VVD



Nieuws

17 mrt 2005 - VVD maant staatssecretaris Wijn
aan tot actie

VVD-woordvoerder Ineke Dezentjé Hamming heeft Staatssecretaris Wijn van Financiën aangespoord werk te maken van de problemen bij de Belastingdienst. De dienst is telefonisch slecht bereikbaar en de dienstverlening laat sterk te wensen over.

Volgens Dezentjé Hamming is de situatie bij de Belastingstelefoon schrikbarend. "De kwaliteit van de beantwoording is slecht en de cultuur deugt niet. De top luistert niet naar de klachten van eigen medewerkers". Dezentjé Hamming heeft Staatssecretaris Wijn drie maanden de tijd gegeven om de zaken op orde te brengen. Verder vroeg zij de Staatssecretaris te komen met een voorstel voor een compleet nieuw klantenservicesysteem. Staatssecretaris Wijn heeft toegezegd binnen 4 weken met een verbeterplan te komen.

Dezentjé Hamming: "Staatssecretaris Wijn heeft erkend dat het nog nooit zo erg is geweest. We wachten nu het verbeterplan af, maar als er binnen drie maanden geen verbeteringen optreden zal er een hartig woordje met de stas gesproken worden. Dan is wat de VVD betreft een "gele kaart" aan de orde. Ik ga er echter vanuit dat de Staatssecretaris het zover niet laat komen temeer daar vanaf 1 januari 2006 het aantal telefoontjes zal verdubbelen door de samenvoeging van de Belastingdienst en delen van het UWV. Er moet een structurele oplossing komen voor de klantenservice van de Belastingdienst."

"De belastingbetaler moet kunnen vertrouwen op de juistheid van de antwoorden én moet de Belastingtelefoon normaal kunnen bereiken. Het zijn vaak juist mensen met een laag inkomen zoals ouderen, die zich niet de luxe van een belastingconsulent kunnen veroorloven en aangewezen zijn op de Belastingtelefoon."

"De VVD vindt het belangrijkste dat iedereen zijn aangifte met goede informatie kan invullen om te krijgen waar ze recht op hebben en niet meer belasting te betalen dan nodig is" aldus Dezentjé Hamming.

17 maart 2005