Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.

Tijdens de persconferentie gaat wethouder Gispen tevens in op het rapport 'Bedrijfsvoering Centraal Museum.'


1. Voorstellen besteding Woonfonds
In 2003 heeft de gemeenteraad ingestemd met de instelling van een Woonfonds. Het Woonfonds is vooral bedoeld om een bijdrage te leveren aan woonvormen voor bijzondere doelgroepen als ouderen, jongeren, gehandicapten, dak- en thuislozen. Een à twee maal per jaar doet het college voorstellen aan de raad over besteding van de gelden.

Het gaat dit maal om de volgende voorstellen:


* Een bedrag van ¬68.000 gaat naar "Van groot naar beter", een project om de doorstroming van ouderen met te grote woningen naar een passende seniorenwoning te bevorderen. De vrijkomende woningen komen dan beschikbaar voor de huisvesting van grote gezinnen. De bijdrage is met name bedoeld voor het verstrekken van verhuiskostenvergoedingen.


* Een bedrag van ¬125.000 gaat naar "3 maal 24 Vleuterweide". Het gaat om een bijdrage aan de bekostiging van een zorgstation bij de eerste 24 zorgwoningen in Vleuterweide. Via dit zorgstation zijn hulpverleners 24 uur per etmaal bereikbaar voor de zelfstandig wonende verstandelijk gehandicapte bewoners. Met de gemeentelijke bijdrage wordt de eerste tranche van dit project van woningcorporatie Portaal financieel haalbaar.


* Een bedrag van ¬150.000 gaat naar wijkcentrum Oosterpark in Parkwijk. Het gaat om een bijdrage in de realisatie van een voorziening voor 24 uurszorg aan ouderen. Met de subsidieverlening wordt realisatie van het project op korte termijn mogelijk.


* Een bedrag van ¬200.000 is bestemd voor de realisatie van een hostel voor drugsverslaafden aan de Kögllaan. Wel geldt als voorwaarde dat woningcorporatie BO-EX en de GG & GD het eens worden over afdekking van een resterend tekort van ¬400.000.


2. Ontwerp-bestemmingsplan Oog in Al
In de procedure om te komen tot een actueel bestemmingsplan Oog in Al zijn de inspraakreacties op het voorontwerp-bestemmingsplan verwerkt. Ook zijn verwerkt de reactie van de Provinciale Planologische Commissie en de reacties van andere overlegpartners, zoals het Waterschap Stichtse Rijnlanden. Het college heeft ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan. Het plan wordt nu gedurende vier weken ter inzage gelegd.

Verreweg de meeste inspraakreacties hebben betrekking op het tracé Pijperlaan-J. Haydnlaan-Lessinglaan. De insprekers zijn het niet eens met de toegekende bestemming. Gevreesd wordt dat met de toegekende bestemming de weg wordt vrijgemaakt voor een verdubbeling van het aantal verkeersbanen en daarmee voor een zwaardere verkeersbelasting. Omdat een verdubbeling van het tracé op dit moment niet aan de orde is en het bestemmingsplan hoofdzakelijk bedoeld is om de huidige situatie vast te leggen, wordt de bestemming van het tracé daarmee in overeenstemming gebracht. De groenstroken krijgen de bestemming groenvoorziening, en de bestaande verkeersweg een verkeersbestemming met een maximum van twee maal 1 rijstrook.

Het nieuwe bestemmingsplan Oog In Al heeft niet alleen betrekking op de gelijknamige buurt, maar ook op de buurten Den Hommel, Halve Maan en Welgelegen. Het bestemmingsplan is conserverend van aard en in eerste instantie gericht op beheer van de bestaande situatie ter plaatse. Hiertoe worden bouw- en gebruiksregels geformuleerd. De in het plan opgenomen regelingen zijn verder geformuleerd ter bescherming van de ruimtelijke kwaliteit van het gebied.

Op 29 maart zal het ontwerp bestemmingsplan besproken worden in de raadscommissie voor Stedelijke Ontwikkeling.


3. Aanwijzing als rijksmonument (buitenplaats) kasteel De Haar Het college is groot voorstander van de bescherming van het kasteelpark van kasteel De Haar als rijksmonument. Daarom stelt het college aan de gemeenteraad voor hierover een positief advies te geven aan het rijk. Het beschermingsvoorstel is onderdeel van een rijksproject voor buitenplaatsen en betreft het gehele complex van kasteel, bijgebouwen en het zogeheten Noorder- en Zuiderpark. In dit park liggen diverse monumentale gebouwen, bruggen en andere objecten zoals hekken en kunstwerken. Het park rond het kasteel is begin 20e eeuw ontworpen door de landschapsarchitect Henri Copijn in de Engelse landschapsstijl. Op het Zuiderpark bevindt zich tegenwoordig een golfbaan.

Kasteel De Haar met bijgebouwen als het Stalpleincomplex en kerk staat al op de rijksmonumentenlijst. Begin 20e eeuw is de ruïne van dit in oorsprong 14e eeuwse kasteel door de architect Pierre Cuypers (onder andere bekend van het Rijksmuseum te Amsterdam) verbouwd tot het huidige internationaal bekende neogotische complex. De opdrachtgever voor de bouw was baron Van Zuylen van Nijeveld. Het kasteel en bijgebouwen zijn op dit moment in restauratie in het kader van de zogeheten Kanjerregeling. Onlangs is de financiering van deze kanjerregeling voor 2005 door het kabinet zeker gesteld, na flinke druk van onder andere Utrecht. De exploitatie van het complex is in handen van de Stichting De Haar en Natuurmonumenten.

Doel van de integrale bescherming van kasteel en park is de aanwezige cultuurhistorische kwaliteit van het geheel als uitgangspunt te nemen bij de verdere ontwikkeling en exploitatie.


4. Opheffen en vervangen van parkeerplaatsen aan Merelstraat/Draaiweg Door de bouw van winkels en woningen op de locatie Merelstraat/Draaiweg verdwijnen er 51 parkeerplaatsen langs de openbare weg. Om het verlies aan parkeerplaatsen te compenseren komen er voor de bewoners van de bestaande woningen aan de Merelstraat 22 parkeerplaatsen terug langs de nieuwe, in oostelijke richting verlegde, Merelstraat. De andere 29 parkeerplaatsen worden gecompenseerd via de aanleg van een ondergrondse parkeergarage met 105 parkeerplaatsen, waarvan er 61 bestemd zijn voor de bewoners van de nieuw te bouwen woningen. De verkeersonttrekking zal na besluitvorming in de gemeenteraad worden gepubliceerd, waarna nog tegen dit besluit bezwaar gemaakt kan worden bij de bestuursrechter.


5. Start inspraak over voorontwerp Weerdsingel Oostzijde Het college heeft het voorontwerp van de Weerdsingel Oostzijde vrijgegeven voor inspraak. In het ontwerp staan aanpassingen voor de inrichting van het groen in dit deel van het Singelgebied. Het gaat om het stuk tussen de Wittevrouwenbrug en de Weerdsluis. Het opknappen van het Singelgebied, ook wel Zocherplantsoen genoemd, is een onderdeel van het Collegeprogramma 2001-2006. Het opknappen van de grote stadsparken in Utrecht is één van de tien beloften die het huidige college aan de stad heeft gedaan. In juli 2003 heeft de gemeenteraad een beheervisie voor het Singelgebied vastgesteld. Deze dient als leidraad voor een beperkte herinrichting, beheer en toezicht in het gebied.

Het ontwerp van de Weerdsingel Oostzijde is tot stand gekomen in samenspraak met bewoners tijdens een tweetal bijeenkomsten. Het ontwerp ligt ter inzage op het Wijkbureau Binnenstad aan de Drift 10. Mensen kunnen daar van maandag tot en met vrijdag terecht tijdens kantooruren. Belanghebbenden hebben vier weken om eventuele op- en aanmerkingen op het ontwerp schriftelijk kenbaar te maken.

De Weerdsingel Oostzijde is na het Hieronymusplantsoen het tweede van de zeven deelgebieden dat aan bod komt. Daarna volgen nog Lepelenburg, Ledig Erf, het Willemsplantsoen en het Pelmolenplantsoen. Het Lucasbolwerk zal door de planvorming rondom de bouw van de parkeergarage als laatste aan bod komen.


6. 25°C plus regeling voor terrassen permanent Het college heeft besloten de 25°C plus regeling voor horecaondernemers in de binnenstad van Utrecht permanent te maken. Dat betekent dat als de temperatuur overdag op een vrijdag of zaterdag 25 graden of hoger is, de terrassen open mogen blijven tot 02.00 in plaats van 01.00 uur. Terrassen dragen bij aan een vriendelijke en gezellige uitstraling van de stad. Ook de uitkomsten van het onderzoek onder bewoners van de binnenstad heeft het college meegenomen bij dit besluit: na afloop van het seizoen 2004 is een evaluatie gehouden. Daaruit blijkt dat de maatregel over het algemeen positief is ontvangen. Van de mogelijkheid terrassen een uur later te sluiten, werd vooral gebruik gemaakt binnen de grotere horecaconcentraties in de binnenstad. Verwacht mag worden dat de regeling tijdens een gemiddelde zomer 6 keer kan worden toegepast. Tijdens de warme zomer van 2003 lag dit aantal echter op 9 en ook de zomer van 2004 kwam boven het gemiddelde uit. Tijdens 8 weekenddagen konden de afgelopen zomer de terrassen een uur later sluiten.

Ondernemers vinden dat de latere sluitingstijd bij mooi weer aansluit bij de wensen van de klant. Ook maken zij gebruik van de latere sluitingstijd vanwege de extra te behalen omzet. Er zijn echter ook ondernemers die hun terras toch op het reguliere tijdstip sluiten, met als redenen: onvoldoende klandizie op dat late tijdstip en het voorkomen van verwarring bij de klant over sluitingstijden. Ook de bewoners van de binnenstad, die in de buurt van horecabedrijven met terrassen wonen, zijn verdeeld. Er zijn bewoners die positief staan tegenover het een uur later sluiten van de terrassen en die een uur meer overlast willen accepteren, maar er zijn ook bewoners die er bezwaar tegen hebben. Het betreft dan bewoners die al overlast ervaren en die met deze regeling een uur méér overlast ervaren. Uit de enquête blijkt dat de overlast gedurende het extra uur niet van een andere aard is dan eerder op de avond.