18-3-2005
Onderwerp
Winnaar OV-reis-idee: Beloon de trouwe busreiziger!
Laurian Zwart
Beloon de trouwe busreiziger met airmiles of cadeau-aanbiedingen en
maak het reizen met de bus zo aantrekkelijker. Dit was het winnende
idee in de campagne Ook een OV-reis-idee? Denk verder! De winnaar
ontving de prijs een reischeque ter waarde van 1000 - op donderdag 17
maart tijdens de slotconferentie in Slot Schagen, uit handen van
gedeputeerde Verkeer en Vervoer Cornelis Mooij. Met een kort en
krachtig: Het laatste woord is aan de reiziger sloot de gedeputeerde
de conferentie af. Daarmee vatte hij in éen zin de belangrijkste les
van de gastsprekers én van de Noord-Hollandse reiziger samen.
Met de campagne Ook een OV-reis-idee? Denk verder! riep de provincie
begin februari inwoners van Noord-Holland op om te komen met originele
en vernieuwende ideeën voor verbetering van het busvervoer in
Noord-Holland Noord. De campagne werd afgesloten met een conferentie.
Een viertal sprekers liet zijn licht schijnen over de vraag:
Innovaties in het openbaar vervoer: hoe komen die tot stand? Een
adviesforum, dat ook het winnende idee selecteerde, overhandigde
tijdens de conferentie een rapport met aanbevelingen aan de
gedeputeerde voor Verkeer en Vervoer. In het rapport, Kansen voor
Innovaties. Openbaar vervoer in Noord-Holland noord, zijn alle 82
ideeën opgenomen die door inwoners van Noord-Holland zijn ingebracht.
Daarnaast bevat het rapport een reeks aanbevelingen voor verbeteringen
en vernieuwingen in het openbaar vervoer. Deze zijn gebaseerd op
innovatie-ideeën die elders met succes zijn toegepast. Nog dit jaar
komt het dagelijks bestuur van de provincie met concrete voorstellen
voor de verbetering van het busvervoer in Noord-Holland Noord en de
besteding van de 4 miljoen die Gedeputeerde Staten (GS) hiervoor ter
beschikking hebben gesteld.
Twee extra prijzen
Omdat er een overvloed was aan goede ideeën stelden ook de NS en
Connexxion prijzen ter beschikking. Twee NS-lentetoers, goed voor twee
dagen 1^e klas vrij reizen voor twee volwassenen en drie kinderen,
gingen naar een inwoner van Schagen voor zijn uitgebreide suggesties
(inclusief tekeningen) voor verbetering van het spoorvervoer. De prijs
van Connexxion, een vrij te besteden OV-cheque ter waarde van 500,
ging naar een indiener die het originele idee aanleverde van een
persoonsgebonden vervoerbudget.
Resultaten van de campagne Ook een OV-reis-idee? Denk verder!
In totaal ontving de provincie 82 inzendingen. Deze vallen grofweg in
twee categorieën uiteen: een aantal indieners wil graag de oude
buslijn op de hoek van de straat terug. Een groot aantal anderen
hebben goed nagedacht over wat zij als reiziger verlangen van het
openbaar vervoer. Een paar voorbeelden: de fiets mee in de bus; busjes
op afroep in dunbevolkte gebieden; voordeelurenkaart voor de bus;
Euro-kaartje standaardtarief voor de bus, en nog vele andere.
Om de ideeën te selecteren en te beoordelen heeft de provincie een
aantal deskundigen uitgenodigd zitting te nemen in het Adviesforum
innovaties openbaar vervoer. Naast de beoordeling van ideeën van
inwoners heeft het adviesforum ook zelf een aantal aanbevelingen
geformuleerd. Deze richten zich op:
1. Ketenbeheersing (verbeteren van aansluitingen)
2. Kaartsoorten (het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door
invoering van nieuwe kaartsoorten)
3. Scholierennetwerk: (betere afstemming van het openbaar vervoer op
de behoeften van scholen en hun leerlingen)
Het forum heeft alle ideeën van de inwoners van Noord-Holland en de
eigen aanbevelingen gebundeld in het rapport Kansen voor Innovaties.
Openbaar vervoer in Noord-Holland noord dat is aangeboden aan de
gedeputeerde Verkeer en Vervoer.
Conferentie OV-Innovaties: Van heli-mobiel tot anti-katerbus
Voorafgaande aan de prijsuitreiking gaven de projectleider
OV-Innovaties van Provincie Noord-Holland en drie gastsprekers hun
visie op innovaties in het openbaar vervoer.
De aftrap werd verzorgd door mevrouw J. Reijs van Provincie
Noord-Holland.
Zij gaf aan dat de provincie er werk van maakt te onderzoeken of het
openbaar vervoer voldoet een de wensen van de gebruiker. Hiertoe is de
provincie voortdurend in gesprek met gemeenten en
consumentenorganisaties, en laat zij regelmatig onderzoek verrichten.
Zo is voor Noord-Holland Noord zorgvuldig in kaart gebracht hoe de
mensen zich in deze regio verplaatsen: van wonen naar werken, van
wonen naar school, van wonen naar ziekenhuis, etcetera. Op basis van
dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat er in Noord-Holland Noord
nauwelijks witte plekken zijn. Waar wel goed naar gekeken zou moeten
worden is de frequentie van de bus op trajecten waar veel gereisd
wordt. Met het in kaart brengen van reisbewegingen zoals hierboven
beschreven, heeft Provincie Noord-Holland al een flinke stap gezet in
de richting van een vraaggestuurde methode van het aanbesteden van het
openbaar vervoer. Mevrouw Reijs gaf tot slot aan blij te zijn met de
suggesties van alle inzenders omdat duidelijk naar voren is gekomen
wat reizigers belangrijk vinden: betrouwbaarheid, comfort en goede
informatie.
De heer Korver van TNO hield zijn gehoor voor wat iemand moet doen en
vooral moet laten om succesvol te innoveren. Tot zijn belangrijkste
tien lessen behoort de aanbeveling: betrek de klant structureel bij de
ontwikkeling van nieuwe diensten en experimenteer met nieuwe
marktvormen.
De tweede gastspreker, de heer van de Velde van de Erasmus
Universiteit, gaf aan de hand van een aantal aansprekende voorbeelden
uit Japan en Engeland aan hoe door bepaalde, met name op de klant
gerichte, maatregelen het gebruik van het openbaar vervoer aanzienlijk
kan worden vergroot.
De heer Peters van de Universiteit Maastricht sloot de rij met een
filosofisch getint betoog. Aan de hand van het succesverhaal van
Thomas Cook uitvinder van de georganiseerde reis - illustreerde hij
zijn stelling dat vernieuwing in het reizen in essentie neerkomt op
het oplossen van problemen. De les van Cook: de reiziger staat
centraal en die reiziger wil niet alleen snel, maar vooral ook
probleemloos en betrouwbaar van A naar B.
Samenstelling Adviesforum innovaties openbaar vervoer
Het Adviesforum innovaties openbaar vervoer bestaat uit mensen
met expertise op het gebied van (openbaar) vervoer, marketing,
innovatie, en/of vernieuwende kennis. Het forum bestaat uit:
- de heer J. Kouwenhoven, directeur marketing Connexxion openbaar
vervoer;
- de heer H. Gelissen, directeur Randstad Noord, Nederlandse
Spoorwegen;
- de heer W. de Haas, directeur De Haas Strategie + Creatie;
- mevrouw C. Noom, voorzitter Raad van Bestuur Clusius College;
- de heer J. Glaubitz, directeur van de Kamer van Koophandel regio
Alkmaar;
- de heer H. Meurs, hoogleraar Radboud Universiteit Nijmegen;
- mevrouw A. Visser, Bureau Visser Markt en Beleidsonderzoek.
Het rapport Kansen voor Innovaties. Openbaar vervoer in Noord-Holland
noord is hieronder te downloaden.
Provincie Noord-Holland