Woonvisie: `ongedeelde stad' blijft kern woonbeleid
Accentverschuiving naar wonen & zorg, grote gezinnen en middengroepen
17 maart 2005 - Remco Asselbergs
Het College van B&W heeft zijn visie op het Amsterdamse beleid voor de
woningvoorraad tot 2015 voor discussie vrijgegeven. Het bestaande
beleid blijft in hoofdlijnen overeind. Amsterdam is een stad voor
iedereen en alle delen van de stad moeten voor alle inkomensgroepen
toegankelijk blijven. Wel worden enkele accenten verlegd: er komt meer
aandacht voor wonen in combinatie met zorg, voor grote gezinnen en
voor middeninkomens.
De inkomensontwikkeling van de Amsterdammers verloopt positiever dan
gedacht. Het aantal huishoudens met een laag inkomen daalt gestaag,
middeninkomens vormen nu bijna de helft van de bevolking. Daardoor
groeit de behoefte aan betere en ruimere woningen.
Het woonbeleid van de afgelopen jaren is ingezet om in deze behoefte
te voorzien. Uit een evaluatie van het woonbeleid voor de periode
1999-2003*) blijkt dat het tempo van nieuwbouw, stedelijke vernieuwing
en verkoop van huurwoningen achter blijft bij eerdere voorspellingen.
Dit heeft te maken met het inzakken van de markt voor het dure
nieuwbouwsegment, met de complexe situatie in de stedelijke
vernieuwingsgebieden en met de onwennigheid van partijen met de
verkoop van huurwoningen. Hierdoor sluit de samenstelling van de
woningvoorraad nog onvoldoende aan op de samenstelling van de
bevolking.**)
Vanaf 2003 is een versnelling van nieuwbouw, herstructurering en
verkoop zichtbaar en er wordt een verdere intensivering verwacht.
Voorgesteld wordt het woonbeleid van de gemeente Amsterdam tot 2015
volgens dezelfde lijn voort te zetten. Wel worden enkele accenten
verlegd:
* Het streven blijft om tenminste 4.000 woningen per jaar in aanbouw
te nemen, waarvan 30% goedkope huurwoningen. Dit komt neer op
1.200 nieuwe sociale huurwoningen per jaar. Dit is precies het
aantal per jaar dat nodig is om aan de vraag voor speciale
doelgroepen tot 2015 te voldoen. Vandaar dat nu gekozen wordt een
hard en beter controleerbaar aantal van 1200 sociale huurwoningen
woningen per jaar in aanbouw te nemen, onafhankelijk van de
daadwerkelijke omvang van de totale nieuwbouw.
* Die 1.200 goedkope huurwoningen zijn nodig ondanks de bestaande
overmaat aan goedkope huurwoningen, omdat er voor ouderen,
gehandicapten en grote gezinnen een tekort is. Steeds meer vormen
van zorg worden niet meer in instellingen maar aan huis geleverd
en daar is de huidige woningvoorraad onvoldoende op afgestemd.
Hiervoor worden 500 woningen gereserveerd. Daarnaast zijn er
extra woningen nodig voor grote gezinnen, onder meer voor de
herhuisvesting in herstructureringsgebieden. Ook hiervoor worden
500 woningen per jaar gereserveerd. Tenslotte is het wenselijk
voor mensen buiten deze groepen maar met een laag inkomen nog
enige uitbreiding van de sociale sector te realiseren.
* Ook voor hogere middeninkomens, veelal grotere huishoudens, zijn
er weinig geschikte woningen. Daarom zijn van die 4.000
nieuwbouwwoningen 1.000 ruime, betaalbare woningen extra bestemd
voor huishoudens met een hoger middeninkomen. Het beleid blijft
gericht op vergroting van het eigen woningbezit.
* Amsterdam zet haar verkoopbeleid van sociale huurwoningen door.
Daarvoor biedt de overmaat aan goedkope huurwoningen voldoende
ruimte. Deze woningen zijn veelal betaalbaar voor lagere
middeninkomens. In de stadsdelen Amsterdam-Centrum en ZuiderAmstel
is die overmaat beperkt en zal, zodra de afgesproken ondergrens
van de voorraad sociale huurwoningen bereikt is, worden gestopt
met de verkoop.
* De aanpak van woonfraude wordt geïntensiveerd. Waar regels gelden,
moeten ze ook zo goed mogelijk worden gehandhaafd.
Met de voorgestelde beleidsinzet zal de samenstelling van de
woningvoorraad in 2015 naar verwachting beter aansluiten op de
samenstelling van de bevolking (zie tabel 2 in de bijlage). Het
aandeel koopwoningen is dan toegenomen tot 39% (in 2003 21%).
Wethouder Duco Stadig van Volkshuisvesting stelt dat de woonvisie veel
gegevens en analyse bevat van de ontwikkelingen de afgelopen 10 jaar
en van de huidige woningmarkt. "Het zicht op de huidige situatie van
de woningvoorraad en de mogelijkheden die we hebben tot aanpassing aan
de Amsterdamse behoeften is daardoor momenteel helder", aldus Stadig.
"Hiermee heeft de gemeente een goede basis voor het voeren van beleid
voor de komende 10 jaar. We geven ook richting aan de eerst komende
tijd door de urgentie voor bijzondere groepen en de middeninkomens, om
te zetten in aantallen woningen. De raad heeft met de informatie en
analyse in de woonvisie input om richting te bepalen voor de volgende
bestuursperiode."
De komende maanden krijgen betrokken partijen de gelegenheid hun
reactie op de woonvisie te geven. Zo wordt op 14 april aanstaande een
conferentie georganiseerd in de Zuiderkerk, waar alle betrokken
partijen - corporaties, stadsdelen, huurderverenigingen, bestuurders
(ook uit de regio) en fracties en marktpartijen, de gelegenheid hebben
te discussiëren. Reacties worden verwerkt in een aangepaste versie
voor collegebehandeling op 24 mei 2005. Besluitvorming vindt volgens
planning op 13 juli 2005 door de gemeenteraad plaats.
Huurbeleid minister Dekker
De Tweede Kamer behandelt momenteel de voorstellen van minister Dekker
om een kwart van de huurwoningen te liberaliseren. De uitvoering van
deze plannen betekent voor Amsterdam dat de grens bereikt kan worden
van het voldoende aantal beschikbare betaalbare woningen voor de
laagste inkomens. In het bijzonder voor de lagere middeninkomens wordt
de situatie krap. Ook komt, door de liberalisering te baseren op de
WOZ-waarde, de toegankelijkheid van een aantal Amsterdamse wijken voor
lage inkomens onder druk te staan. Het puntenstelsel biedt hier een
beter alternatief. De gemeente zal de ontwikkelingen rondom
liberalisatie nauwlettend in de gaten houden en zal haar beleid
heroverwegen als de grenzen daadwerkelijk bereikt worden. (zie
`verkoopbeleid huurwoningen')
*) opgenomen in de woonvisie
**) zie bijlage, tabel 1
Pb-046
Huidige en verwachte omvang voorraadsegmenten en inkomensgroepen
Tabel 1: Omvang voorraadsegmenten en inkomensgroepen in 2003 in
procenten:
woonvisietabel1.gif (6 Kb)
Tabel 2: Verwachte omvang voorraadsegmenten (na beleidsinzet) en
inkomensgroepen in 2015 in procenten:
woonvisietabel2.gif (6 Kb)
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam