AutoRai

Sterke maand februari voor Mazda in Zuid-Europa

(22-3-2005)
In de afgelopen maand februari heeft Mazda Motor Europe bijna 18.000 autoâs verkocht wat een marktaandeel vertegenwoordigt van 1,4 %. Daarmee is de maand februari 2005 de op één na beste maand februari in de afgelopen zes jaar.
Vijf markten boekten afgelopen maand een verkooprecord. In Italië was het de beste februari maand ooit, met een verkoopstijging van 21 % ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In Frankrijk steeg de verkoop met 16 % wat een nieuw februarirecord voor dat land betekent. Portugal en Spanje scoorden beide met hun marktaandelen van respectievelijk 1,4 en 0,7 procent ook een nieuw februarirecord. In Rusland bleef de verkoop gestaag groeien: 239 procent meer dan in februari 2004.

Denemarken en Griekenland hadden ook een goede maand met verkoopstijgingen van respectievelijk 13 en 11 procent. Het betekende voor Griekenland de 23^e maand op rij met een stijging van het verkoopresultaat met meer dan 10 procent. In Duitsland boekte Mazda het beoogde marktaandeel van 2,2 procent, waarmee Duitsland op dit moment 30 procent van de totale verkoop in februari 2005 van Mazda in Europa voor zijn rekening neemt.

De Mazda3 had een uitstekende maand februari met een stijging in de verkoop van 20 procent ten opzichte van februari vorig jaar. De verkopen van de Mazda B-Serie pick-up stegen met 17 procent. Mazdaâs aandeel in het sportieve non-premium segment bleef uitermate sterk met voor de RX-8 en MX-5 een gezamenlijk aandeel in het segment van 15 procent. De Mazda6 is nog steeds de meest populaire Mazda in Europa, ook in februari, met een aandeel van 34 procent in het totale aantal verkochte Mazdaâs in februari 2005.