Ingezonden persbericht


Ruik de lente in Metro

persbericht

Metro heeft gisteren (21 maart 2005) op een unieke manier de lente laten ruiken. Het concern Colgate Palmolive, adverteerde met het merk Ajax op de achterzijde van Metro met de geur van de lente. Voor het eerst wordt deze vorm van geurtoepassing in krantendruk gebruikt met de geur van een consumenten product. De geur is zowel te ruiken in de editie van Rotterdam als de rest van Nederland in een oplage van 395.000. Sterker dan beelden roepen geuren herinneringen en sfeer op. De geurtoepassing brengt de klant na het wrijven over de fles in een heerlijke lentesfeer.

Lezers kunnen over de advertentie van Ajax op de achterpagina wrijven en de nieuwe geur ' Ajax Fête des Fleurs Morgenroos' ruiken. Het is voor het eerst dat Metro deze techniek toepast.

Algemeen directeur Silvio de Groot reageert: "In tijdschriften is deze 'scratch and sniff'-methode een al langer toegepaste techniek. Bij kranten staat deze echter nog in de kinderschoenen. Daarom ben ik blij dat Metro wederom voorop loopt met het innoveren van het dagbladsegment." Commercieel directeur Marcel den Hoed vult aan: "Metro prikkelt de zintuigen van de lezers om zodoende de 'call to action' verder te vergroten."

"We merken dat organisaties hun consument steeds meer een vorm van beleving willen bieden. Zintuiglijke prikkels spelen daarin een belangrijke rol. Door geur toe te voegen aan het beeld wordt de sfeerbeleving intenser, het is fun en de boodschap wordt beter onthouden. In tijdschriften verzorgen we dit al lange tijd, maar nu dus ook voor het eerst in de dagelijkse krant, gedrukt in coldset krantendruk. De keuze van de juiste geurtechniek is van cruciaal belang, voor het gewenste effect", zegt Femke Veldhuizen van Senta.

- EINDE BERICHT -

noot voor de pers Senta adviseert toonaangevende bedrijven bij het onderzoeken en het ontwikkelen van multisensory marketingconcepten. Daarnaast organiseert zij zintuiglijke workshops en events. Senta is opgericht in 1994 en tevens marktleider op het gebied van geurend drukwerk en geurverspreiding in de ruimte. Senta werkt(e) onder andere samen met Lever Farbergé, L'Oréal, ING Bank en Sara Lee/DE.