij verkoop echter lager is dan de lening, dan is dit voor rekening van de financier.
4. De waarde van de Nuon-aandelen zal ondanks deze hogere inkomstenstroom niet dalen zolang Nuon in toekomstige jaren een met 2004 vergelijkbaar bedrag aan de algemene reserves toevoegt en zich dit ook reflecteert in de waarde van de aandelen.

Fasering
Het College is momenteel in overleg met de ministeries van Binnenlandse Zaken en van Economische Zaken en verwacht dat beiden hun instemming zullen verlenen aan de oprichting van een houdstermaatschappij. Het project bevindt zich nu in fase 2. Hierin heeft een marktverkenning plaatsgevonden waarin een aantal financiële instellingen zijn benaderd om een indicatieve bieding voor de lening te doen. Gedeputeerde Jan Ploeg: "Wij hebben een aantal interessante voorstellen ontvangen die momenteel verder worden onderzocht".
In fase 3, die eind maart of begin april van start gaat, vinden de bindende biedingen en onderhandelingen plaats. In de vierde fase bepaalt het College van GS welke bieding het beste past bij de doelstellingen en legt het de keuze voor aan PS, die daarover hun wensen en bedenkingen uitspreken. GS nemen de wensen en bedenkingen mee in de definitieve besluitvorming.

Bijlage:
Presentatie Sequoia
Brief aan PS d.d. 16 maart 2005

N 35

---- --

PROJECT FALCON

Dividendbeleid en Kapitaalsstructuur
Maart 2005

Het 12.6% Belang van de Provincie Fryslân in Nuon Heeft een
Waarde van meer dan 1 miljard ....
Geschatte Marktwaarde Aandelen(1)
( miljoen)
Nuon 8.479
Essent 9.024
Eneco 4.204
Delta 1.324
NRE 385
Intergas 345
Westland 247
Cogas 240
Rendo 246
ONS 120
23,5 miljard Kapitaal van Lagere Overheden is geïnvesteerd en opgesloten in de Nederlandse Energie Sector
(1) Waardering gebaseerd op: netwerk - GAW waarde, zoals vastgesteld door DTe, plus 7,5% premie en 55 per elektriciteitsmeter en 65 per gasmeter plus 7,5% premie; productie - 300 -
400 per kW capaciteit; levering - 200 - 400 per individuele elektriciteit- en gasklant; kabel - 7,0 ­ 8,0x EBITDA; afval - 6,0 ­ 7,0x EBITDA; water - 400 - 500 per water klant; overige
activiteiten - investeringskosten of op basis van vergelijkbare ondernemingen 2

... Maar het Nuon Belang is effectief "Slapend" Kapitaal met
een Laag Rendement .....
Dividend Rendement(1)
DTe Toegestane
Rendement op 8,9%
Eigen Vermogen(4)
Rijksoverheidsnorm(5) 4,5% 7,0%
Vergelijkbare Rendement Nederlandse
Beursgenoteerde Europese 4,0% Staatsobligatie (2)
Energiebedrijven
Nuon 1,2%
Rendement Vergelijkbare
Essent Beursgenoteerde Europese
1,6% Energiebedrijven
Eneco 1,8%
Rendement Vast rentende
Delta 2,2% Obligatie (Single A)(3)
NRE 2,4%
DTe Toegestane Rendement
Intergas 1,7% op Eigen Vermogen
Westland 1,8%
Cogas 2,8%
Rendo 3,3%
ONS 1,1%
0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10%
(1) Bron: Jaarverslagen 2004 voor Nuon en Essent; jaarverslagen 2003 overige ondernemingen. Berekend als uitgekeerd of uit te keren dividend gedeeld door de geschatte marktwaarde
(2) Nederlandse Staatsobligatie met looptijd 5 jaar per 30 januari 2005 (risicovrije rentevoet)
(3) Verondersteld als de risicovrije rentevoet plus 70 basispunten
(4) Bron: DTe, nominaal en na belastingen
(5) 4.5% dividend plus 2.5% vermogensgroei 3

... Zeker in verhouding tot Vergelijkbare Europese
Energiebedrijven ....
Europese Ondernemingen vs. Grote 3 Nederlandse Energiebedrijven
Dividend Rendement(1) (%) Dividend Payout Ratio(2) (%)
AWG AWG
5.8%
Centrica 3.6% Centrica 26,3%
EDP EDP 59,6%
4.1%
Electrabel 3.0% Electrabel 63,5%
Endesa 4.0% Endesa 53,7%
Enel 8.3% Enel 110,0%
E.ON 3.1% E.ON 32,8%
Fortum 3.7% Fortum 46,3%
Gas Natural 3.1% Gas Natural 50,0%
Iberdrola 3.7% Iberdrola 54,6%
Interpower 1.7% Interpower 32,6%
64,6%
Kelda 4.6% Kelda
74,7%
National Grid Transco 4.4% National Grid Transco
79,6%
Pennon Pennon
4.4%
43,7%
RWE 3.0% RWE
Scottish Power 70,5%
Scottish Power 4.8% Scottish & Southern Energy 73,0%
Scottish & Southern Energy 4.4% Severn Trent 98,8%
Severn Trent 5.0% Snam Rete Gas 75,0%
Snam Rete Gas 4.4% Suez 45,3%
Suez 3.7% Terna 100,0%
Terna 4.4% Union Fenosa 45,0%
Union Fenosa 2.7% United Utilities 98,1%
United Utilities 6.9%
Veolia 57,8%
Veolia 2.3% Verbund 39,7%
Verbund 1.7% Gemiddelde Europese Gemiddelde Europese
Ondernemingen: 4,0% Nuon 27,4% Ondernemingen: 62,3%
Nuon 1.2%
Essent 35,0%
Essent 1.6% Eneco 40,0%
Eneco 1.8%
(1) Bron: Geselecteerde analistenrapporten, februari 2005; (verwachte) uitgekeerde dividend 2004 gedeeld door de marktwaarde eigen vermogen per 14 februari 2005; Eneco gebaseerd op
jaarverslag 2003
(2) Bron: Geselecteerde analistenrapporten februari 2005; (verwachte) uitgekeerde dividend 2004 gedeeld door de (verwachte) gerapporteerde netto winst 2004 4

.. Gedeeltelijk als Gevolg van Lage Rendementen op de Commerciële
Activiteiten en Mogelijk Relatieve Onderprestatie van de Netwerken ..
Toegestane EBIT Netwerken(1) Impliciete EBIT Commerciële Gemiddeld Rendement op
Activiteiten minus Vermogen van Commerciële
Onderprestatie Netwerk(2) Activiteiten minus
Onderprestatie Netwerk(3)
(m) (m) (%)
Nuon 478,9 32,1 0,8%
Essent 405,3 320,3 4,8%
Eneco 350,6 (74,0) (5,0%)
Delta 31,2 27,9 3,7%
NRE 28 (0,4) (0,4%)
Intergas 21,9 (16,4) (34,5%)
Westland 21,5 (9,6) (19,6%)
Cogas 14,2 0,3 0,4%
Rendo 19,9 (4,6) (7,5%)
ONS 4,4 1,0 1,3%
(1) Berekend als toegestane WACC bepaald door DTe, vermenigvuldigd met totale Gestandaardiseerde Activa Waarde (GAW) inclusief meters
(2) Bron: Jaarverslagen 2004 Nuon en Essent; jaarverslagen 2003 overige ondernemingen
(3) Berekend als impliciete EBIT commerciële activiteiten minus onderprestatie netwerken, gedeeld door geschatte ondernemingswaarde van niet-gereguleerde activiteiten 5

.. Versterkt door een Inefficiënte Kapitaalsstructuur

Netto Schuld als % van Totaal Vermogen(1)
DTe Benchmark 60%
Nuon 13,9% 25,24% 59.1%
Essent 22,8% 37.2% 50,2%
Eneco 32,6% 34,2%
Delta Niet van toepassing
NRE 11,6% 12,5%
Intergas Niet van toepassing
Westland 19,3% 22,2%
Cogas 2,9% 14.5% 14,6%
Rendo 19,5% 21,8%
ONS 14.0% 14,1%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70%
Gecorrigeerde Netto schuld / GAW plus upside(2) Netto schuld / GAW plus upside(3)
(1) Bron: Jaarverslagen 2004 Nuon en Essent; jaarverslagen 2003 overige ondernemingen
(2) Netto schuld gecorrigeerd voor commerciële activiteiten gedeeld door GAW plus 10% premie. Correctie op basis van veronderstelde 25% schuld voor productie, 0% voor
leveringsactiviteiten, 40% voor kabel en 25% voor andere activiteiten
(3) Netto schuld gebaseerd op jaarverslag gedeeld door netto schuld plus GAW plus 10% premie 6

---- --

Provinciale Staten

Leeuwarden, 16 maart 2005
Verzonden,

Ons kenmerk : 592758
Team : BC- staf
Telefoon : 058 - 2925653 / Rixt Veurman/ Jouke van der Zee
Uw kenmerk :
Bijlage(n) : 1

Onderwerp:
Mogelijkheid gedeeltelijke waarderealisatie Nuon-aandelen

Geachte Statenleden,

Met deze brief stellen wij u op de hoogte van de stand van zaken aangaande de opdracht tot verkoop van de Nuon-aandelen. Hieronder vindt u een overzicht van ontwikkelingen en een uitleg van de constructie waarmee een gedeelte van de waarde van de aandelen gerealiseerd dan wel zeker gesteld kan wordt.

1. Inleiding
In december 2000 heeft het College van de Staten de opdracht gekregen over te gaan tot verkoop van de Nuon-aandelen om de opbrengst te kunnen gebruiken voor nieuwe plannen.
Sindsdien is er in de energiemarkt een aantal ontwikkelingen gaande:
- de politieke situatie: het wetsontwerp van de minister van Economische Zaken, de heer Brinkhorst, aangaande splitsing van energiebedrijven. De tweede kamer steunt dit voorstel tot op heden. Naar verwachting wordt het wetsvoorstel in maart aan de Raad van State aangeboden.
- corporate governance (code Tabaksblatt) en structuurwet: van publieke aandeelhouders wordt een steeds professionelere rol verwacht.
- liberalisering energiemarkt: door de liberalisering is de concurrentie toegenomen. Een gevolg hiervan is dat zowel de prijzen en marges alsook de daarbij behorende winst onder druk zijn komen te staan. Deze terugnemende winst kan effecten hebben op de waarde van Nuon.
- dividendbeleid van Nuon: het dividend van de afgelopen jaren is onbevredigend en erg onstabiel. Het dividendrendement op de Nuon-aandelen blijft beduidend achter op de "Zalm-norm". De minister van Financiën hanteert voor staatsdeelnemingen een rendement van 7%.

In 2004 heeft een brede oriëntatie naar mogelijkheden voor verkoop en waarderealisatie van de Nuon-aandelen plaatsgevonden. Tijdens deze oriëntatie zijn we bijgestaan door het financiële adviesbureau Sequoia .
De oriëntatie heeft zich gericht op het verder verkennen van verkoopmogelijkheden en het uitsluiten van risico op waardevermindering. Op 8 december is het splitsingsvoornemen van minister Brinkhorst (opnieuw) positief ontvangen in de vaste kamercommissie. Naar aanleiding daarvan hebben GS de balans opgemaakt en besloten de stap te nemen om de waarde van de Nuon-aandelen veilig te stellen.

Nu deze stap wat meer is uitgekristalliseerd stellen wij u graag op de hoogte van de actuele stand van zaken.

2. Het project Falcon
De stap die het college heeft genomen wordt uitgevoerd onder de naam Falcon. Falcon heeft als doel een deel van het publieke geld, dat momenteel zit opgesloten in de Nuon-aandelen, te beschermen tegen waardevermindering. Het college heeft besloten om zich, naast de financiële adviseurs van Sequoia, te laten adviseren door advocatenkantoor Simmons & Simons Trenité.

2.1 Risico uitsluiten op waardevermindering
Het risico op waardevermindering wordt vermeden door het risico neer te leggen bij een financiële instelling. Dit risico vermijden gebeurt door de volgende twee acties:
1a. Er wordt door de provincie Fryslân een houdstermaatschappij opgericht. Een houdstermaatschappij is een onderneming die aandelen beheert.
De provincie Fryslân is 100% eigenaar van deze houdstermaatschappij;

1b. De provincie Fryslân verkoopt de Nuon- aandelen aan de houdstermaatschappij;

1c. De houdstermaatschappij trekt een limited-recourse lening aan om de koop van de Nuon-aandelen mee te kunnen financieren. Limited recourse betekent dat de financier alleen verhaal heeft op de aandelen en in geen geval op de provincie Fryslân.
De lening dient als "bodem" van de waarde van de Nuon-aandelen. Anders gezegd: het bedrag dat geleend wordt hebben we en kan niet door derden worden opgeëist.

Voor het nemen van het risico ontvangt de financiële instelling rente over de lening. De rente wordt gefinancierd door enerzijds het binnenkomende dividend en anderzijds door het achterlaten van een bedrag in de houdstermaatschappij.

Falcon zal de opbrengsten van de lening uitkeren aan de Provincie ofwel (i) in 5-10 jaarlijkse termijnen als een soort verhoging van het jaarlijkse dividend dat Nuon momenteel uitkeert aan de Provincie, ofwel (ii) ineens, ofwel (iii) als een combinatie van beiden.

De stappen 1a tot en met 1c worden ongeveer tegelijkertijd uitgevoerd.

2. Stap twee betreft het daadwerkelijk verkopen van de aandelen aan een derde. Dit kan pas wanneer verkoop van de aandelen wettelijk mogelijk is, indien de splitsing wet volgens planning verloopt, kan dit per 1 januari 2007.
Is de opbrengst van deze verkoop groter dan de lening dan komt dit de provincie ten goede. Naarmate de lening groter is, kan het verhoogde risico tot uitdrukking worden gebracht in een overeen te komen fee (beloning) voor de financiële instelling. Is het bedrag lager, dan kan de bank geen aanspraak doen op de houdstermaatschappij noch op de provincie.

Zie bijlage 1 voor een korte schematische weergave.

2.2 Voordelen van Falcon
De voordelen van de in paragraaf 2.1 geschetste constructie zijn de volgende:
1. De provincie dekt zich in tegen een mogelijk verlies aan waarde van de aandelen Nuon;
2. De provincie loopt geen enkel risico over de door de houdstermaatschappij aangegane lening;
3. Tegelijkertijd heeft de provincie de mogelijkheid op structurele basis de jaarlijkse inkomstenstroom, die het nu ontvangt in de vorm van dividend van Nuon, aanzienlijk te verhogen. De provincie kan er ook voor kiezen een bedrag van de huidige waarde van de aandelen Nuon vrij te maken en aan te wenden voor andere doelen;
4. Indien bij verkoop van de aandelen de opbrengst groter is dan de lening, dan ontvangt de provincie deze extra opbrengst. Afhankelijk van de hoogte van de lening zullen financiële instellingen in deze extra opbrengst willen meedelen. Indien de opbrengst van aandelen bij verkoop lager is dan de lening, dan is dit voor rekening van de financier. De provincie hoeft in dit laatste geval niet mee te betalen;
5. Medeaandeelhouders kunnen meedoen in deze constructie. Zij kunnen hun aandelen ook in de houdstermaatschappij plaatsen. De houdstermaatschappij krijgt daardoor meer zeggenschap en kan het belang van de provincie daardoor beter behartigen.

2.3 Fasering
Het project Falcon is ingedeeld in vier fasen. Na elke fase vindt besluitvorming door het college plaats over het wel of niet doorgaan van het project. Tot op heden zijn er door het college geen stappen genomen die onomkeerbaar zijn.

Fase 1
Fase 1 is eind december 2004 afgerond. Het betrof de juridische controle van het project. Daarbij kwam aan de orde:
- De constructie van de houdstermaatschappij: deze kan zodanig worden geïmplementeerd dat dit niet leidt tot een verhoogd risico;
- Afstemming met ministeries: er is contact gelegd met de ministeries van Justitie, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken daaruit is gebleken dat verwacht mag worden dat de vereiste goedkeuringen/ instemmingen kunnen worden verkregen.

Fase 2
Het project bevindt zich nu in fase 2. In deze fase heeft allereerst een marktverkenning plaats gevonden. Tijdens deze verkenning zijn enkele financiële instellingen benaderd en is hen gevraagd een indicatieve bieding (offertes voor de lening) te geven. Enkele van deze indicatieve biedingen voldoen in zeer grote mate aan de doelstellingen van de provincie Fryslân.
Voor het verkopen van de Nuon-aandelen aan de houdstermaatschappij is toestemming nodig van het ministerie van EZ. EZ heeft al informeel aangegeven goedkeuring te zullen verlenen voor de overdracht van de aandelen.

Fase 3
In fase 3, die naar verwachting eind maart of begin april van start gaat, vinden de bindende biedingen en onderhandelingen plaats. Op basis van de marktverkenning en de indicatieve biedingen wordt een selectie gemaakt van financiële instellingen die worden aangeschreven. Uit deze fase zal blijken of financiële instellingen hun indicatieve biedingen gestand doen en of het zinvol is het project voort te zetten. Het spreekt voor zich dat de biedingen aan een juridische en financiële toets worden onderworpen.

Fase 4
Het college bepaalt in fase 4, waarschijnlijk eind juni, en welke bieding het beste past bij de doelstellingen van de provincie Fryslân en legt haar keuze (als voorgenomen besluit) voor aan Provinciale Staten, welke daarover hun wensen en bedenkingen kunnen uitspreken. Vervolgens neemt het College deze wensen en bedenkingen mee in de definitieve besluitvorming.

Wij hechten er aan u optimaal (te blijven) informeren over onze activiteiten gericht op zekerstelling van de waarde die in de Nuon-aandelen ligt opgesloten.
In deze brief kunnen wij, gezien de zakelijke belangen (van onze provincie, maar ook van derden) niet alle details aan de openbaarheid prijs geven. Graag willen wij (in aanwezigheid van onze financiële adviseur) u in een informatiebijeenkomst nader inlichten. Wij zullen de fractievoorzitters en -woordvoerders daartoe binnenkort uitnodigen.

3. Diversen
Naast project Falcon spelen er nog enkele andere ontwikkelingen, deze hebben betrekking op de volgende onderwerpen:
1. statuten Nuon;
2. resultaten Nuon 2004;
3. ontwikkelingen in de wetgeving.
In de halfjaarrapportage die eind maart begin april wordt opgesteld, komen wij bij u terug op deze onderwerpen.

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

drs. E.H.T.M. Nijpels , voorzitter.

mr. J. Wibier , secretaris.

Bijlage 1: Schematische weergave project Falcon

-----------------------
Sequoia bestaat uit voormalig medewerkers van Merill Lynch die zich gespecialiseerd hebben in de energiesector

---- --

Bijlage 1 Schematische weergave project Falcon

-----------------------

Provincie Fryslân

1. De provincie Fryslân richt een houdstermaatschappij op. En is 100% aandeelhouder van deze houdstermaatschappij.

2. Provincie Fryslân verkoopt de Nuon-aandelen aan de houdstermaatschappij.

3. De houdstermaatschappij trekt een limited-recourse lening aan van een financiële instelling ter financiering van de koop van de Nuon-aandelen. De vordering uit hoofde van de lening kan door financiële instelling enkel worden verhaald op de Nuon-aandelen, en eventuele liquide middelen.

4. De houdstermaatschappij wendt de lening aan ter betaling van een deel van de koopsom van de Nuon-aandelen. De houdstermaatschappij betaalt rente aan de financiële instelling.

Levering

Koopsom

100%

Houdster-maatschappij

Aandelen

Lening

Verhaal

Financiële instelling

Rente

---- --