MediaPlaza


Know How Seminar deel 3: Het proces centraal Introductie

Know How Seminar deel 3: het proces centraal

Het proces centraal bij data-, informatie- en kennismanagement

Introductie
deel 3 van het drieluik KNOW HOW Seminars - Media Plaza Utrecht, 17 maart 2005

---

Het proces centraal
Om informatie- en kennismanagement te laten slagen, is een integratie met het totale proces van uw organisatie van groot belang. Hoe zorgt u ervoor dat kennismanagement een onderdeel wordt van bestaande, dagelijkse werzaamheden? Met ondermeer aandacht voor business architectuur en workflow management en een aansluiting op het proces in de totale keten.

Drieluik Know How Seminars
'Het proces centraal' is het laatste deel van een drieluik over data-, informatie- en kennismagement. Tijdens deel 1 op 15 oktober, 'de mens centraal', is de toon gezet (bekijk de presentaties). De discussie ging verder tijdens deel 2 op 14 december, 'de middelen centraal' (bekijk de presentaties).
Nu is het tijd voor een essentieel onderdeel, waarmee een kennismanagementproject staat of valt: het proces centraal (17 maart 2005).

Wat is kennismanagement?
Know how betekent 'weten', 'beheersen', 'kennen' en 'machtig zijn'. Hoe belangrijk is de know how van een organisatie? Om welke data, informatie en kennis gaat het eigenlijk? Hoe maken we kennis in het hoofd van een medewerker toegankelijk voor anderen? Wie heeft de know how die zorgt voor bestaansrecht, concurrentievoordeel en innovatie? Welke rol speelt ICT daarbij?

Om hier gericht en adequaat op in te spelen, brengt Media Plaza de vragen van 'de kennismanager' in kaart. Deze vragen staan centraal tijdens een drieluik van know how seminars. Het centrale thema van het drieluik is de vertaling van de bedrijfsdoelen naar een kennismanagementbeleid en de uitvoering van dat beleid in de hele organisatie. Daarbij speelt de manier waarop resultaten meetbaar zijn een belangrijke rol. De focus verschilt per seminar; achtereenvolgens staan de mens, de tools en het proces centraal.

Voor wie is dit seminar bedoeld?
o kennismanagers
o contentmanagers
o recordmanagers
o hoofden bibliotheek/archief, informatiespecialisten o communicatiemanagers
o innovatiemanagers / e-business managers
o directies
o (hoofd)redacties
o uitgevers
o HRM-managers
o ICT-managers

Artikelen & publicaties
Mens of Machine? De motor achter kennismanagement (pdf)
- In Computable Business Review (4e kwartaal 2004) De wens van de mens

- hoofdartikel op mediaplaza.nl (27 oktober 2004) Fenomeen is springlevend: 9 misverstanden over kennismanagement (pdf)
- in Computable Business Review (4e kwartaal 2004) Kennismanagement: een marktverkenning

- hoofdartikel op mediaplaza.nl (13 mei 2004) Onderzoek kennismanagement: de gebruiker in beeld
- hoofdartikel op mediaplaza.nl (11 maart 2004)

Sponsor worden of inhoudelijke bijdrage leveren? Wilt u sponsor worden van dit seminar of heeft u een interessante business case, neemt u dan contact op met Elco van Staveren, telefoonnummer 030 - 2914132 of via e-mail:
elco.vanstaveren@mediaplaza.nl