AutoRai

Mégane Renault Sport âTrophyâ: de ultieme sportversie

(21-3-2005)
Renault presenteert met de Mégane Renault Sport âTrophyâ een van de autosport afgeleide versie van de Mégane Renault Sport. De âTrophyâ onderscheidt zich door zijn straffere onderstel, zijn op hoge belastingen berekende remsysteem en zijn grafietkleurige 18-inch grote Bebop wielen.
De gelimiteerde serie Mégane Renault Sport âTrophyâ werd onlangs gepresenteerd op de Salon van Genève 2005 en zal in Nederland vanaf juni 2005 te koop zijn voor â¬34.145,-.

Met het doel voor ogen een nóg sportievere versie van de Mégane Renault Sport op de markt te brengen zijn de dynamische eigenschappen daarvan aanzienlijk aangescherpt. Daarmee komt Renault tegemoet aan de klanten die steeds hogere eisen stellen aan het rijgedrag van hun auto. Het gewenste effect werd bereikt door toepassing van speciale onderdelen en afstellingen. Met als resultaat een met 10% verminderde rolneiging en verminderde lift- en duikeffecten bij snel optrekken en remmen. De verbeteringen zorgen daardoor voor nog meer tractie op alle soorten wegdek. Het natuurlijk optredende onderstuur is verder verminderd en het bochtgedrag van de âTrophyâ is nog dynamischer.

De schokdempers, veren en stabilisatorstangen zijn afgestemd op een nog sportievere rijstijl dan bij het chassis van de Mégane Renault Sport. De semi MacPherson voorwielophanging met onafhankelijk draaipunt heeft stuggere veren gekregen (42 N/mm ofwel 25% stugger). Om het vermogen beter op de weg te krijgen is tegelijkertijd de stabilisatorstang aangepast. Bij de achtertrein is de stijfheid van de veren met 77% toegenomen tot 44 N/mm.

De parameters van de elektronische hulpsystemen zijn aan het nieuwe onderstel aangepast. Het ESP-systeem kan voortaan zelfs naar wens worden uitgeschakeld. In geval van stevig remmen bij een uitwijkmanoeuvre brengt het systeem de auto vanzelf weer in de juiste koers. De drempel waarop het systeem in werking treedt is echter verhoogd en het effect is ook minder sterk ingrijpend.

Ook het remsysteem is verder doorontwikkeld. Zo zijn de voor- en achterremschijven geperforeerd. Met als resultaat een verbeterde koeling, een optimale werking in geval van regen en een vermindering van de onafgeveerde massa. Belangrijke verbeteringen zijn ook doorgevoerd bij het aangrijppunt van het rempedaal en de dosering van de remmen (een ontwikkeling die ook bij de Mégane Renault Sport is doorgevoerd). De diameter van de hoofdremcilinder is van 23,8 mm tot 25,4 mm toegenomen, voor een preciezer gevoel van het pedaal. Met het oog op het verhoogde remvermogen en de al genoemde preciezere werking van het rempedaal is de standaard noodstopbekrachtiging komen te vervallen, zodat de bestuurder zelf het remvermogen van zijn auto optimaal kan benutten. De Mégane Renault Sport profiteert eveneens van deze verbetering.

Het effect van de nieuwe, achttien inch grote en flink opengewerkte velgen is een afname van anderhalve kg onafgeveerde massa per wiel. Met het formaat 235/40 R18 voldoen de Dunlop SP Sport Maxx banden in ieder opzicht aan de eisen van dit sportonderstel. Dunlop en Renault Sport hebben een speciale compound ontwikkeld, die optimale grip op alle soorten wegdek garandeert. De stijfheid van het middelste gedeelte van het loopvlak zorgt voor een hoge rechtelijn stabiliteit bij hoge snelhedenen een optimale grip. Al deze facetten zorgen gezamenlijk voor zowel veilig als sportief rijgedrag.

Nieuwe stuurbekrachtiging
De Mégane Renault Sport is, net als de rest van het Mégane-gamma, uitgerust met een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging. Een verbinding, bestaande uit twee in elkaar schuivende buizen, de zogenaamde âtube in tubeâ verbindt het stuur met het stuurhuis. Dit systeem vervangt de elastische koppeling van de vorige generatie. Het gevoel rond de neutrale stand van het stuur is beter. De stuurkarakteristiek is daardoor veel nauwkeuriger aangezien er veel meer informatie aan de bestuurder wordt doorgegeven. De parameters van de zestien programmaâs die de stuurbekrachtiging regelen zijn aan dit nieuwe systeem aangepast. Deze ontwikkeling zal vanaf het tweede trimester van 2005 op het hele
Mégane II-gamma worden toegepast.

Exclusieve vormgeving voor de gelimiteerde âTrophyâ versie Buiten het sportonderstel onderscheidt de Mégane Renault Sport âTrophyâ zich ook visueel van de andere modellen. Bij de carrosserie valt de metallic kleur âGris Makahaâ op, in combinatie met de speciale, grafietkleurige velgen. In het interieur valt de originele stoelbekleding op, alsmede een groot aantal panelen in koolstofvezel look. Een typeplaatje met uniek serienummer op het dashboard benadrukt de exclusiviteit van deze auto. Het stiksel van het leer op het stuurwiel, de versnellingspookknop en de versnellingspookhoes zijn blauw, evenals de naden van de stoelbekleding en de veiligheidsgordels. De âsérie limitée Trophyâ heeft dezelfde standaard voorzieningen als de Mégane Renault Sport, met als extra een 4 x 40W Cabasse-Tronic radio met geïntegreerde zes CD-wisselaar.

Motor met uitmuntende prestaties
Net als de Mégane Renault Sport wordt de âTrophyâ-versie aangedreven door een 2.0 16V turbomotor (type F4Rt). Het is een co-productie van de afdeling Renault Méchanic en Renault Sport Technologies. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 225 pk (165 kW) bij 5.500 t/min en een koppel van 300 Nm (30,6 mkg) bij 3.000 t/min. 90% van dit koppel is beschikbaar tussen 2000 en 6000 t/min. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde
6-versnellingsbak.

Mégane Renault Sport
Voorafgaand aan de introductie van de Série Limitée Trophy in Nederland is de reguliere Mégane Renault Sport opnieuw gepositioneerd. De Mégane Renault Sport is per direct â¬3.500,- prijs verlaagd en zal daarmee beschikbaar zijn vanaf â¬32.895,- voor de 3-deurs variant. De Série Limitée Trophy kent een meerprijs van â¬
1.250,- ten opzichte van de referentieversie.

Verkopen en markt
In West-Europa zijn er in 2004 in het C-segment totaal 34.500 sportieve personenwagens verkocht. Met meer dan 2.700 verkochte autoâs sinds de marktintroductie negen maanden geleden, heeft de Mégane Renault Sport een marktaandeel van 7,8% in dit segment. De vijf landen waar deze auto het meeste succes heeft zijn Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zwitserland en Spanje. Ook in Mexico, Zuid-Afrika en Japan doet hij het goed.

Wereldwijd heeft de Mégane Renault Sport in 2004 een totaal verkoopvolume van 5.200 stuks gescoord. In datzelfde jaar werden tevens 7.700 Clioâs Renault Sport 2.0 l en 350 Clioâs V6 verkocht, waarmee de Mégane Renault Sport derhalve 39% van alle verkochte Renault Sport modellen voor haar rekening neemt.

Van de gelimiteerde versie Mégane Renault Sport âTrophyâ worden slechts 500 autoâs gemaakt, waarvan er 45 beschikbaar zijn voor de Nederlandse markt.

De âMégane Renault Sport âTrophyâ wordt met een gemiddelde van 30 autoâs per dag in de Renault Sport fabriek in Dieppe geproduceerd, op een transportband die geheel gereserveerd is voor de Mégane Renault Sport. De Clio Renault Sport 2.0 l wordt op een tweede lijn geassembleerd, in een tempo van 35 exemplaren per dag. De Clio V6 wordt eveneens in Dieppe gemaakt, maar dan in een speciale werkplaats voor wedstrijdautoâs.

Sinds de productiestart van de Mégane Renault Sport werkt de fabriek in Dieppe met het Renault Productiesysteem SPR (Système de Production Renault), conform de kwaliteitsnorm AVES.1


1 (Aliance Vehicle Evaluation Standard), zoals die door de Renault-Nissan Alliantie is vastgelegd. De fabriek heeft momenteel 420 werknemers in dienst en beschikt over twee montagelijnen, bestemd voor modellen die door Renault Sport Technologies zijn ontwikkeld.