Ingezonden persbericht

Aat Veldhoen & Shinkichi Tajiri Exhibit, Films & Jazz Concert

Presentation van Hoe de Kunstenaars zijn beïnvloed zijn door de II WO

'S-GRAVELAND, 20050316 -- Presentatie van Aat Veldhoen en Shinkichi Tajiri met afsluitend het Jazz Concert van de Ramblers aanstaande Zondag 20/3/2005 15.00 u in Art Gallery Gooilust. Het Progamma ziet uit van een (multimediaprojector) slideshow van de kunstenaars. Hierna worden twee films getoond van Shinkichi Tajiri "Bikes" 1960 Amsterdam, en "Vipers" 1955 Paris, deze zijn gekroond met een Gouden Leeuw in Cannes dat jaar. Afsluitend is het Jazz concert van de Ramblers (trio van het bekende orkest) Chris Dekker drums, Jacques Schols bas en Henk Sprenger gitaar. Geexposeerd worden kunstwerken van Veldhoen, Tajiri en Marcel Taton Tel. 035-6569636 I: www.artgallerygooilust.nl E: info@artgallerygooilust.nl


____________________________________________________________
FENIKS VOOR WERELD VREDE
SHINKICHI TAJIRI, MARCEL TATON EN AAT VELDHOEN
Art Gallery Gooilust
Heden: Presentatie van Aat Veldhoen en Shinkichi Tajiri met afsluitend het Jazz Concert van de Ramblers aanstaande Zondag 20/3/2005 15.00 u in Art Gallery Gooilust: expositie met werk van Shinkichi Tajiri, Aat Veldhoen en Marcel Taton.


20 maart om 15:00 uur:
Presentatie met als thema de invloed van W.O. II op het werk van Tajiri en Veldhoen en hun eerste ontmoeting in het atelier van Veldhoen.
Vertoning van enkele korte films van Tajiri. Getuigenis in foto's van de eerste ontmoeting tussen deze levende meesters op 16 februari 2005. Tevens foto documentatie over het maken van een portret van Shinkichi Tajiri. door Aat Veldhoen.

Jazz concert van Ramblers trio met bekende jazz riffs (door Tajiri gebruikt in zijn films) Chris Dekker drums, Jacques Schols bas en Henk Sprenger gitaar.

Zowel Veldhoen als Tajiri zijn in zeker zin getekend door de Tweede Wereldoorlog. Maar ook zijn ze als een feniks de oorlogsellende ontstegen. Wat de kunstenaars bindt is hun standpunt vóór vrije beeldende meningsuiting en sociale thema's.

Shinkichi Tajiri, van Amerikaanse origine, werd naar aanval op Peal Harbour als Japanner door de Amerikanen geinterneerd. Pas door vrijwillig dienst te nemen kon hij ontsnappen. Hij werd vervolgens naar het Europese front gestuurd en ontkwam ternauwernood aan de dood. Aan het einde van de oorlog schilderde hij portretten van vermiste personen. Tajiri verhuisde in 1948 van de VS naar Parijs, waar hij studeerde bij Ozzip Zadkine en Fernand Leger. Vanaf 1956 wonend in Nederland, maakte hij talloze films die meermalen bekroond werden (o.a. Bicycles in Amsterdam, 1961). In 1967 organiseerd het Amsterdams Stedelijk Museum een expositie van zijn gestroomlijnde fantasiemachines. De grote machines waren bedoeld al parodie en protest tegen de kapitalen die regeringen spendeerden aan de wapen wedloop. Behalve aan schilderkunst en fotografie wijde hij zich aan de beeldhouwkunst en ontwikkelde met zijn 'knopen' een universele, voor iedereen herkenbare beeldtaal. Tajiri is zonder twijfeld één van de vooraanstaande beeldhouwers in de wereld. Zijn naam is onlosmakelijk verbonden met Cobra, de internationale kunststroming die vlak na de oorlog met expressieve abstracte kunst van zich deed spreken. Vanaf het begin deed hij mee aan de belangrijkste CoBrA tentoonstellingen. Verder is zijn werk in vele belangrijke musea wereldwijd te zien geweest.

Aat Veldhoen was tijdens de oorlog getuige van het fusilleren van mensen op de Dam. Het maakte een onuitwisbare indruk op hem. Het beïnvloedde zijn sociaal bewustzijn en zijn liefde voor het leven en de mensen. Zijn grafisch werk getuigde hier al vroeg van. Meermalen leverde hij een bijdrage aan acties tegen geweld, macht en machtsmisbruik. Recent heeft hij met zijn linker hand geschilderd een series van Boot Vluchtingen met fluorescerende verf gebruikt als achtergrond aangelicht door black-light is het effect ronduit spectaculair, blauw, ontvlammen in het duister en geven de werken een geheel nieuwe dimensie. Een dimensie die onzichtbaar is bij daglicht. Hij heeft Rembrandt zijn leven lang als voorbeeld beschouwd. Je vindt dit terug in zijn scherpe oog voor detail en zijn vermogen om slechts met enkele lijntjes een indringend beeld van onderwerpen uit zijn dagelijkse omgeving te scheppen.
Marcel Taton, Belgisch kunstenaar, poogt figuratief en surrealistisch steeds vernieuwd en authentiek antwoord te geven op een innerlijke gedrevenheid en zijn fantasie om het gewone bestaan vleugels te geven. Ondanks het speelse en uitbundige werkt de kunstenaar steeds vanuit een concrete gedachte, meestal zelfs staat de titel al vast. Bij Marcel Taton worden de objecten of assemblages uitingen van zijn veelal lichte ironie, van zijn speelse fantasie, en van zijn gave om achter de zichtbare werkelijkheid een andere werkelijkheid te bespeuren en te onthullen. Hij exposeert wereldwijd en mag zich verheugen in een groeiende belangstelling vanuit de buurlanden en de Verenigde Staten.

Openingstijden galerie: vrijdag 13-18 u, zaterdag en zondag 11-18u en op afspraak.


Art Gallery Gooilust
Zuidereinde 124
1243 KL 's-Graveland
Tel. 035-6569636 Fax 035-6569673

I: www.artgallerygooilust.nl
E: info@artgallerygooilust.nl




Ingezonden persbericht