Time : 11:04:53 AM
Date : Tuesday, March 22, 2005
Sender Name: VVI

Vergeet de Vlaamse regering de vergrijzing!?

Dat de Vlaamse bevolking vergrijst, is genoegzaam bekend. Vooral het aantal 80-plussers neemt de komende jaren sterk toe. Tussen 2000 en 2010 zal deze bevolkingsgroep in Vlaanderen met 47,3% aangroeien. Het is vooral deze groep die ruim gebruik maakt van het zorgaanbod. De concrete beleidsgegevens bevestigen dat de Vlaamse overheid te weinig werk maakt van de gevolgen van de actuele vergrijzing. We bekijken dit vanuit de investeringen in de noodzakelijke uitbouw van woongelegenheden in de rusthuissector.

De Vlaamse overheid legt zichzelf een programmatienorm op die gebaseerd is op de feitelijke gebruikerspercentages in de rusthuizen naar leeftijdsgroep toe. Door deze te koppelen aan de demografische evolutie, kan de overheid de toekomstige behoeften vrij goed inschatten.

Uit de cijfergegevens van de Vlaamse administratie constateren we dat deze programmatienorm steeds minder bereikt wordt. Terwijl in 2000 nog 90 % van de norm effectief gerealiseerd werd, is dit vandaag teruggevallen tot 83 %. Dit betekent in absolute aantallen dat er in 2000 welgeteld 6000 rusthuiswoongelegenheden tekort waren in vergelijking met de demografische behoefte. In 2005 is dit tekort gestegen tot 12 300 woongelegenheden. Een verdubbeling op 5 jaar. Hoe recenter het jaar, hoe kleiner de aangroei. In 2004 moest er naar behoefte toe een aangroei gerealiseerd worden van 2 292 woongelegenheden. Het werden er uiteindelijk 195. Het laagste aangroeicijfer sedert 1990, het jaar dat de telling voor het eerst gebeurde.

Voor de nabije toekomst vrezen we het ergste! In 2010 zal er nood zijn aan 85 621 woongelegenheden. Dit houdt in dat tussen 2005 en 2010 een aangroei moet gerealiseerd worden van 4 700 woongelegenheden, elk jaar opnieuw. De hoogste aangroei ooit was evenwel slechts 1 911. We spreken dan nog niet over de noodzakelijke behoefte aan vernieuwbouw. De woonbehoeften van de ouderen zijn gewijzigd. De normen van de overheden werden hieraan aangepast, waardoor een aantal rusthuizen hun erkenning dreigt te verliezen. Het precieze effect op de wachtlijsten of de zorgtekorten kan onmogelijk ingeschat worden. De overheid voert immers geen wachtlijstbeleid in de rusthuissector.

Veel kan verklaard worden vanuit het Vlaams overheidsbeleid inzake infrastructuurwerken. De budgetten die door de Vlaamse overheid gereserveerd worden voor de (vernieuw)bouw van woongelegenheden in de rusthuissector gebeurt via het VIPA - het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden.
In 2000 kon het VIPA nog rekenen op een eigen budget van 66 miljoen euro. In 2005 is dit teruggevallen op 34 miljoen euro. Het eigen VIPA-budget voor de rusthuissector werd dus met bijna de helft verminderd, terwijl het eigenlijk had moeten verdubbelen. Voorlopig werd dit voor 2003 en 2004 gedeeltelijk opgevangen door zogenaamde éénmalige uitgaven. Evenwel... too little, too late.

De wachtlijst bij het VIPA is immers indrukwekkend aangegroeid. Vandaag liggen er voor 195 miljoen euro administratief afgeronde dossiers bij het VIPA. De indieners zijn nog niet op de hoogte gebracht omwille van... geldgebrek. Voorlopig zal slechts 16 % van deze dossiers in 2005 ook een subsidiebelofte krijgen van de bevoegde minister. Voor de dossiers die nog niet volledig administratief afgehandeld werden, wordt het budget voor dit jaar geraamd tussen 60 à 70 miljoen euro. Grosso modo heeft het VIPA dus een potentieel van 250 miljoen euro. Het betreft zowel nieuwbouw als vernieuwbouw. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat het -met het huidige budget- meer dan 7 jaar duurt louter om de achterstand weg te werken. Een verhoging van het budget is dan ook meer dan noodzakelijk. De meerjarenbegroting kan en mag hier niet aan voorbijgaan. We beseffen goed dat de rusthuissector slechts één particulier onderdeel is van het ruimer ouderenzorgbeleid. Naar infrastructuurfinanciering toe zijn er nog andere opvangvormen zoals de serviceflats, kortverblijf, dagopvang... Allen hebben ze één kenmerk gemeen. Ze zijn er nog slechter aan toe dan de hier geschetste rusthuissector.

Bovendien zin we er ons van bewust dat het hier slecht één budgettair luik betreft van het rusthuisdossier, met name de noodzakelijke uitbreiding van het aanbod. De andere luiken zijn: betaalbaarheid en kwaliteit. De afgelopen jaren werd hierin door de Vlaamse overheid terecht geïnvesteerd door respectievelijk de zorgverzekering en de CAO-akkoorden.

Welke les trekken we hieruit!?
Het rusthuisbeleid is geen OF OF, maar een EN EN beleid. Een noodzakelijke verhoging van de uitgaven voor het ene luik, mag niet gecompenseerd worden door besparing op de budgetten van een ander luik.
In het kader van het actuele debat inzake vergrijzing kijken vele beleidsvoerders constant naar verre horizonten 2020 - 2050, terwijl de gevolgen van de scherpe stijging van het aantal 80-plussers zich vandaag reeds voltrekken.
Er wordt ondertussen ijverig gezocht naar mogelijke alternatieve financieringssystemen zoals BEVAK-formule, Privaat-Publieke Samenwerking (PPS), samenwerking tussen sociale huisvesting en intramurale sector...
Enkelen denken zelfs de vergrijzing te bekampen door de actuele normen en criteria in vraag te stellen...
Voor al deze initiatieven uitmondden in concrete projecten, zullen heel wat hoogbejaarden ontegensprekelijk de gevolgen van de zorgtekorten aan de lijve ondervinden.
Regeren is niet alleen vooruitzien...

HUGO VERHENNE
Voorzitter van de Kristelijke Beweging van Gepensioneerden GODDIE DE SMET
Voorzitter van het Vlaams Ouderen Overleg Komitee
MONICA DE CONINCK
Voorzitter van de afdeling OCMW's van het VVSG
JULIEN VAN CAMP
Voorzitter van het Verbond van Verzorgingsinstellingen

Voor meer info :

Johan Truyers - Studiedienst KBG
tel 02/246.44.40

Elke Vastiau - VVSG
tel 02/211.55.00

Tarci Windey - VVI
tel 02/511.80.08