Wegener NV

Persbericht 17-03-2005



Nieuwe krant in klein formaat, unieke bundeling van internationaal, landelijk en regionaal nieuws, 24-uurs nieuwssite, dagelijks sterk sportaanbod, verschijning voorzien voor eind augustus

Zes kranten gaan gezamenlijk ingrijpend vernieuwen

Koninklijke Wegener en PCM Uitgevers zijn van plan om samen een nieuwe krant uit te geven. In de joint venture worden vijf regionale dagbladen, de Haagsche Courant/Goudsche Courant, Utrechts Nieuwsblad/Amersfoortse Courant, Rotterdams Dagblad, Rijn en Gouwe, en De Dordtenaar en het landelijke Algemeen Dagblad ingebracht. Zoals aangekondigd op
8 december 2004 hebben PCM en Wegener een gezamenlijke studie verricht. Deze studie leidde tot een businessplan, een uitgeefconcept, een formule voor de nieuwe krant en een uitwerking van de organisatie en de sociale gevolgen.

Voor de formule van de nieuwe krant is uitgebreid lezersonderzoek gedaan. Uit dat onderzoek blijkt dat lezers steeds meer behoefte hebben aan een toegankelijke krant die overzicht, een scherpe selectie en verdieping biedt wegens het grote aantal beschikbare nieuwsbronnen. Tachtig procent van de lezers gaf aan doordeweeks de voorkeur te geven aan een compacte en snel leesbare nieuwskrant in tabloidformaat. Een derde van de ondervraagden onder de 40 jaar geeft aan weinig tijd te hebben om de krant te lezen. De top drie van de meest gewenste onderwerpen in de krant is: binnenlands nieuws, grootstedelijk nieuws en nieuws uit de lokale omgeving.

Het nieuwe krantenconcept speelt nadrukkelijk in op de informatiebehoeften van de lezers. De krant die zes dagen in de week 's ochtends (en in Rotterdam en Den Haag ook in de middag) verschijnt, zal zich meer dan tot nog toe concentreren op het nieuws op verschillende niveaus: internationaal/nationaal, regionaal en lokaal. Deze verschillende `nieuwslagen' worden in de krant en op de daarbij behorende 24-uurs nieuwssite op het internet herkenbaar gepresenteerd. Nieuwsfeiten worden toegelicht, er wordt aangegeven wat de persoonlijke betekenis voor de lezers kan zijn en er wordt gemeld wat lezers in de toekomst aan berichtgeving kunnen verwachten. Daarbij staat betrouwbaarheid hoog in het vaandel.

De nieuwe krant heeft de grootste landelijke nieuwsredactie van Nederland. Hierdoor zullen lezers meer eigen en uniek landelijk nieuws krijgen, dat beter wordt uitgediept. Daarnaast krijgen de huidige AD-lezers in het zuidelijk deel van de Randstad uitgebreider nieuws uit hun eigen omgeving erbij en blijft voor de huidige regionale dagbladlezers het fijnmazige editiestelsel in stand. Ook zal er een inhoudelijke opwaardering plaatsvinden, met een meer diepgaande en aansprekende behandeling van het regionale nieuws. De krant zal verder bouwen op het sportaanbod van het huidige AD, dat nu het sterkste van Nederland is, aangevuld met sportnieuws uit de regio.

Het nieuwe redactionele concept is in hoge mate interactief. De informatiebehoeften en de agenda van de lezer staan centraal. De krant is niet gebaseerd op een politieke of religieuze overtuiging en wil nadrukkelijk een onafhankelijke en betrouwbare informatiepartner van de moderne burger zijn.
Door de toegankelijkheid van krant en nieuwssite krijgen lezers de kans om snel te reageren, reacties die voor de redactie waardevol zijn. Ook zullen lezers worden uitgenodigd zelf delen van de site of krant te maken.

Inspelend op lezerswensen om een handige, compacte leesbare nieuwskrant te ontvangen zal de nieuwe krant in tabloidformaat verschijnen. Een compacte journalistieke aanpak met een helder nieuwsoverzicht, maar ook met dagelijks een aantal hoofdonderwerpen die worden uitgediept. Foto's en infographics zullen veelvuldig worden gebruikt.

Over de titel van de nieuwe krant is nog geen beslissing genomen. Deze keuze zal in de komende maanden worden gemaakt op basis van lezersonderzoek. Het is de bedoeling dat de nieuwe krant eind augustus verschijnt.

Met de nieuwe krant ontstaat tevens een zeer aantrekkelijke advertentiepropositie. De krant wordt hét medium voor de Randstad, maar is ook voor het realiseren van nationaal en diepgaand regionaal bereik een versterking van het huidige medialandschap. De nieuwe krant wordt gelezen door een doorsnee van Nederlandse gezinnen (boodschappers) en heeft een jonge, vooruitstrevende uitstraling. Het klassieke verschil tussen advertenties op een redactiepagina (Ingezonden Mededelingen) en een gewone advertentiepagina vervalt. Hierdoor krijgt de adverteerder meer mogelijkheden en grotere flexibiliteit. Voor de zomer zal overleg plaatsvinden met adverteerders en bureaus over de realisatie van dit nieuwe advertentieaanbod.

De zeggenschapsverhouding in de beoogde joint venture van aandeelhouders Wegener en PCM zal 50/50 zijn, terwijl de economische eigendomsverhouding naar rato van de respectievelijke inbreng zal zijn, dat wil zeggen circa 65% PCM en 35% Wegener.

De nieuwe organisatie zal bestaan uit circa 800 arbeidsplaatsen waarin begrepen ongeveer 500 redacteuren (inclusief online). Het hoofdkantoor en de centrale redactie worden gevestigd in Rotterdam. Daarnaast blijven er regionale redacties in Rotterdam, Den Haag (Rijswijk), Utrecht (Houten), Alphen a/d Rijn, Dordrecht en Amersfoort. Bij deze verandering zijn sociale gevolgen onvermijdelijk. Het verlies aan arbeidsplaatsen wordt geschat op circa 325. Voor de betrokken medewerkers zal in overleg met de vakbonden een sociaal plan worden opgesteld.

Aan het betrokken vertegenwoordigend overleg is vandaag advies gevraagd. Ook de vakbonden en de Sociaal Economische Raad zijn ingelicht. De joint venture zal ook door de mededingingsautoriteiten worden beoordeeld. Een definitieve beslissing van de Raden van Bestuur van Wegener en PCM wordt genomen na afsluiting van de adviesronden.

Amsterdam/Apeldoorn, 17 maart 2005

Raad van Bestuur Raad van Bestuur Koninklijke Wegener NV PCM Uitgevers BV

Voor nadere informatie/