Ingezonden persbericht


Op donderdag 17 maart gaan de lijnen van Meldpunt Bezorgd? open: 0900 - 040 405. Bij dit meldpunt kunnen burgers, politie, woningcorporaties en hulpverleners melding maken van zorgwekkende situaties. Het gaat om mensen die verward zijn, zichzelf vervuilen, verwaarlozen of in financiële nood zitten. Het meldpunt is op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur. Wethouder Rensen geeft donderdagmiddag het startschot.

Meldpunt Bezorgd? probeert mensen in probleemsituaties (financieel, psychisch, verslaving) die buiten de boot (dreigen te) vallen op het spoor te komen en hulp te bieden. Er zijn veel partijen actief op dit gebied met versnippering als gevolg. Meldpunt Bezorgd? speelt hierop in door alle partijen aan elkaar te koppelen en één centraal punt te bieden voor meldingen van zorgwekkende situaties. Bij het meldpunt werken hulpverleners van onder andere GGZ-Delfland, Breed Welzijn Delft en Stichting Kwadraad. Zij leggen contact met woningcorporaties, sociale dienst, DUIT en de Budgetwinkel. Het bestaande BAW-overleg (bijzondere aandacht woonproblematiek), het meldpunt Huiselijk Geweld en sociaal isolementbestrijder d'Ruit komen in het meldpunt.

Op donderdagmiddag geeft wethouder Rensen (zorg) het startschot voor Meldpunt Bezorgd? in gezelschap van professionals die in hun werk te maken hebben met mensen in zorgwekkende situaties. Via onder andere posters, folders, advertenties en een website wordt het meldpunt en het nummer in Delft bekendgemaakt.

Voor de redactie

U bent van harte uitgenodigd bij de startbijeenkomst aanwezig te zijn. In het stadhuis aan de Markt om 16.00 uur. Nadere informatie bij: Sharon Buys, Communicatie gemeente Delft, tel. 260 29 75.
-----------------------


---- -- brochure 03-03-2005 14:43 Page 1

0900 - 040 040 5

www.meldpuntbezorgd.nl

brochure 03-03-2005 14:43 Page 2

Bezorgd? Soms maakt u zich zorgen om iemand. U wilt voorkomen dat de situatie uit de hand loopt. Hiervoor kunt u terecht bij Meldpunt Bezorgd? Bij het meldpunt kunt u mensen melden, die in de problemen raken maar zelf geen hulp meer vragen. Het Meldpunt Bezorgd? zoekt contact met deze mensen en organiseert de hulpverlening die nodig is.


---

brochure 03-03-2005 14:44 Page 4

Wat is meldpunt Bezorgd? Het Meldpunt Bezorgd? is een meld- en adviespunt dat is opgericht om de hulp aan Delftenaren met complexe problemen beter te organiseren. Burgers en instellingen kunnen situaties melden waar zij zich zorgen over maken en waar ze zelf geen raad mee weten. Het gaat om de zorg voor mensen die gezien hun situatie wel hulp nodig hebben, maar daar zelf niet om vragen. Een team van medewerkers, ondermeer afkomstig van Breed Welzijn Delft, GGZ-Delfland en de Stichting Kwadraad, onderzoekt de situatie door bij de mensen op bezoek te gaan. De meldpuntmedewerker brengt de problematiek in kaart en activeert mensen om hulp te accepteren. Doelgroep Dan volgt de hulpverlening. Allerlei instanties op het gebied van psychiatrie, Het Meldpunt Bezorgd? is bedoeld voor Delftenaren in complexe probleemsitua- maatschappelijk werk, budgetbegeleiding, schuldhulpverlening en woon- ties. Personen die met meerdere problemen tegelijk kampen. Dit kunnen psychis- begeleiding worden daarbij zo nodig betrokken. De meldpuntmedewerker che moeilijkheden zijn, maar ook financiële problemen. Mensen kunnen dit uiten organiseert de samenwerking, zodat problemen effectiever worden aangepakt. door zich heel erg terug te trekken, of door juist overlast te veroorzaken. In de praktijk blijkt dat het om een combinatie van verborgen probleemsituaties gaat, die vaak buiten het bestaande hulpverleningscircuit vallen. Zoals een per- soon die drankverslaafd is en ook een huurachterstand heeft. Of iemand die mis- handeld wordt en in een sociaal isolement verkeert. Een depressieve alleen- staande moeder met geldproblemen die de zorg voor de kinderen niet meer aankan. Maar ook een oudere met onvoldoende inkomen die vereenzaamt. Voor wie is het meldpunt niet "Volgens mij hebben deze ouders een alcohol- probleem. Er zijn drie jonge kinderen in het gezin Het Meldpunt Bezorgd? is niet bedoeld voor crisissituaties. Hiervoor belt u de die ik nauwelijks zie. Hoe kan ik dit gezin in contact politie. Of als iemand al in behandeling is bij een hulpverlener belt u de betrokken instantie. Dit kan Kwadraad zijn, maar ook de crisisdienst van brengen met de hulpverlening?" vraagt een GGZ-Delfland of de huisarts. wijkagent. "Er zou iemand moeten zijn die mij daar een advies over kan geven." Voor reguliere doorverwijzingen, blijven de bestaande aanmeldprocedures van de betrokken organisaties gewoon van kracht. Meldpunt Bezorgd? is niet bedoeld voor mensen buiten Delft. 5

brochure 03-03-2005 14:44 Page 6

Waarom
Er zijn veel hulpverlenende instanties. Ieder werkt op zijn eigen terrein. In de praktijk blijkt, ook landelijk, dat het aantal complexe situaties steeds verder toeneemt. Het is voor hulpverleners heel lastig om goede oplossingen te vin- den voor alle verschillende problemen in één huishouden. Bovendien gaat het hier vaak om een zorgmijdende doelgroep. Deze geeft onvoldoende de situatie aan, vraagt niet om hulp en mijdt zelfs hulp. Deze doelgroep is moeilijk in beeld te krijgen of te volgen. De zorgen en eventuele overlast bij de omgeving kunnen echter toenemen. Meestal pas op het moment dat een situatie uit de hand loopt, wordt het pro- Aan deze situatie wil het Meldpunt Bezorgd? een einde maken. Het meldpunt bleem bekend en komt de hulpverlening op gang. Bijvoorbeeld bij overlast. heeft contact met alle hulpverlenende organisaties en zorgt dat mensen in een Op dat moment is het vaak te laat om mensen snel met eenvoudige ingrepen vroeg stadium de hulp krijgen die ze nodig hebben. Het meldpunt is een cen- weer op weg te helpen. Bovendien is er, als er al hulpverlening bij betrokken is, traal punt. Hier komen de verschillende problemen samen. Ze worden in meestal geen koppeling met andere instanties, of vindt afstemming alleen op samenhang gesignaleerd en vervolgens aangepakt. De aanpak Bijzondere kleine schaal plaats terwijl dat juist belangrijk is. Aandacht Woonsituaties (BAW), D'Ruit (van Breed Welzijn Delft) en het Meldpunt Huiselijk Geweld zijn om die reden bij het meldpunt Bezorgd? ondergebracht. Preventie Op basis van de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid heeft de gemeente Delft verantwoordelijkheid op het gebied van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg. Het gaat om de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor "In één van onze flats wonen twee huurders die kwetsbare personen of risicogroepen. Hiermee bedoelen we zorgwekkende zichzelf verwaarlozen en hun omgeving vervuilen", zorgmijders, mensen in sociaal isolement, personen die marginaal func- tioneren, multi-probleemgezinnen, daklozen, verslaafden en (ex)psychiatrische vertelt een woningconsulent. "De vrouw is zwak- patiënten. begaafd en beginnend dement. De man is ziekelijk en ligt veel op bed. Mevrouw heeft last van verzamel- woede en er ontstaat een brandgevaarlijk situatie". 6 7

brochure 03-03-2005 14:44 Page 8

Uw rol als deskundige Als hulpverlener, medewerker sociale dienst, arts, politieagent of medewerker woningcorporatie komt u in uw werk regelmatig praktijkgevallen tegen van mensen die geen hulp vragen, maar wel nodig hebben. U kunt het Meldpunt Bezorgd? bellen om te overleggen over zo'n situatie. Melden kan vijf dagen per week tijdens kantooruren, eventueel anoniem. Meldpunt Bezorgd? 0900 - 040 040 5 Daarnaast kunt u iemand aanmelden via de e-mail meldpuntbezorgd@stichtingkwadraad.nl Op welk moment belt u? Naast deskundigen kunnen buren meldingen doen en familieleden van degene Als u een cliënt, patiënt, huurder of burger kent waar het niet goed mee gaat, die hulp nodig heeft. Zij kennen een persoon goed en zien eerder of het en die zelf geen stappen onderneemt om deze situatie te verbeteren. U bent verkeerd gaat. bezorgd of buren ondervinden overlast van een persoon en u heeft zelf her- haaldelijk iemand erop aangesproken. Dit heeft nog niet voldoende effect gehad. In zulke gevallen belt u het meldpunt. Ook kunt u altijd het Meldpunt Bezorgd? bellen om te overleggen of een melding noodzakelijk is of dat een andere aanpak gewenst is. Stel u komt een probleemsituatie tegen. U vraagt zich af in hoeverre de persoon deze zelf kan oplossen? Misschien houdt de eenzame oudere zich groot en zegt heldhaftig: "Ik ga donderdag naar de therapeut." U twijfelt: Meldpunt Bezorgd? bellen of niet? Het is een randgeval. Wij adviseren om toch te bellen en de situatie te overleggen met een meldpuntmedewerker. Het meldpunt heeft ook een "In één van onze flats wonen twee huurders die adviesfunctie en geeft inzicht in het aantal probleemsituaties. zichzelf verwaarlozen en hun omgeving vervuilen", vertelt een woningconsulent. "De vrouw is Wie zit er bij Meldpunt Bezorgd? zwakbegaafd en beginnend dement. De man is ziekelijk en ligt veel op bed. Mevrouw heeft last Het meldpunt heeft een telefoondienst die meldingen aanneemt. Zij geeft de van verzamelwoede en er ontstaat een meldingen door aan de meldpuntmedewerkers. Dit zijn ervaren maatschap- brandgevaarlijk situatie". pelijk werkenden en sociaal verpleegkundigen. Ze vallen onder de verant- woordelijkheid van een coördinator van stichting Kwadraad. 8 9

brochure 03-03-2005 14:44 Page 10

Wat gebeurt er na een melding? Doel bereikt Stap 1 Op huisbezoek Meldpunt Bezorgd? heeft haar doel bereikt, als het in contact is gekomen met Na een melding gaat meldpunt aan de slag. De medewerker begint met een een persoon in een zorgelijke situatie. Er is een gesprek ontstaan over de pro- onderzoek. Hij brengt huisbezoeken om een basis van vertrouwen te leggen. bleemsituatie en iemand wil weer actief zijn en zijn situatie veranderen. Met de Meestal kost dit enige tijd. Het vertrouwen winnen, naast de cliënt gaan staan, hulpverlening en andere instellingen zijn goede afspraken gemaakt om deze actief meedenken. Samen dingen ondernemen, stimuleren en motiveren voor verandering ook echt kans van slagen te geven. hulp.
Stap 2 Contact met instanties Extra moeilijk Het Meldpunt Bezorgd? informeert bij instanties wat er speelt en verzamelt alle beschikbare informatie. Het meldpunt moet op verschillende terreinen De doelgroep heeft complexe problemen. Mensen in zorgwekkende situaties opereren. Hierbij kunnen allerlei instanties worden betrokken. Zoals GGZ, hebben vaak zelf weinig vertrouwen in de kans van slagen van hulp. Ze zijn Budgetwinkel, sociale dienst, maatschappelijk werk, Stoed, woningcor- bang om hun zelfstandigheid te verliezen, hebben slechte ervaringen met poraties, huisarts en politie. hulpverleners. Ze zijn soms kritisch, angstig of achterdochtig. Eerdere pogin- gen om situaties structureel te veranderen zijn niet gelukt. Stap 3 Kernprobleem vaststellen Op basis van gewonnen informatie bepaalt het meldpunt wat het kernpro- Meldpunt Bezorgd? wil mensen motiveren om toch hulp te accepteren. bleem is en legt contact met de betreffende instantie. Als er voor de melding al Dit is niet eenvoudig. Het kost tijd, soms enkele maanden. De meldpunt- contact was met een bepaalde hulpverleningsinstantie, wordt deze benaderd. medewerker vult hier een belangrijke taak. Hij beschikt over uitgebreide achtergrondinformatie dankzij de samenwerking met andere instanties. Stap 4 Coördinatie van hulp Door het bundelen van krachten beschikt Meldpunt Bezorgd? over meer mid- De medewerker van Meldpunt Bezorgd? zet de gecoördineerde hulp op en delen om de situatie van mensen te verbeteren. draagt dan de situatie over aan de instantie die de kernproblematiek behan- delt. Tijdens het hele traject blijft hij op de achtergrond de melding volgen. De coördinatie is in handen van de behandelende instantie. Deze instantie koppelt terug aan het meldpunt. Stap 5 Terugkoppeling melder Heeft u melding gemaakt van een zorgelijke situatie of sociaal isolement, dan "Ik heb een patiënte waar ik me zorgen om maak. kan het Meldpunt Bezorgd? u op de hoogte houden van de afwikkeling. Per situatie moeten hier vooraf afspraken over worden gemaakt. Meldingen De persoon leeft al jarenlang van een kunnen trouwens ook anoniem gebeuren. In dat geval is geen terugkoppeling bijstandsuitkering en heeft niets te besteden. mogelijk. Ik zie haar als er iets is met de kinderen, maar als huisarts kan ik weinig doen aan de armoedige situatie." 10 11

brochure 03-03-2005 14:44 Page 12

Wie is verantwoordelijk? Meldpunt behandelt zelf niet. Het adviseert, coördineert en verwijst, maar ver- leent zelf geen langdurige hulp. Meldpunt Bezorgd? stelt wel vast, eventueel in overleg met een hulpverlenende instantie waar de kernproblematiek ligt. Voor het slagen van de hulpverlening ligt de verantwoordelijkheid bij de instantie die het kernprobleem behandelt. Die instantie krijgt de verant- woordelijkheid voor het netwerk aan hulp. Hier wordt een organisatie- gebonden casemanager aangewezen. De casemanager maakt met iedere betrokken instantie prestatieafspraken. Het meldpunt draagt de verantwoordelijkheid dus over, maar wordt wel op de hoogte gehouden van de voortgang. Toezicht, dossier, privacy Het meldpunt houdt toezicht op de uitvoering van het hulpverleningstraject. De meldingen en het vervolg worden in een dossier vastgelegd. Het meldpunt houdt op die wijze zicht op de voortgang van de hulp. En de coördinator heeft inzicht op de hulpvragen en de uitvoering. Zo ontstaat er inzicht in de pro- blematiek, de tijdsinvestering, de taken en de totale hulpvraag. Persoonlijke gegevens in het meldpuntbestand worden uitsluitend door de betrokken hulpverleners uitgewisseld. De regels van de wet Bescherming Persoonsgegevens worden daarbij in acht genomen. "Ik heb een familielid dat al jaren allerlei problemen heeft. Hij is ooit wel eens in behandeling geweest bij een psychiater, maar de laatste jaren niet meer. Hij accepteert geen hulp of advies, maar de laatste tijd gaat hij zich steeds verwarder gedragen", vertelt een familielid. "Ik heb hem geprobeerd te helpen, maar de situatie is zo complex dat ik niet meer weet hoe?" 12 13

brochure 03-03-2005 14:44 Page 14

Enkele belangrijke adressen GGD Zuid-Holland West 079 - 331 42 97 Bezorgd? 3 De taken van de GGD zijn samengevat: Wat is meldpunt Bezorgd? 4 Meldpunt Bezorgd? 0900 - 040 040 5 - preventie, voorkomen van gezondheidsproblemen Doelgroep 5 meldpuntbezorgd@stichtingkwadraad.nl - acuut optreden bij gevaar voor de volksgezondheid Voor wie is het meldpunt niet 5
- signaleren van gezondheidsbedreigingen Waarom 6 Steun en adviespunt Huiselijk Geweld 0900 - 040 04 84 - samenwerking bevorderen Preventie 7 voor: Meer informatie: www.ggdzhw.nl Uw rol als deskundige 8
- een luisterend oor Op welk moment belt u? 9
- advies en informatie Politie 0900 - 88 44 Wie zit er bij het meldpunt? 9
- doorverwijzing naar hulpinstanties Geen spoed, wel politie Wat gebeurt er na een melding? 10
- consultatiegesprekken wanneer dat nodig is Doel bereikt 11 Politie landelijk alarmnummer 112 Extra moeilijk 11 GGZ-Delfland Bij spoed of crisis 112 Wie is verantwoordelijk? 12 GGZ- Delfland behandelt patiënten met een tijdelijke of Toezicht, dossier en privacy 13 blijvende psychische stoornis. Voor behandelingen is een Advies- en Meldpunt Kindermishandeling 070 - 337 30 77 Enkele belangrijke adressen 14 verwijzing van de huisarts of specialist nodig behalve voor - advies bij (vermoedens van) kindermishandeling Inhoud 15 de diensten van de afdeling Preventie. Aanmeldingen - melding van (vermoedens van) kindermishandeling gaan op basis van leeftijd en ernst van het probleem: - men kan eventueel anoniem blijven voor betrokken gezin
- Jeugd tot 18 jaar (bureau Jeugdzorg) 015- 219 09 37 Deze brochure is bestemd voor iedereen die beroepsmatig in aanraking komt met sociale
- Volwassenen (18-65 jaar) 015- 260 88 07 Gemeente Delft 015 - 219 53 30 probleemsituaties. Voor inwoners is een aparte folder over Meldpunt Bezorgd? beschik-
- Ouderen (> 65 jaar) 015- 260 87 08 Meldpunt Bezorgd? is een initiatief van de gemeente Delft, baar. U kunt de publieksfolders aanvragen bij Meldpunt Bezorgd?
- Preventie 015- 251 61 61 vakteam Beleid & Projecten. (per april 2005: 015 - 260 89 70)
- Crisis 015 - 260 87 16 / 015 - 260 78 48 (na 17.00 uur) Meer informatie: www.ggz-delfland.nl
Stichting Kwadraad 015- 251 79 00 (9.00 - 17.00 uur) Colofon Het algemeen maatschappelijk werk van Kwadraad Uitgave: gemeente Delft begeleidt, ondersteunten adviseert bij problemen die te Vormgeving: 300procent, Schiedam maken hebben met een levensfase, gezondheid, Tekst: Anke van Lankveld sociale omgeving en werk / inkomen. Iedereen kan er Fotografie: Zomertijd, Schiedam gratis en zonder verwijzingterecht. Naast persoonlijke Oplage: 1.000 hulpverlening, biedt Kwadraad ook hulp aan groepen. Maart 2005 Meer informatie: www.stichtingkwadraad.nl
Aan de inhoud van deze brochure kunnen geen rechten worden ontleend. 14 15

brochure 03-03-2005 14:44 Page 16


---- --