FloraHolland
Januari Februari Maart
---
FloraHolland Productcommissie Bol-op-pot
FLORAHOLLAND (17 maart 2005) - In de Floraholland Productcommissie
Bol-op-pot is het lopende seizoen al geevalueerd. Met name de afzet
van hyacinten verloopt moeizaam. Vanuit de afzet komen verschillende
geluiden naar voren dat de hyacint steeds meer een kerstartikel wordt
en minder een voorjaarsartikel. Daarnaast is het belangrijk dat het
product met toegevoegde waarde wordt aangeboden. Een kale hyacint is
moeilijker te verkopen dan een hyacint met toegevoegde waarde.
Door de moeizame afzet staat de prijsvorming van hyacinten behoorlijk
onder druk. Dit heeft ook zijn weerslag op de prijsvorming van de
andere bol-op-pot producten. Ook daar staat de prijsvorming onder
druk, echter in mindere mate. En met de Pasen voor de deur, en betere
weersomstandigheden, neemt de vraag naar narcis en muscari toe.
In de vergadering is verder stilgestaan bij het nieuwe
verpakkingsconcept dat ontwikkeld is voor bol-op-pot in samenwerking
met het IBC. Het verpakkingsconcept is besproken met verschillende
handelaren. De grootste kansen van het verpakkingsconcept worden
toegedicht aan Hippeastrum en tulp en de kleinste kansen aan muscari
en narcis. Dit in verband met de kosten van de verpakking en de kosten
van het product. Sommige exporteurs zien echter goede mogelijkheden
voor dit verpakkingsconcept. Met deze exporteurs worden de verdere
mogelijkheden van het concept besproken.
De vergadering werd afgesloten met een presentatie over versterking
van de plantenklok en de activiteiten die ondernomen worden om de
plantenklok verder te versterken.
Opmerking=
---