Gemeente Hoorn


Inloopbijeenkomst over verkeersmaatregelen Draafsingel

Persbericht d.d.: 8 maart 2005

B en W hebben besloten dat de Draafsingel een weg met een maximale rijsnelheid van 50 kilometer per uur moet blijven. Die keuze vraagt om een andere inrichting van de Draafsingel en om een formeel verkeers- besluit. de omwonenden zijn uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst over dit onderwerp op donderdag 17 maart.

Draafsingel blijft 50km/u
In de Nota Verkeer en Parkeren uit het jaar 2000 is de Draafsingel aangewezen als erftoegangsweg B, beter bekend onder de naam 30km-zone. De gemeenteraad heeft op 1 februari jl. besloten de Draafsingel aan te wijzen als een erftoegangsweg A, waar een maximumsnelheid van 50km/u geldt. Daar zijn verschillende redenen voor. De Draafsingel is een belangrijke ontsluitingsweg. Voor hulpdiensten zoals politie en brandweer is de Draafsingel belangrijk om op tijd op de plaats van bestemming te komen. Over de Draafsingel rijden meerdere buslijnen, waarvoor het moeilijk is een alternatieve route te vinden. Daarnaast heeft de Draafsingel een functie voor automobilisten die een parkeerplek bij de binnenstad zoeken. Ten slotte is de Draafsingel een belangrijke fietsroute.

B en W willen de verschillende verkeersdeelnemers zoveel mogelijk beschermen. Op een 30km-weg worden de verschillende verkeerssoorten (fietser/bromfietser - auto/vrachtwagen) niet van elkaar gescheiden. Op 50km-wegen gebeurt dat wel. Omdat de verkeersdruk op de Draafsingel hoog is vinden B enW het veiliger om niet meer uit te gaan van een 30km-weg maar de weginrichting af te stemmen op de verkeersdruk. Dat betekent dat de Draafsingel 50km/u wordt waarbij de fietser een eigen plek in het profiel krijgt door aanleg van fietsstroken.

Benodigde maatregelen
De inrichting van de Draafsingel wordt als volgt:
* Aan twee zijden komen fietsstroken van 1,25 a 1,50 meter breed. Fietsers krijgen zo een eigen plek. Op deze stroken is parkeren niet toegestaan;

* Op de kruisingen met de Oosterpoort, Venenlaan en Eikstraat komen plateaus waarbij uitgegaan wordt van een ontwerpsnelheid van 40km/u. De voorrangssituatie blijft zoals nu: verkeer op de Draafsingel heeft voorrang;

* Er komen poortconstructies op de aansluitingen van de Kruitmolenstraat, J.P. Coenstraat, Van Beijerenstraat, Boelisstraat en de Van Blocqueriestraat met de Draafsingel (zie foto).

Verkeersbesluit
Om de Draafsingel aan te passen moeten B en W een verkeersbesluit nemen op de volgende punten:

* Intrekken van het parkeerverbod langs de noord- en oostzijde van de Draafsingel tussen de Koepoortsweg en de J.P. Coenstraat;
* Aanbrengen van fietsstroken langs de noord- en oostzijde van de Draafsingel. Op een fietsstrook mag niet gestopt worden, zo ontstaat een stopverbod op de hele Draafsingel;
* Intrekken van de voorrangsregelingen van meerdere kruisingen. Doordat er poortconstructies worden gemaakt (zie voorbeeldfoto) blijft de voorrangssituatie gelijk. Het betreft de kruisingen van de Draafsingel met de Kruitmolenstraat, de J.P. Coenstraat, de Van Beijerenstraat en de kruisingen van de Willemsweg met de Boelisstraat, en de Van Blocqueriestraat;
* Aanpassen van de bebording voor het eenrichtingsverkeer op de Draafsingel, voor wat betreft het gedeelte tussen de Johan Messchaertstraat en de Koepoortsweg. Dit eenrichtingsverkeer is nu nog met oude bebording aangegeven en moet vernieuwd worden.

Indienen zienswijzen verkeersbesluit en inloopavond Voordat B en W het verkeersbesluit nemen willen zij belanghebbenden in de gelegenheid stellen om hun zienswijze op het verkeersbesluit te geven. Dit kan schriftelijk of mondeling, tot 6 weken na publicatie in de gemeentelijke pagina `Hoorn op 5' in het Westfries Weekblad. Op donderdag 17 maart vindt van 19:30 tot 21:00 uur een inloopavond plaats in de raadzaal van het stadhuis, Nieuwe Steen 1.

Vervolgprocedure
Nadat verwerking van de zienswijzen zullen B en W een verkeersbesluit nemen. Tegen dit besluit is bezwaar mogelijk. Het verkeersbesluit wordt zoals gebruikelijk gepubliceerd in het Westfries Weekblad en op de gemeentelijke website.
Uitvoering van de maatregelen is gepland voor oktober 2005.
---