Gemeente Den Haag

maart 2005
Internationale kunst voor Laak Noord (17 maart)

Wethouder Marnix Norder onthult 18 maart in de Ketelstraat in Laak Noord een kunstwerk. Het kunstwerk - gerealiseerd door de Stichting Kunst in Beeld - werd in opdracht van de gemeente Den Haag speciaal voor deze wijk gemaakt. De stichting schakelde hiervoor de Haagse kunstenaars Marijke Gémessy en Theo ten Have in. Deze lieten zich vooral inspireren door het water als prominent element in dit gebied en natuurlijk de molen die een marktkante plaats inneemt in de wijk. Het college van B&W wil met het kunstwerk een kwaliteitsimpuls geven aan de openbare ruimte en zo de leefbaarheid in Laak Noord vergroten.

De opdracht aan de kunstenaars was een 'kunstwerk met water'. Het resultaat is een kunstwerk dat bestaat uit een poort van Belgisch hardsteen. De contouren van de poort verwijzen naar de 6-kantige Laakmolen, maar dragen ook kenmerken van Islamitische architectuur in zich. Het water is uitgedrukt met twee geschakelde bronzen golven die door de poort kabbelen. Golven, die naast water ook de mens en medemens kunnen symboliseren; ze staan op zichzelf maar gaan dezelfde weg. De neergeklapte deur van de poort dient als zit- en rustplaats. De kunstenaars presenteerden het concept-ontwerp in december 2004 aan de bewonersorganisatie. Bewoners reageerden toen zeer enthousiast en herkenden zichzelf en de diverse culturen uit de wijk in het ontwerp.

Marnix Norder zegt over het beeld: "Het is een internationaal beeld geworden waarmee verschillende culturen zich kunnen identificeren. Het is prachtig dat het multiculturele karakter van de wijk op zo'n manier kan samenkomen in een kunstwerk."
In het steen is naast de datum in Romeinse cijfers, het woord 'NYING-JE' gebeiteld. Een woord uit het Tibetaans boeddhisme met een rijkdom aan betekenissen. De voornaamste betekenis waarom het hier gebruikt is: 'het gevoel van verbondenheid met anderen'. "Mooier kun je saamhorigheid niet verwoorden" aldus wethouder Marnix Norder. Ook de productie van kunstwerk had een internationaal tintje; zo werkte een Turkse steenhouwerij uit Den Haag, een bronsgieterij uit Tiel en een Italiaans kunst- en terrazzobedrijf uit Zoetermeer aan het beeld.