Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

MINEZ: kabinet akkoord wetsvoorstel splitsing energiebedrijven

Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
21 maart 2005

Kabinet akkoord met wetsvoorstel splitsing energiebedrijven

Op voorstel van minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft de Ministerraad ingestemd met een wetsvoorstel waarin de splitsing van de energiebedrijven wordt geregeld. Dit wetsvoorstel heeft als doel de onafhankelijkheid van het beheer van elektriciteits- en gasnetten structureel te borgen. Niet langer zal zijn toegestaan dat netbeheerders aan de ene kant en producenten, leveranciers en handelaren aan de andere kant onderdeel uitmaken van één energiebedrijf.
Ook wordt in het wetsvoorstel geregeld dat het beheer van netten met een spanningsniveau van 110 en 150 kiloVolt moet worden overgedragen aan TenneT, de beheerder van het landelijke hoogspanningsnet. Daardoor wordt het beheer van alle elektriciteitsnetten die de ruggengraat van de Nederlandse elektriciteitsvoorziening vormen, in één hand gebracht. TenneT is hierdoor beter in staat zo nodig in te grijpen in het belang van de leveringszekerheid.
De Ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Waarom splitsen
In zijn toelichting bij het wetsvoorstel benadrukt minister Brinkhorst dat het doel van het energiebeleid een efficiënte, betrouwbare en duurzame energievoorziening is tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten. Splitsing van de regionaal geïntegreerde energiebedrijven leidt tot een onafhankelijk beheer van de distributienetten voor elektriciteit en gas. Daardoor ontstaat een eerlijker concurrentie tussen partijen die over deze netten hun elektriciteit en gas leveren. De toezichthouder DTe zal als gevolg van de splitsing ook eenvoudiger toezicht kunnen houden op de efficiëntie en de kwaliteit van het netbeheer. Alhoewel aanvullende regelgeving hier ook verbetering in zou kunnen aanbrengen, zal dit nooit helemaal leiden tot de gewenste situatie, aldus Brinkhorst. Daarnaast zouden de nalevings- en handhavingslasten verder stijgen. De consument is op termijn het meeste gebaat bij splitsing.
De minister memoreert ook de trend in Europa van fusies en concentraties in de energiewereld. Nederlandse energiebedrijven zullen in zijn opinie deel gaan uitmaken van internationale ondernemingen die met elkaar concurreren op de verschillende markten binnen Europa. De Nederlandse bedrijven zijn in die context met of zonder netten kleine spelers. In dit proces van internationalisering is een structurele borging van onafhankelijk netbeheer gezien vanuit het publieke belang van de energievoorziening in Nederland een must. Via de onafhankelijke netten kunnen (internationale) energiebedrijven concurreren om marktaandeel op de Nederlandse markt.
Verder wijst de minister erop dat als gevolg van splitsing provincies en gemeenten de zelfstandige mogelijkheid krijgen om volledig afstand te doen van hun aandelen in de commerciële delen van het energiebedrijf, zoals productie, handel en levering. Vanwege het risicovolle karakter van deze activiteiten na de liberalisering, willen veel gemeenten en provincies hiervan afstand doen.

Leveringszekerheid
De betrouwbaarheid en kwaliteit van de elektriciteits- en gasnetten wordt door de centralisatie van het beheer van de hoogspanningsnetten en de versterking van de onafhankelijkheid van de distributienetten vergroot. Als gevolg van de splitsing kunnen bedrijven de Nederlandse netten niet meer aanwenden voor het aantrekken van financieringen voor investeringen in productiecapaciteit. Dit leidt echter niet tot directe gevaren voor de leveringszekerheid. Investeringen in productiecapaciteit worden bepaald door de werking van de markt en het investeringsklimaat en niet door het toevallige bezit van netten. Diverse partijen die niet door het splitsingsvoorstel worden geraakt willen in Nederland investeren. Daarnaast bestaat de kans dat bedrijven die nu beschikken over grootschalige productiecapaciteit maar die in de toekomst de financieringscapaciteit van de netten zullen moeten missen, versneld deel zullen gaan uitmaken van internationale concerns die wel voldoende kapitaalkrachtig zijn. Verder is in de energiemarkt ook een belangrijke rol weggelegd voor investeringen in kleinschalige productiecapaciteit, zoals warmtekrachtkoppeling en duurzame energieopwekking. Er zijn al veel bedrijven zonder netten die dit doen.

Alternatieven onderzocht
Met name de vier grootste bedrijven op de energiemarkt hebben zich vanaf het begin verzet tegen de splitsing, vanwege de gevolgen voor de financiële slagkracht van de bedrijven. Gemeenten en provincies die aandeelhouder van de energiebedrijven zijn, blijken verdeeld in hun opvattingen over splitsing. Het verzet van de bedrijven en de verdeeldheid van de aandeelhouders zijn voor minister Brinkhorst aanleiding geweest om, mede op aandrang van de Tweede Kamer, naar alternatieven voor splitsing te zoeken. In dat licht hebben de afgelopen maanden verkennende gesprekken met de bedrijven plaatsgevonden. Deze hebben echter niet geleid tot een goed alternatief waarvoor draagvlak is bij zowel bedrijven, aandeelhouders en politiek. Voor de bedrijven is essentieel dat de netten onderdeel kunnen blijven uitmaken van het energiebedrijf. De publieke aandeelhouders kunnen zich dan echter niet volledig terugtrekken uit commerciële delen van het energiebedrijf. Daarnaast zouden veel extra regels en toezicht nodig zijn om de onafhankelijkheid van het netbeheer te waarborgen.

Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl Voor journalisten: Jan van Diepen, persvoorlichter, telefoon (070) 379 60 73, e-mail: J.S.vanDiepen@minez.nl of Jelle Wils, persvoorlichter, telefoon (070) 379 64 64, e-mail: J.Wils@minez.nl

21 mrt 05 09:47