Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

TLN, EVO en KNV verheugd over uitstel invoering 48-urige werkweek

Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)

zijn verheugd over het uitstel van de invoering van de 48-urige werkweek voor beroepschauffeurs in Nederland tot het vierde kwartaal van 2005. Het tijdelijke uitstel is een grote opluchting voor transportondernemers omdat het tot op heden niet duidelijk is op welke wijze de Europese richtlijn wordt omgezet in Nederlandse wetgeving. TLN, EVO en KNV pleiten ervoor om de Europese richtlijn integraal en zonder afwijkingen over te nemen in de Nederlandse wetgeving. Deze organisaties stellen de komende maanden alles in het werk om dit te realiseren.

De 48-urige werkweek moet eigenlijk worden ingevoerd voor 23 maart 2005. Dat blijkt om wettechnische redenen niet haalbaar te zijn. In de praktijk betekent het dat de Europese Richtlijn 2002/15/EG weliswaar op 23 maart 2005 van kracht wordt, maar dat op die datum uitsluitend de Europese minimumvoorwaarden van toepassing zijn en alléén dan wanneer een individuele werknemer hierom verzoekt. De Europese Richtlijn is aangenomen om de werkweek van de beroepschauffeurs te beperken tot gemiddeld 48 uur per week. Dit gemiddelde wordt berekend over een periode van vier tot zes maanden, waarbij de maximale arbeidstijd niet meer dan zestig uur per week mag zijn.

De Nederlandse Arbeidstijdenwet veroorzaakt één van de grootste knelpunten. Volgens deze wet moeten vakantiedagen, ATV-dagen, feest- en ziektedagen als arbeidstijd worden beschouwd. Hierdoor komt de berekening van een gemiddelde werkweek hoger uit dan in andere landen. EVO, KNV en TLN blijven ervoor pleiten dat minister Peijs gebruik maakt van de mogelijkheid om de beperkende delen van de Arbeidstijdenwet niet van toepassing te verklaren voor de Europese richtlijn voor een 48-urige werkweek.

Als de Europese arbeidstijdenrichtlijn in Nederland op een striktere manier wordt ingevoerd dan de richtlijn voorschrijft verslechterd de internationale concurrentiepositie aanzienlijk. Daardoor ontstaan nadelige gevolgen voor inkomens, werkgelegenheid en de Nederlandse concurrentiepositie in het wegvervoer.

22 februari 2005

Bel voor meer informatie naar:

TLN, Esther Vorenkamp :079-3636115 of 06-51806340

EVO, Mark Jansen :079-3467373 of 06-21642444

KNV, Leon Ceelen :070-3751715 of 06-22922119