Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (14 - 18 maart 2005) (21/03/05)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Twee weken geleden meldden we al dat we de druk inzake Brussel-Halle-Vilvoorde vanuit het Vlaams Parlement gingen opvoeren om een doorbraak te forceren. Vanaf toen onthielden Mark Demesmaeker (als volksvertegenwoordiger van de regio Halle-Vilvoorde) en Bart De Wever (als deelnemer aan de biechtstoelprocedure) zich bij de stemmingen van de moties naar aanleiding van de bespreking van de beleidsnotas. In samenspraak met onze kartelpartner werd woensdag beslist een volgende stap te zetten: vanaf deze week onthouden zich ook alle burgemeesters die Vlaams volksvertegenwoordiger zijn. Voor onze fractie betekent dit dat Jan Peumans (burgemeester van Riemst) zich onthoudt. In totaal zijn er nu 13 volksvertegenwoordigers van het Vlaams kartel die dissident stemmen.

Op initiatief van Mark Demesmaeker kwam woensdag de Conferentie van Burgemeesters samen in het stadhuis van Halle om er de problematiek van de MUG in Vlaams-Brabant te bespreken en om samen een vuist te maken naar het beleid van federaal minister Demotte. Diezelfde dag kaartte hij de problematiek ook aan in het Vlaams Parlement, bij de bespreking van de beleidsnotas Vlaamse Rand en Brussel. Hij spoorde de Vlaams regering aan om dit dossier toch wat in beweging te krijgen. Federaal minister Demotte draagt een verpletterende verantwoordelijkheid, maar blijft doof voor dit probleem. Voorts had Mark het bij de bespreking van de beleidsnotas over de verfransing in de Vlaamse Rand als gevolg van de verstedelijking. De plannen voor het Vlaams stedelijk gebied rond Brussel nopen immers tot bezorgdheid. Gelukkig erkent het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen de specificiteit van het gebied en vraagt het gebiedsspecifieke ontwikkelingsperspectieven. Mark riep minister Vandenbroucke op om zich in de besluitvorming van het afbakeningsproces te engageren, gezien de grote weerslag op zijn Rand-beleid. Vandenbroucke moest echter bekennen dat dit tot op heden niet het geval was. Verder had Mark het bij zijn tussenkomst over een eigen Huis van het Nederlands in de Vlaamse rand, het probleem van de inspectie in de faciliteitenscholen (in het regeerakkoord is de vervaldatum van 1 januari 2006 expliciet opgenomen), Ring TV, een tweede Vlaams ziekenhuis in Brussel, het taalakkoord in het Brussels regeerakkoord,

Een andere beleidsnota die besproken werd, was die van Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen. Jan Loones constateerde dat er een zware taak op de schouders van minister Van Mechelen rust: tegelijkertijd een Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen uitvoeren, bijsturen en evolueren en een nieuw RSV maken. Vooral de fasering van het RSV2 baart Jan zorgen. Sedert het zomerakkoord van 2002 is er op dit vlak niet veel meer gebeurd. Hij vroeg duidelijkheid aan de minister hoe dit in de nabije toekomst in zijn werk zal gaan en wanneer de verlanglijstjes van de ruimtebehoevende sectoren worden opgesteld. Voor Jan moet gezien de huidige efficiënte landbouwmethodes een vermindering van het ruimtebeslag bestemd voor landbouw mogelijk zijn. In tegenstelling tot het beleid inzake onroerend erfgoed, vreest Jan voor het beleid inzake monumenten en landschappen. Hieraan wordt te weinig aandacht besteed, ook al is er nog veel achterstand in te lopen. De middelen werden afgebouwd wegens budgettaire krapte. Hopelijk komt er een herstelbeweging, zodat het beleid van de voorbije jaren kan worden voortgezet.

Jan Peumans blijft op het dossier van het Masterplan Antwerpen wegen. Tijdens het actuele vragenuurtje ondervroeg hij minister Van Brempt over het mank lopende communicatiebeleid dat er rond de werken in Antwerpen gevoerd wordt. Zo bereikten ons via de media berichten die spraken over het bestaan van een tweede maquette, nl. van een boogbrug die 50 miljoen euro goedkoper is dan de al bekende tuibrug. Blijkbaar kreeg het Antwerpse schepencollege die maquette wel te zien, de Vlaamse volksvertegenwoordigers moesten het zonder stellen. Ook andere voorbeelden bewijzen volgens Jan Peumans de noodzaak aan een eenduidige en klare communicatie over dit zeer belangrijke project. Vooreerst ontkende Van Brempt dat er een twee maquette zou bestaan. Blijkbaar kunnen de onderdelen van die éne maquette worden verwisseld, zodat er alternatieven (vb. een boogbrug) mogelijk zijn. Het blijft evenwel merkwaardig dat de parlementsleden die alternatieven niet te zien kregen. Tenslotte deelde ze de mening van Jan dat er nood is aan duidelijke communicatie over de werken rond Antwerpen. Ze zei zonder veel in haar kaarten te laten kijken - dat de Vlaamse regering binnenkort enkele belangrijke beslissingen zal nemen. Bovendien werkt de BAM aan een webstek om informatie beter te laten verspreiden. Jan juicht deze tendens toe. Nu moeten we immers vaststellen dat er rond de werken te veel tegenstrijdigheden circuleren.

Minister Keulen, bevoegd voor Inburgering, lanceerde het ontwerpdecreet houdende diverse bepalingen inzake wonen, inburgering en stedelijk beleid. In dit ontwerpdecreet staat ook een hoofdstuk over de Huizen van het Nederlands. De implementatie van het eigenlijke decreet betreffende de Huizen van het Nederlands werd niet tijdig gerealiseerd zodat een uitbreiding van de experimentele fase tot 31 maart 2005 noodzakelijk was. Rechtsonzekerheid troef dus voor het personeel van de Huizen van het Nederlands, die in het kader van heel het inburgeringbeleid cursussen Nederlands Tweede Taal (NT2) aanbieden. Bart De Wever, die heel het inburgeringbeleid met argusogen volgt, zette zich bijna de ganse week in om deze situatie recht te trekken. Minister Keulen kwam immers met een ontwerpdecreet op de proppen, dat voor heel wat aanpassingen vatbaar was. Gelet op de agendering in de commissie Inburgering van donderdag eiste Bart De Wever dan ook een voorafgaand meerderheidsoverleg. Onder zijn impuls werden maar liefst 15 amendementen neergelegd, die door de ganse meerderheid gedragen worden. Door het constructieve werk van Bart De Wever is het ontwerpdecreet nu wel rijp voor behandeling in de commissie en kan de sector nu eindelijk, na een lange periode van onzekerheid, rekenen op een deftige regeling.

15.510 studenten wachten nog steeds op hun studiebeurs. Tot die conclusie kwam Helga Stevens na een schriftelijke vraag aan de Vlaamse minister van Onderwijs Vandenbroucke naar aanleiding van terugkerende klachten van studenten die het financieel moeilijk krijgen doordat hun toelage pas uitbetaald wordt als het schooljaar reeds maandenlang bezig is. Hij gaf in zijn antwoord een overzicht van het aantal studenten dat nog steeds wacht op een beslissing inzake hun aanvraag voor een studiebeurs. Daaruit bleek dat 9.052 individuele dossiers voor het hoger onderwijs en 6.458 individuele dossiers voor het secundair onderwijs nog niet werden afgehandeld. Het grootste deel van de nog niet afgehandelde dossier zou kandidaten betreffen die gevraagd hebben om hun studiefinanciering te laten berekenen op basis van het vermoedelijk inkomen van 2004. We zijn nu half maart en meer dan 15.000 studenten wachten dus nog steeds op een positieve of negatieve beslissing. Dit systeem kan allesbehalve studentvriendelijk genoemd worden. Helga Stevens pleit ervoor om de termijn tussen de aanvraag en de beslissing zo kort mogelijk te houden. Als studenten uit het hoger onderwijs zich verplicht zien een studentenjob aan te nemen, gaat dit vaak ten koste van hun aanwezigheid in de lessen of de tijd die zij kunnen besteden aan studiewerk. Meestal is het juist voor de minst kapitaalkrachtigen, namelijk diegenen die niet meteen een afschrift van hun belastingformulier kunnen meesturen, dat de wachttermijn lang oploopt. Juist die groep heeft de grootste behoefte aan en het meest baat bij een snelle uitbetaling. De democratisering van het hoger onderwijs gaat hand in hand met een goed financieringssysteem.

Donderdag interpelleerde Kris Van Dijck minister van sport Bert Anciaux over de splitsing van de Koninklijke Belgische Voetbalbond en over het rapport van de werkgroep Preudhomme met betrekking tot de jeugdopleiding. Dit rapport, goedgekeurd door de Profliga, bevat een aantal opmerkelijke plannen. Zo is er sprake van een splitsing van het Belgische voetbal in een sectie Betaald Voetbal (eerste en tweede klasse) en een amateurafdeling. Die amateurreeks moet gesplitst worden in een Vlaamse en een Waalse vleugel opdat ook de voetbalwereld kan genieten van de subsidies van de deelregeringen. De splitsing van de unitaire voetbalbond is naar verluidt ook een voorwaarde van de nieuwe Vlaamse topsportmanager, Ivo Van Aken, om met geld voor het jeugdvoetbal over de brug te komen. In die zin beschouwt Kris het voorstel van de Werkgroep Preudhomme, dat nu naar het Uitvoerend Comité van de voetbalbond gaat, een stap in de goede richting. Er is voor het eerst een opening richting een gedeeltelijke splitsing van de voetbalbond, nog steeds één van de weinige unitaire sportfederaties in ons land. Voor ons moet het nog verder gaan en we blijven ijveren voor een absolute volledige splitsing van de voetbalbond. Minister Anciaux staat positiever tegenover de plannen en hij zal gesprekken aanknopen met de voetbalbond ter realisatie van de op stapel staande plannen. Wij langs onze kant zullen de minister in het Vlaams parlement hierover aan de tand blijven voelen. Ons einddoel is duidelijk.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote dient in de Kamer een wetsvoorstel in tot invoering van een billijke rechtsplegingsvergoeding in het kader van burgerlijke geschillen.

Deze rechtsplegingsvergoeding is een antwoord op de ergerlijke rechtsonzekerheid die vandaag bestaat door de uiteenlopende interpretaties die rechterbanken geven aan het arrest van het Hof van Cassatie dat in september 2004 stelde dat in alle burgerlijke zaken de advocaatkosten aan de verliezende partij mogen worden aangerekend.

De Orde van Vlaamse Balies heeft zich over deze zaak gebogen en op basis van hun conclusies dient Patrick De Groote een wetsvoorstel in.

Uitgangspunt blijft het huidige systeem van de
rechtsplegingsvergoeding, maar het toegekende bedrag en de toewijzingscriteria worden aangepast. Het bedrag dat de verliezende partij aan de winnende partij moet betalen, zal een forfaitair bedrag zijn dat een substantieel aandeel vormt van de kostprijs van de advocaat, zonder dat het noodzakelijkerwijze om een integrale vergoeding gaat.

Op deze wijze wil de N-VA de transparantie vergroten. Iedereen die een zaak aanhangig maakt, zal op voorhand weten welke bijkomende kosten dit met zich meebrengt indien hij de zaak zou verliezen. De grootte van deze forfaitaire vergoeding zal echter zodanig zijn, dat ze geen belemmering vormt voor de burger die meent dat zijn rechten werden geschonden. Transparantie en vrije toegang tot de rechtspleging gaan in dit voorstel hand in hand.

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be