Gemeente Zwolle

Bereikbare Binnenstad

In het programma en in de Parkeernota staat globaal beschreven hoe we de binnenstad goed bereikbaar houden, nu en in de toekomst. Dit beleid wordt nu nader uitgewerkt in het Bereikbaarheidsplan Binnenstad.

Eerste platform
Bij het opstellen van het Bereikbaarheidsplan Binnenstad praten bewoners, gebruikers en andere belanghebbenden van de binnenstad mee in het Platform Bereikbaarheid. In februari was de eerste bijeenkomst. Daarin brachten de deelnemers de punten naar voren die voor hun achterban van belang zijn voor de bereikbaarheid van het centrum. De gemeente neemt dit mee bij het nader uitwerken van het plan, zodat het platform zich hierover kan buigen op haar tweede bijeenkomst in juni. Verwacht wordt dat het platform het Bereikbaarheidsplan Binnenstad begin juli ter vaststelling kan aanbieden aan het gemeentebestuur.

Er is intussen ook een werkgroep van gemeente en belangengroepen actief met het bevoorradingsprofiel, en hoe in de autoluwe binnenstad met bevoorrading moet worden omgegaan. Het bevoorradingsprofiel is eind maart gereed en maakt straks ook deel uit van het Bereikbaarheidsplan.

De gemeente heeft aan de Fietsersbond gevraagd om een voorstel te doen voor 675 plekken in het centrum waar fietsklemmen kunnen worden geplaatst. Het streven is om het voorstel mee te nemen in het Bereikbaarheidsplan.

Er wordt een nieuwe parkeerverordening opgesteld waarin de parkeertarieven worden geregeld voor de binnenstad en de schilwijken, vanaf januari 2006. Hierover overlegt de gemeente met het Citycentrum en de Kamer van Koophandel. De parkeerverordening komt naar verwachting voor besluitvorming in de gemeenteraad van mei van dit jaar.

N.B.: Aan de teksten op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend.


---