Ingezonden persbericht


Trimbos-instituut introduceert MSN Messenger-spel 'blowkwartet'

Nieuwe campagne attendeert jongeren op de risico's van blowen

Amsterdam, 21 maart 2005 - Het Trimbos-instituut, landelijk kennisinstituut voor geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke zorg, introduceert in samenwerking met MSN het 'blowkwartetspel'. Het spel is onderdeel van een campagne die jongeren op een dynamische manier wijst op de risico's van het gebruik van cannabis.

De campagne is ontwikkeld door jongerenmarketingbureau Keesie en richt zich op jongeren in de leeftijd van 14 t/m 18 jaar. De spil van de campagne is het 'blowkwartetspel' dat via MSN Messenger gespeeld kan worden. In het kwartet zijn allerlei feiten en wetenswaardigheden over de nadelige effecten van blowen opgenomen. Het doel is om jongeren, zonder opgeheven vinger, bekend te maken met de kwalijke gevolgen van softdrugsgebruik op een niet-alledaagse manier. Er is gekozen voor MSN Messenger als medium omdat alle jongeren hiermee goed te bereiken zijn. Er zijn verschillende spelconcepten getest en het blowkwartet kwam daar bijzonder goed uit. Jongeren gingen met elkaar in discussie en accepteerden het onderwerp, juist omdat het in de vorm van een kwartetspel gegoten is. Door de laagdrempeligheid van het spel, het geven van feitelijke informatie en het ontbreken van de opgeheven vinger heeft de test geleid tot een hogere bewustwording.

"De door ons in 2004 gestarte campagne: 'Er valt meer te weten over cannabis' heeft goede resultaten behaald." zegt Talje Dijkhuis, campagneleider en werkzaam bij het Trimbos-instituut. "Jongeren zeggen vaak goed op de hoogte te zijn van de nadelige effecten van blowen, maar bij doorvragen is dit lang niet altijd het geval. Het is belangrijk om blijvend aandacht te besteden aan de risico's van cannabisgebruik."

De campagne bestaat verder uit het uitdelen van fysieke kwartetspellen op middelbare scholen, doorlinks en banners op MSN Messenger, radiospots op jongerenzenders en het inzetten van zogenaamde 'schoolboards'. De campagne wordt georganiseerd in samenwerking met GGD en instellingen voor verslavingszorg die tevens voorlichtingsactiviteiten op scholen en in jongerencentra organiseren. De campagne loopt van 14 maart tot en met 17 april en het kwartetspel is vanaf 14 maart online te spelen via: www.blowkwartet.nl.

Trimbos-Instituut
Het Trimbos-instituut is het landelijk kennisinstituut voor geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke zorg. De missie van het instituut is: kennis over geestelijke gezondheid creëren en doen toepassen in beleid en praktijk van de geestelijke gezondheidszorg, de verslavingszorg en de maatschappelijke zorg.

MSN
MSN, onderdeel van Microsoft, is 's-werelds en Nederlands meest bezochte internetbestemming. MSN trekt wereldwijd meer dan 350 miljoen unieke gebruikers per maand. Gelokaliseerde versies zijn beschikbaar in 39 markten en 20 talen. MSN is wereldwijd leidend in het bieden van webdiensten aan consumenten (MSN Hotmail, MSN Messenger en MSN Zoeken) en digitale marketingoplossingen aan bedrijven. Meer informatie is te vinden op www.msn.nl.

Cijfers:
o MSN.nl trekt maandelijks ruim 6 miljoen unieke bezoekers. o In Nederland zijn ruim 5 miljoen Hotmail-accounts. o In Nederland maken maandelijks ruim 4,5 miljoen mensen gebruik van MSN Messenger.