Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatieonderzoek Erasmus Universiteit internationaal bekroond

Op de internationale wetenschappelijke Annual Corporate Strategy Conference vorige week in Duitsland is het innovatieonderzoek van de vakgroep Strategie van RSM Erasmus University bekroond. Het onderzoek werd door een internationale jury gekozen uit meer dan honderd bijdragen uit tien verschillende landen. Het onderzoek toont aan hoe efficiënt produceren samen kan gaan met innoveren. De meeste bedrijven hebben daar moeite mee en letten vaak alleen op de kosten. Door onvoldoende strategische vernieuwing kan daardoor de boot worden gemist.

Uit het prijswinnende onderzoek blijkt dat het management méér aandacht voor de organisatie moet hebben. Zo maken specifieke organisatiestrategieën een focus op zowel de kosten als innovatie mogelijk. Decentralisatie van besluitvorming en hechte netwerkrelaties tussen werknemers zijn daarbij van groot belang. Omdat de meeste Nederlandse bedrijven slecht scoren op innovatie, zijn de bevindingen van groot belang. De onderzoekers willen daarom in een aantal sectoren vervolgonderzoek gaan verrichten. Het onderzoek is verricht door Justin J.P. Jansen, Frans A.J. van den Bosch en Henk W. Volberda, verbonden aan de vakgroep Strategie van RSM Erasmus University. Onderzoek van de vakgroep Strategie wordt gerekend tot de Europese top. Alledrie de onderzoekers zijn lid van Erasmus Research Institute for Management (ERIM), de onderzoekschool van de Erasmus Universiteit op het gebied van management.

Noot voor de pers

Het onderzoek is op aanvraag beschikbaar