Gemeente Amsterdam

Woonvisie: `ongedeelde stad' blijft kern woonbeleid Accentverschuiving naar wonen & zorg, grote gezinnen en middengroepen 17 maart 2005 - Remco Asselbergs

Het College van B&W heeft zijn visie op het Amsterdamse beleid voor de woningvoorraad tot 2015 voor discussie vrijgegeven. Het bestaande beleid blijft in hoofdlijnen overeind. Amsterdam is een stad voor iedereen en alle delen van de stad moeten voor alle inkomensgroepen toegankelijk blijven. Wel worden enkele accenten verlegd: er komt meer aandacht voor wonen in combinatie met zorg, voor grote gezinnen en voor middeninkomens.

De inkomensontwikkeling van de Amsterdammers verloopt positiever dan gedacht. Het aantal huishoudens met een laag inkomen daalt gestaag, middeninkomens vormen nu bijna de helft van de bevolking. Daardoor groeit de behoefte aan betere en ruimere woningen.

Het woonbeleid van de afgelopen jaren is ingezet om in deze behoefte te voorzien. Uit een evaluatie van het woonbeleid voor de periode 1999-2003*) blijkt dat het tempo van nieuwbouw, stedelijke vernieuwing en verkoop van huurwoningen achter blijft bij eerdere voorspellingen. Dit heeft te maken met het inzakken van de markt voor het dure nieuwbouwsegment, met de complexe situatie in de stedelijke vernieuwingsgebieden en met de onwennigheid van partijen met de verkoop van huurwoningen. Hierdoor sluit de samenstelling van de woningvoorraad nog onvoldoende aan op de samenstelling van de bevolking.**)

Vanaf 2003 is een versnelling van nieuwbouw, herstructurering en verkoop zichtbaar en er wordt een verdere intensivering verwacht. Voorgesteld wordt het woonbeleid van de gemeente Amsterdam tot 2015 volgens dezelfde lijn voort te zetten. Wel worden enkele accenten verlegd:

* Het streven blijft om tenminste 4.000 woningen per jaar in aanbouw te nemen, waarvan 30% goedkope huurwoningen. Dit komt neer op
1.200 nieuwe sociale huurwoningen per jaar. Dit is precies het aantal per jaar dat nodig is om aan de vraag voor speciale doelgroepen tot 2015 te voldoen. Vandaar dat nu gekozen wordt een hard en beter controleerbaar aantal van 1200 sociale huurwoningen woningen per jaar in aanbouw te nemen, onafhankelijk van de daadwerkelijke omvang van de totale nieuwbouw.
* Die 1.200 goedkope huurwoningen zijn nodig ondanks de bestaande overmaat aan goedkope huurwoningen, omdat er voor ouderen, gehandicapten en grote gezinnen een tekort is. Steeds meer vormen van zorg worden niet meer in instellingen maar aan huis geleverd en daar is de huidige woningvoorraad onvoldoende op afgestemd. Hiervoor worden 500 woningen gereserveerd. Daarnaast zijn er extra woningen nodig voor grote gezinnen, onder meer voor de herhuisvesting in herstructureringsgebieden. Ook hiervoor worden 500 woningen per jaar gereserveerd. Tenslotte is het wenselijk voor mensen buiten deze groepen maar met een laag inkomen nog enige uitbreiding van de sociale sector te realiseren.
* Ook voor hogere middeninkomens, veelal grotere huishoudens, zijn er weinig geschikte woningen. Daarom zijn van die 4.000 nieuwbouwwoningen 1.000 ruime, betaalbare woningen extra bestemd voor huishoudens met een hoger middeninkomen. Het beleid blijft gericht op vergroting van het eigen woningbezit.
* Amsterdam zet haar verkoopbeleid van sociale huurwoningen door. Daarvoor biedt de overmaat aan goedkope huurwoningen voldoende ruimte. Deze woningen zijn veelal betaalbaar voor lagere middeninkomens. In de stadsdelen Amsterdam-Centrum en ZuiderAmstel is die overmaat beperkt en zal, zodra de afgesproken ondergrens van de voorraad sociale huurwoningen bereikt is, worden gestopt met de verkoop.

* De aanpak van woonfraude wordt geïntensiveerd. Waar regels gelden, moeten ze ook zo goed mogelijk worden gehandhaafd.

Met de voorgestelde beleidsinzet zal de samenstelling van de woningvoorraad in 2015 naar verwachting beter aansluiten op de samenstelling van de bevolking (zie tabel 2 in de bijlage). Het aandeel koopwoningen is dan toegenomen tot 39% (in 2003 21%).

Wethouder Duco Stadig van Volkshuisvesting stelt dat de woonvisie veel gegevens en analyse bevat van de ontwikkelingen de afgelopen 10 jaar en van de huidige woningmarkt. "Het zicht op de huidige situatie van de woningvoorraad en de mogelijkheden die we hebben tot aanpassing aan de Amsterdamse behoeften is daardoor momenteel helder", aldus Stadig. "Hiermee heeft de gemeente een goede basis voor het voeren van beleid voor de komende 10 jaar. We geven ook richting aan de eerst komende tijd door de urgentie voor bijzondere groepen en de middeninkomens, om te zetten in aantallen woningen. De raad heeft met de informatie en analyse in de woonvisie input om richting te bepalen voor de volgende bestuursperiode."

De komende maanden krijgen betrokken partijen de gelegenheid hun reactie op de woonvisie te geven. Zo wordt op 14 april aanstaande een conferentie georganiseerd in de Zuiderkerk, waar alle betrokken partijen - corporaties, stadsdelen, huurderverenigingen, bestuurders (ook uit de regio) en fracties en marktpartijen, de gelegenheid hebben te discussiëren. Reacties worden verwerkt in een aangepaste versie voor collegebehandeling op 24 mei 2005. Besluitvorming vindt volgens planning op 13 juli 2005 door de gemeenteraad plaats.

Huurbeleid minister Dekker
De Tweede Kamer behandelt momenteel de voorstellen van minister Dekker om een kwart van de huurwoningen te liberaliseren. De uitvoering van deze plannen betekent voor Amsterdam dat de grens bereikt kan worden van het voldoende aantal beschikbare betaalbare woningen voor de laagste inkomens. In het bijzonder voor de lagere middeninkomens wordt de situatie krap. Ook komt, door de liberalisering te baseren op de WOZ-waarde, de toegankelijkheid van een aantal Amsterdamse wijken voor lage inkomens onder druk te staan. Het puntenstelsel biedt hier een beter alternatief. De gemeente zal de ontwikkelingen rondom liberalisatie nauwlettend in de gaten houden en zal haar beleid heroverwegen als de grenzen daadwerkelijk bereikt worden. (zie `verkoopbeleid huurwoningen')


*) opgenomen in de woonvisie

**) zie bijlage, tabel 1

Pb-046

Huidige en verwachte omvang voorraadsegmenten en inkomensgroepen

Tabel 1: Omvang voorraadsegmenten en inkomensgroepen in 2003 in procenten:

woonvisietabel1.gif (6 Kb)

Tabel 2: Verwachte omvang voorraadsegmenten (na beleidsinzet) en inkomensgroepen in 2015 in procenten:

woonvisietabel2.gif (6 Kb)

© Gemeente Amsterdam