Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Persbericht 17 maart 2005 Begin
---

'Ondanks alle verbeteringen is huidig wegverkeer inherent onveilig'

Essays over verkeersveiligheid gebundeld

"Verkeersveiligheid verdient topprioriteit". Dit zei Pieter-Jan Biesheuvel op 16 maart 2005 in het Rotterdamse WTC bij de ontvangst van de essaybundel Denkend over Duurzaam Veilig. Deze bundel werd hem overhandigd door Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. Wegman: "Het is onnodig dat er dagelijks bijna 3 doden in het verkeer vallen. Het is immers bekend hoe de meeste verkeersongevallen kunnen worden voorkomen. Het is nu zaak om dit in concreet beleid om te zetten".

Essaybundel 'Denkend over Duurzaam Veilig Hoe maken we het Nederlandse verkeer nóg veiliger? Wetenschappers, adviseurs en vertegenwoordigers van maatschappelijke en belangenorganisaties op het gebied van de verkeer en vervoer zijn door de SWOV uitgenodigd hun ideeën te verwoorden. Ieder van hen koos hierbij een eigen invalshoek: de infrastructuur, de technologie, de economie, de gedragswetenschappen, de voertuigen of de slachtoffers. De essays dienen als inspiratiebron voor een nieuwe generatie van verkeersveiligheidsmaatregelen, Duurzaam Veilig versie 2.0.

Duurzaam Veilig
Sinds de tweede helft van de jaren negentig worden veel verkeersveiligheidsmaatregelen uitgevoerd volgens de visie Duurzaam Veilig. In deze visie is de mens de maat der dingen. Het hele verkeers- en vervoersysteem zou volgens de Duurzaam Veilig-principes afgestemd zijn op de beperkingen en mogelijkheden van de verkeersdeelnemers. Alles is erop gericht om ongevallen te voorkomen. En gebeurt er toch een ongeval dan worden de ernstige gevolgen ervan zoveel mogelijk beperkt. Kern van de Duurzaam Veilig-aanpak is preventief werken in plaats van achteraf ingrijpen. Maatregelen die hieruit voortvloeien hebben betrekking op de mens, de weg en het voertuig. Zo zijn verkeersdeelnemers goed opgeleid en geïnformeerd. Hun gedrag wordt regelmatig gecontroleerd. De infrastructuur sluit ontmoetingen met grote verschillen in richting, snelheid en massa uit, en maakt duidelijk welk gedrag van de verkeersdeelnemer wordt verwacht. Voertuigen bieden bescherming bij een ongeval en beschikken over rijtaakondersteunende voorzieningen.

Duurzaam Veilig versie 2.0 De essaybundel bevat bouwstenen die een aanzet geven voor de nieuwe versie van Duurzaam Veilig. In deze 2.0-editie, die naar verwachting in het najaar zal verschijnen, worden aanbevelingen gedaan voor nieuw beleid om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Deze aanbevelingen zijn afgestemd op de laatste verkeer- en vervoerontwikkelingen en sluiten aan bij de praktijk van vandaag de dag. Om de positie van Nederland als een van de verkeersveiligste landen in de wereld te handhaven is deze nieuwe impuls nodig. Duurzaam Veilig wil als visie inspiratie bieden, doet een poging om zowel in de professionele wereld als daarbuiten mensen en organisaties te binden, wat hopelijk leidt tot meer synergie in de uitvoering van beleid tot een verdere bevordering van de strijd tegen de verkeersonveiligheid in Nederland.

Overhandiging essaybundel 'Denkend over Duurzaam Veilig' door Fred Wegman (links) aan Pieter-Jan Biesheuvel (rechts).

Naar de essaybundel Denkend over Duurzaam Veilig
---

Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie Jolanda Maas: 070 - 317 3315 Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318 E-mail: info@swov.nl

Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is beschikbaar op deze website in de sectie "Over de SWOV".
---