Ingezonden persbericht


Hong Kong Houseware Fair 2005 -

Succesverhaal wordt vervolgd

Opnieuw toename verwacht van exposanten en bezoekers

Duitsland vertegenwoordigd met landenpaviljoen

Voor het eerst aparte ruimte voor hoogwaardig huishoudtextiel: de "Fabric Flair"

Maart 2005

Vakbezoekers uit de hele wereld kunnen op de Hong Kong Houseware Fair 2005, die wordt gehouden van 21 t/m 24 april, kennismaken met alle mogelijke producten voor huis en tuin.

De Hong Kong Houseware Fair is de grootste beurs in zijn soort in Azië en de op drie na grootste ter wereld. De Hong Kong Trade Development Council (HKTDC), die de beurs organiseert, verwacht dat op de 28.000 m2 van het Hong Kong Convention & Exhibition Center circa 2.100 exposanten uit 33 landen hun rijke sortering aan producten zullen uitstallen. Daarmee neemt het aantal exposanten op de populaire vakbeurs opnieuw toe. Tegelijkertijd verwacht de HKTDC dat dit jaar meer dan 31.000 internationale bezoekers de beurs zullen bezoeken.

"Deze aantallen laten zien dat de Hong Kong Houseware Fair een vaste plaats heeft op de brancheagenda", aldus George Ammerlaan, directeur Benelux van de HKTDC in Amsterdam. "Dit succes komt niet uit de lucht vallen", zegt hij. "Enerzijds is er sprake van een synergie-effect met onze andere beurzen in april. Van 14 t/m 17 april vindt de Hong Kong Electronics Fair (Spring Edition) plaats en van 28 april t/m 1 mei de Hong Kong Gifts & Premium Fair. Daarnaast is er ook de Andere succesfactoren zijn overduidelijk de omvang en het internationale karakter van deze branchebijeenkomst, evenals de diversiteit van het aanbod."

Inkopers kunnen naar hartelust woonaccessoires, huishoudtextiel, badkamerartikelen, meubels, tuinbenodigdheden, artisanale producten, keukenapparatuur, messen, huishoudglas, kristal en sierglas, porselein en tafelserviezen, lampen, kleine huishoudelijke apparaten, kunstbloemen, gezondheidsartikelen en artikelen voor lichamelijke verzorging, ijzerwaren en doe-het-zelf-producten uitkiezen en bestellingen doen.

Het concept van deze internationale beurs voor huishoudelijke artikelen heeft zich bewezen. 960 exposanten uit Hongkong en 1.129 uit andere delen van de wereld laten zien wat hun creatieve medewerkers aan nieuwe, praktische of gewoon mooie producten hebben bedacht voor het komende seizoen. Ook zijn er veertien landenpaviljoens, uit Australië, China, Duitsland, India, Indonesië, Italië, Korea, Macau, Maleisië, de Filipijnen, Taiwan, Thailand, de VS, Vietnam en Turkije.

Duitsland opnieuw sterk vertegenwoordigd

Twaalf van de in totaal veertien Duitse branchevertegenwoordigers presenteren hun nieuwe producten ook dit jaar in het kader van het officiële Duitse landenpaviljoen, dat net als in de voorgaande jaren wordt georganiseerd door Durma Messe Stuttgart International. Brigitte Fahrngruber, projectleidster bij Durma, heeft de volgende bedrijven onder haar hoede: Arnstadt Kristall GmbH (Arnstadt), BÜMAG-Bürsten e.G. (Stützengrün), Haug Bürsten GmbH (Königsbrunn), KÖNITZ Porzellan GmbH (Könitz), Lorenz Heckelmann & Söhne (Burkardroth-Waldfenster), Paper + Design GmbH Tabletop (Wolkenstein), Propper KG (Rain am Lech), Saleen Kunststoff GmbH (Altena), The Cool Tool GmbH (Reichling) en Weimar Porzellan GmbH, Blankenhain. U vindt het Duitse paviljoen, dat meer dan 190 m2 groot is, in hal 2 van het beursgebouw. Bij de informatiestand van Durma Messe Stuttgart International worden ter plekke inlichtingen verstrekt: Hal 2, D02.

De Duitse exposanten waarderen de beurs met name als platform om zaken te doen en als springplank voor de Aziatische markt. Daarom zijn veel bedrijven elk jaar opnieuw van de partij. Dat geldt ook voor Arnstadt Kristall GmbH dat in april voor de derde keer aan de Hong Kong Houseware Fair deelneemt. Hun stand is met 24 m2 een van de grootste Duitse stands.

"We zijn voor onze Aziatische handel nog op zoek naar lokale partners. Uit ervaring weten we dat deze beurs in Hongkong de ideale plek is om nieuwe zakelijke contacten te leggen", aldus Christian Heller, directeur van Arnstadt Kristall GmbH. "Wij beschouwen de beurs voor onze bedrijfstak als het belangrijkste ontmoetingspunt in Azië.

Nederland is op de beurs vertegenwoordigd met twee exposanten: Sola B.V. uit Zeist en The Kings Overseas uit Rotterdam.

Uit België komen eveneens twee exposanten: Consolidating Merchandise Associates uit Brussel en D&M Depot uit Aartselaar.

Het neusje van de zalm op het gebied van huishoudelijke artikelen op de speciale exposities "Hall of Elegance" en "Fabric Flair" en seminars over de laatste trends

Het onbetwiste hoogtepunt van de huishoudbeurs is de Hall of Elegance. Hier laten de topmerken uit de branche in een exclusieve ambiance hun nieuwste producten zien. Ook vindt u hier de opvallendste designproducten van meer dan twintig exposanten. Of het nu gaat om kleurig keramisch servies of vrolijke bezems in de vorm van een hond, deze bijzonder populaire tentoonstelling in Hal 1C wordt gekenmerkt door stijl, kwaliteit en creativiteit.

Bovendien wordt de beurs dit jaar uitgebreid met de Fabric Flair, een hal met hoogwaardig huishoudtextiel. Daar vindt de bezoeker alles op het gebied van beddengoed, tapijten, keuken- en badhanddoeken en stoffering, waarbij stoffen, dessins en kleuren centraal staan.

U kunt via de onderstaande link een indruk krijgen van de Hall of Elegance en deFabric Flair

Behalve de bijzondere exposities worden er een borrel en drie kwaliteitsseminars georganiseerd, vier uitstekende mogelijkheden voor de vakbezoekers om contacten te leggen en zich te laten informeren over de laatste trends en marktkansen. U kunt kiezen uit de volgende seminars:


- "Latest Houseware Product Trends in the Asia Market";


- "Improving Customer Service Through an Effective Quality System" (Hong Kong Q-Mark Council, gastspreker: Dr. William Chan, directeur van de Federation of Hong Kong Industries);


- "Practical Guide to Enter Poland's Houseware Market" (Hong Kong Exporters' Association, gastspreker: de heer Pieczonka, handelsattaché van het Poolse Consulaat-Generaal).

Industrie voor huishoudelijke artikelen in Hongkong

Hongkong exporteerde in 2004 huishoudelijke artikelen ter waarde van US$ 22,2 miljard, een toename van 12 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Het leeuwendeel daarvan werd afgenomen door de Verenigde Staten, gevolgd door China, Japan en op de vierde plaats Duitsland. Nederland kwam op plaats 6 en nam het afgelopen jaar voor US$ 1,4 miljard aan huishoudelijke artikelen af van Hongkong (+16%).

De Zuidoost-Aziatische metropool importeerde in 2004 voor zo'n US$ 19,5 miljard aan huishoudelijke artikelen. De grootse leveranciers waren hier China (US$ 15,5 miljard), Japan, de VS en Singapore. Nederland staat in dit rijtje op de negende plaats met een bescheiden US$ 36 miljoen..

Hong Kong Houseware Fair - Records, ook in de voorgaande jaren

Ook het vorig haar brak de Hong Kong Houseware Fair records. 17.366 internationale inkopers en 14.143 bezoekers uit Hongkong gebruikten deze internationale brancheontmoeting als sourcing-platform. Het grootste deel van de buitenlandse bezoekers kwam uit Azië en Europa, gevolgd door Canada en de VS. Nederland was vertegenwoordigd met 265 inkopers, België met 106 inkopers.

2.067 bedrijven uit 33 landen presenteerden zich aan de bezoekers: 1.103 uit het buitenland en 964 uit Hongkong. In de veertien landenpaviljoens waren fabrikanten uit Australië (7 deelnemers), China (39), Duitsland (13), India (30), Indonesië (13), Italië (10), Korea (14), Macau (12), Maleisië (17), de Filipijnen (25), Taiwan (118), Thailand (60), de VS (11) en Vietnam (22) te zien.

Meer inlichtingen over en diensten van de Hong Kong Houseware Fair 2005, alsmede de rubriek "Online-Ausstellungen", vindt u op: . Vanaf 30 maart is het ook mogelijk om u op dit adres aan te melden voor de beurs.

Neem vor nadere informatie contact op met:

George Ammerlaan

Directeur Benelux

Hong Kong Trade Development Council

Prinsengracht 771

1017 JZ Amsterdam

tel: +31 20 6277101

fax:+31 20 6228529