Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Nieuw drankje Knorr Vie wapen tegen dagelijks 'groentekort': Eten van te weinig groenten en fruit bezorgt 15% van Nederlanders schuldgevoel

ROTTERDAM, 21 maart 2005

Maar liefst 80% van alle Nederlanders komt niet toe aan de dagelijks benodigde hoeveelheid groenten en fruit. Vooral het eetpatroon van jongvolwassenen tussen de 19 en 30 jaar is zorgwekkend. Slechts 4% krijgt per dag binnen wat ze nodig hebben om gezond en fit te blijven en hun weerstand tegen ziekten op peil te houden*. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 15% van de Nederlanders gebukt gaat onder een schuldgevoel vanwege het besef dat ze te weinig groenvoer binnen krijgen. Daarnaast voelt nog eens 19% zich ongezond als ze te weinig groenten en fruit eten.

Dat blijkt uit onderzoek van Unilever-merk Knorr uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research. Reden voor het onderzoek is de introductie van het groente- en fruitdrankje Knorr Vie dat vanaf deze week onder meer in de supermarkt, tankstations en bedrijfskantines verkrijgbaar is. Elk flesje Knorr Vie voorziet in 50% van de dagelijkse groente- en fruitbehoefte.

'Om gezond en fit te blijven heeft iedereen elke dag minstens 2 ons groenten en 2 keer fruit nodig', stelt Marja Slagmoolen, voorlichter Stichting AGF Promotie Nederland. 'Helaas blijken veel mensen dit niet te halen. Mensen zijn drukker, staan minder lang in de keuken en hebben het idee dat het lastig is om meer groenten en fruit te eten. Knorr Vie past in de snelle levenswijze van vandaag en kan daarom een lekkere en makkelijke manier zijn om de groente- en fruitconsumptie aan te vullen.'

Knorr Vie is een lekker drinkbaar sapje in kleine, handige flesjes, gemaakt van geconcentreerd groenten- en fruitsap zonder kunstmatige toevoegingen of suiker. Elk flesje bevat 50% van de dagelijkse behoefte aan groenten en fruit.

Geen zin in appeltje schillen
De redenen waarom we te weinig groenten en fruit eten hebben allemaal te maken met onze levenswijze waarin we veel willen en minder tijd hebben. 29% van de Nederlanders heeft geen zin om fruit, zoals een appeltje, te schillen. 11% is door fileleed zo lang onderweg naar huis of laat thuis dat er amper nog puf of tijd is om groenten te koken. Het geklieder met vieze plakkerige vingers, het gehannes met tissues en het risico op vlekken op documenten weerhoudt 22% ervan om onderweg of op het werk een sinaasappeltje of andere vrucht te pellen. Van de mensen die op een dag niet voldoende groenten en fruit gegeten hebben, haalt 53% dit de volgende dag niet in of doet zelfs geen poging daartoe.

Opvallend is dat maar liefst 67% van de ouders al lang blij is als de kinderen voldoende gezonde voeding binnen krijgen. Terwijl ze aan de eettafel, door alle pogingen om de lepels met groente als treintje of vliegtuigje naar binnen te krijgen bij hun kroost, zichzelf verwaarlozen.

Harry Brouwer, directievoorzitter van Unilever Nederland Foods, verwacht veel van de introductie van Knorr Vie: 'Gezond leven is voor iedereen belangrijk. Knorr Vie is dus een welkome aanvulling voor die dagen waarop we niet toekomen aan onze benodigde hoeveelheid groenten en fruit. Heel belangrijk bij de ontwikkeling van Knorr Vie was voor ons dat het puur uit groenten en fruit zou bestaan, dus zonder kunstmatige toevoegingen of suiker. Dat is ons gelukt. Daarom zijn we erg trots op de goedkeuring en steun van het Voedingscentrum bij de introductie van Knorr Vie. Het is voor het eerst dat de combinatie van het groente- en fruitbeeldmerk van het Voedingscentrum gebruikt mag worden op één verpakking. En omdat Knorr Vie ook nog eens heel lekker is, ben ik ervan overtuigd dat jong en oud enthousiast zullen zijn.'

Knorr Vie start met drie smaken: appel-wortel-aardbei; banaan-pompoen-kiwi en sinaasappel-banaan-wortel en is per drie flesjes verkrijgbaar in vrijwel alle supermarkten in het koelverse schap. Met de introductie van Knorr Vie wil Unilever een belangrijk aandeel verwerven in de koelverse sappenmarkt, waarin jaarlijks in ons land een omzet van ¬95 miljoen wordt gehaald en die groeit met ruim 10%. Deze groei is vooral te danken aan het gezonde, verse karakter van de sappen.

Over Knorr
Knorr is onderdeel van Unilever en is in Nederland marktleider in maaltijdoplossingen. Knorr heeft als missie om gezond eten lekker en lekker eten gezond te maken. Veel maaltijdoplossingen worden voorzien van extra groentetips en Knorr komt regelmatig met nieuwe innovaties zoals de nieuwe Knorr Groenteroerbakgerechten die vanaf volgende week in de schappen staan.


*bron:

-Voedselconsumptiepeiling 2003, Voedingscentrum
-Stichting AGF Promotie Nederland