Gemeente Den Haag

maart 2005
Sneller inburgeren met de computer (17 maart)

Nieuwkomers die naast school ook thuis met de computer inburgeropdrachten maken, worden sneller wegwijs in de Nederlandse samenleving. Dat blijkt uit het pilot project 'Inburgeren op afstand'. Steven Broers, directeur Integratie en Hulpverlening, reikt vrijdag 18 maart inburgeringcertificaten uit aan de cursisten van het project.

Eind september 2003 zijn de eerste twee lesgroepen (circa dertig deelnemers) van ROC Mondriaan Onderwijsgroep begonnen met het pilot project. De nieuwkomers kregen thuis een computer en printer in bruikleen en een gratis Internetabonnement. Met behulp van deze middelen maken de cursisten extra taal- en Internet opdrachten naast het reguliere inburgeringprogramma. De cursisten hebben vaak jonge kinderen en kunnen om deze reden minder lesuren volgen op school. Voor de kinderen van de deelnemers is speciale software geïnstalleerd op de computer zodat zij thuis ook met de computer leren omgaan. De cursisten kunnen e-mailen met de docent en ze zijn aangesloten op een digitaal onderwijsportaal die taal- en inburgeropdrachten aanbiedt.

Trots
Paul van den Boogert, coördinator van ROC Mondriaan Onderwijsgroep in Den Haag, merkt dat de cursisten zeer gebaat zijn bij het ontwikkelen van hun digitale vaardigheden: 'Er zijn diverse voordelen. Dankzij deze digitale middelen houdt de inburgering dus niet op bij de voordeur. Cursisten oefenen thuis de lesstof in hun eigen tempo. Hierdoor bereiden ze de lessen beter voor. Concrete verschillen zijn niet eenvoudig te meten, maar we merken dat een aantal deelnemers van het pilot project sneller de Nederlandse taal leert. Deze groep vindt ook beter haar weg in de samenleving omdat ze gemakkelijker aan informatie komt. Bovenal blijken de cursisten extra gemotiveerd en enthousiast. Ze slaan bijna geen les over en ze zijn er trots op dat ze thuis kunnen internetten en dat hun kinderen nu ook al computervaardigheden ontwikkelen.'

Aanvullend
Van den Boogert stelt dat de computer vooral een extra, aanvullend instrument is. 'Het is belangrijk dat de cursisten naar school blijven komen. Het echte contact tussen de docent en de cursisten vormt de basis.' Eind juli 2005 ronden nog twee andere groepen cursisten het pilot project af. Na afloop wordt bekeken of deze vorm van leren op afstand verder wordt uitgebouwd. Deelnemers die het pilot project afsluiten kunnen voor 25 euro een computer aanschaffen van een van de deelnemende ICT-partners.