EIM

Deflatie en de mogelijke gevolgen voor het MKB

publicatiedatum: ma 21 mrt 2005

Deflatie is een algehele daling van een brede consumentenprijsindex. Deflatie komt in de praktijk slechts beperkt voor, maar als het voor komt, dan kan het grote maatschappelijke gevolgen hebben. EIM heeft empirisch onderzocht of er aanwijzingen zijn voor een dreigende deflatie in Nederland, wat er tegen te doen valt en hoe het bedrijfsleven kan anticiperen op een periode van deflatie.

Zowel de ontwikkelingen in de consumentenprijzen als in de producentenprijzen wijzen niet direct op een grote dreiging van een langdurige deflatie in Nederland. Na hogere prijsstijgingen in de periode 2001-2002 lijkt de stijging in de consumentenprijzen zich weer te gaan bewegen in het gebied tussen 1 en 2% stijging per jaar. De producentenprijzen vertonen een wat grilliger verloop, vooral in de industrie en landbouw. Jaren van prijsstijgingen worden in deze twee sectoren afgewisseld met een jaar à anderhalf jaar met prijsdalingen. Op zich is dit ook geen reden voor paniek. Het kan te maken hebben met een tijdelijke overproductie, technologische ontwikkelingen of productiviteitsstijgingen (aanbodgestuurde prijsdalingen).

Ook al lijken de cijfers niet direct te duiden op een periode van deflatie, de economische situatie is instabiel. Het kan alle kanten op gaan, zowel naar meer economische groei als een nieuwe terugval. Dit betekent dus dat de inflatie ook alle kanten op kan gaan. De inflatie kan toenemen, maar de inflatie zou ook kunnen omslaan in deflatie. Zeker als een aantal ontwikkelingen tegelijkertijd optreden, zoals een daling van de olieprijs en een lagere koers voor de dollar, dan kan dit resulteren in toenemende kans op deflatie. Zeker als het algemene inflatieniveau laag is, kan het zijn dat bepaalde sectoren voor een langere periode te maken krijgen met prijsdalingen, zonder dat er sprake is van een algehele prijsdaling (deflatie). Op dit moment zijn prijsdalingen waar te nemen in de voedingsmiddelenindustrie, de kleding en stoffering. Het is daarom ook op dit moment van belang om als bedrijf voorbereid te zijn op een periode met prijsdalingen.

Een aantal aandachtspunten is voor het bedrijfsleven zeer belangrijk. Het komt er op neer dat in een periode van deflatie heel sterk op het kostenniveau en de productiviteit gelet moet worden en dat geprobeerd moet worden die activiteiten te selecteren die minder gevoelig zijn voor prijsconcurrentie. Daarnaast moet goed gekeken worden naar het feit dat reële waardes in een periode van deflatie vaak hoger zijn dan de nominale waardes. Daardoor is het hebben van voorraden, overcapaciteit, leningen etc., bij deflatie extra duur.

De in dit onderzoek besproken aandachtspunten kunnen ook nuttig zijn in een periode met een lage inflatie. Ook al dalen de prijzen dan niet, bepaalde mechanismen die werken bij een hoog inflatieniveau (en de voordelen die men daarmee kan realiseren) werken een stuk minder bij een lage inflatie. Denk hierbij aan de waarde van voorraden en de kosten van lenen (in reële termen).

Inlichtingen: 079 343 06 04