MVO NEDERLAND

Utrecht, 17 maart 2005

MVO Nederland stelt: 'NGO's moeten lef hebben samenwerking met bedrijven te zoeken'

Om een verdere ontwikkeling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) mogelijk te maken moeten actiegroepen zoals Milieudefensie, Amnesty International en Novib samenwerkingsverbanden met bedrijven aangaan. Momenteel overheerst nog de toon van de kritische buitenstaander die alleen oog heeft voor wat er mis gaat. Bedrijven zouden zich vooral moeten richten op de bijdrage die ze aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken kunnen leveren. Binnen de grenzen die de markt stelt is veel mogelijk. Het komt er nu op aan dat het talent van ondernemers aangeboord wordt om die maatschappelijke bijdrage te leveren. Ook dienen consumenten betrokken te worden bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zonder maatschappelijk verantwoord consumeren is de ruimte van ondernemers beperkt om werkelijke bijdragen te leveren.

Dit is de boodschap die Johan Wempe, directeur van MVO Nederland en hoogleraar bedrijfsethiek en duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit, de deelnemers aan het zesde Nationaal Sustainability Congres ( http://www.duurzaam-ondernemen.nl/congres/ ) voorhield. Volgens Wempe heeft 10 jaar MVO veel opgeleverd, maar zijn we nu in een nieuwe fase beland. Dat vergt een nieuwe aanpak. Daarbij doelt hij op het benadrukken van de positieve bijdragen van ondernemingen aan de samenleving. Het gaat er vooral om creatief na te denken hoe MVO zichtbaar kan worden in de geleverde producten en diensten. Voorbeelden zijn de (verkeers)veilige kinderkleding van C&A, waarbij samengewerkt is met 3VO en V-Power, de schonere benzine van Shell. MVO dient voorts niet alleen een taak te zijn van de MVO manager, maar moet opgepakt worden in alle bedrijfsprocessen binnen de onderneming. Ook bepleit Wempe meer samenwerking tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven, maatschappelijke organisaties, en overheden. Maatschappelijke vraagstukken beperken zich niet tot de grenzen van de onderneming.

MVO Nederland is een zelfstandige organisatie, opgericht op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken. Centraal voor MVO Nederland staan bedrijven en organisaties die actief zijn op MVO-gebied. MVO Nederland biedt hen de mogelijkheid om ervaringskennis op het gebied van MVO uit te wisselen, om samenwerking en projecten te starten en de kennis hierover toegankelijk te maken voor anderen. Het Maatschappelijk verslag is een belangrijk hulpmiddel voor MVO Nederland. Het biedt een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen, vooral bij de partners van MVO Nederland.

Noot aan de redactie:

Meer informatie: MVO Nederland: Lian Helmes Telefoon: MVO Nederland: 030 2363322 Email: MVO Nederland: l.helmes@mvonederland.nl Internet: www.mvonederland.nl

17 mrt 05 12:38