FloraHolland


Januari Februari Maart

---

FloraHolland Productcommissie Bol-op-pot

FLORAHOLLAND (17 maart 2005) - In de Floraholland Productcommissie Bol-op-pot is het lopende seizoen al geevalueerd. Met name de afzet van hyacinten verloopt moeizaam. Vanuit de afzet komen verschillende geluiden naar voren dat de hyacint steeds meer een kerstartikel wordt en minder een voorjaarsartikel. Daarnaast is het belangrijk dat het product met toegevoegde waarde wordt aangeboden. Een kale hyacint is moeilijker te verkopen dan een hyacint met toegevoegde waarde.

Door de moeizame afzet staat de prijsvorming van hyacinten behoorlijk onder druk. Dit heeft ook zijn weerslag op de prijsvorming van de andere bol-op-pot producten. Ook daar staat de prijsvorming onder druk, echter in mindere mate. En met de Pasen voor de deur, en betere weersomstandigheden, neemt de vraag naar narcis en muscari toe. In de vergadering is verder stilgestaan bij het nieuwe verpakkingsconcept dat ontwikkeld is voor bol-op-pot in samenwerking met het IBC. Het verpakkingsconcept is besproken met verschillende handelaren. De grootste kansen van het verpakkingsconcept worden toegedicht aan Hippeastrum en tulp en de kleinste kansen aan muscari en narcis. Dit in verband met de kosten van de verpakking en de kosten van het product. Sommige exporteurs zien echter goede mogelijkheden voor dit verpakkingsconcept. Met deze exporteurs worden de verdere mogelijkheden van het concept besproken.
De vergadering werd afgesloten met een presentatie over versterking van de plantenklok en de activiteiten die ondernomen worden om de plantenklok verder te versterken.
Opmerking=


---