BURSON-MARSTELLER

Nationale aanpak obesitas noodzakelijk

PERSBERICHT

NATIONALE AANPAK OBESITAS NOODZAKELIJK

Gebrekkige samenwerking maatschappelijke organisaties staat effectieve aanpak in de weg

Amsterdam, 17 maart 2005 - Tijdens het Nationale Obesitas Debat in Amsterdam heeft communicatieadviesbureau Burson-Marsteller haar resultaten van een onafhankelijk onderzoek naar percepties over obesitas in Nederland gepresenteerd. Hieruit blijkt dat gebrek aan visie vanuit de overheid in combinatie met het ontbreken van een landelijke coördinator op uitvoeringsniveau een ineffectieve aanpak van obesitas veroorzaakt. Daarnaast denken overheden en maatschappelijke organisaties te veel vanuit het probleem en niet vanuit het individu, met als gevolg dat overheidsgesubsidieerde campagnes niet hun optimale rendement behalen.

Het onderzoek, uitgevoerd door een student van de Vrije Universiteit te Amsterdam, toont aan dat het gebrek aan visie vanuit de nationale overheid een versnipperde aanpak van obesitas en overgewicht tot gevolg heeft. De overheid formuleert geen concrete doelstellingen en hanteert geen harde evaluatiecriteria waar uitvoerende organisaties als het Voedingscentrum op worden afgerekend. Ook zijn uitvoerende organisaties niet verplicht met elkaar samen te werken, met als gevolg dat hun activiteiten elkaar onvoldoende versterken. In bijvoorbeeld Zweden is wel een centrale organisatie aangesteld om alle activiteiten op elkaar af te stemmen, waardoor de burger een eenduidige en heldere boodschap ontvangt hoe om te gaan met de problematiek.

Om obesitas en overgewicht in Nederland te verminderen stelt Burson-Marsteller dat een aanpak noodzakelijk is waarbij het individu centraal staat. 'Hoe denkt een moeder van een jong kind, wat houdt haar bezig en hoe ziet haar dag eruit? Als we denken vanuit de moeder en daarop ons beleid afstemmen zul je merken dat de aanpak veel effectiever is', aldus Ingmar de Gooijer, Manager Gezondheidscommunicatie bij Burson-Marsteller.

Indien men vanuit het individu redeneert en wanneer de verschillende organisaties en instanties met elkaar samenwerken, zullen programma's die zich richten op momenten waar overgewicht 'op de loer ligt' effectiever zijn. 'Van kleuterschool naar basisschool is zo'n moment. Brengen ouders hun kind met de buggy of auto naar de kleuterschool, of laten zij hun kind lopen of fietsen? Heeft het bedrijfsleven een eenvoudig, praktisch en gezond ontbijt voor kinderen ontwikkeld? Heeft de school een beleid waar gezonde traktaties de norm zijn? Heeft het Ministerie van Onderwijs gezorgd voor een lesprogramma waar voeding en beweging centraal staan? Worden de kinderen op school genoeg gestimuleerd om te bewegen tijdens de pauzes? Reageert de schoolarts adequaat op gevallen waarbij overgewicht reeds een feit is? Kortom, als we op deze manier naar de problematiek kijken en de handen ineenslaan is een effectieve aanpak wel degelijk mogelijk', aldus Ingmar de Gooijer.

Opmerkelijk feit is dat overgewicht en obesitas het meeste voorkomt onder allochtonen en laagopgeleiden. Op dit moment zijn er nauwelijks programma's die zich specifiek op deze groep richten.

Over Burson-Marsteller
Burson-Marsteller is een internationaal netwerk van PR- en communicatieadviesbureaus. Activiteiten zijn onder meer het ontwikkelen en uitvoeren van (brand) PR programma's, strategische media relaties, ontwikkeling van corporate missies, (her)positioneringen en communicatiestrategieën, issue- en crisismanagement, en media- en communicatiecoaching. Burson-Marsteller Nederland is opgericht in 1981. De cliëntportfolio bestaat uit Nederlandse en buitenlandse bedrijven en organisaties. Burson-Marsteller heeft meer dan 90 vestigingen in 60 landen en maakt deel uit van Young&Rubicam, onderdeel van de WPP Groep. WPP is wereldwijd een van de grootste communicatiegroepen met ongeveer 62.000 werknemers in 1.400 kantoren verdeeld over 103 landen. Voor meer informatie zie: www.b-m.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Ruby Veninga
Tel: 020 - 579 59 52
Email: ruby.veninga@nl.bm.com

Ingmar de Gooijer
Tel: 020 - 579 59 60 / 06 - 513 514 72
Email: ingmar.de.gooijer@nl.bm.com

17 mrt 05 19:30