AutoRai

Motorengamma Opel uitgebreid met nieuwe 140 pk sterke 1,8-liter benzinemotor

(23-3-2005)
Een verhoging van het maximumvermogen met 14 procent, een daling van het brandstofverbruik met ongeveer 4 procent, een verbeterde souplesse en meer verfijning zijn de belangrijkste voordelen van de gloednieuwe
1,8-liter Opel ECOTEC benzinemotor met 103 kW/140 pk, ten opzichte van zijn 125 pk sterke voorganger met dezelfde cilinderinhoud. De uitermate efficiënte viercilinder zal deze zomer zijn debuut maken onder de motorkap van de nieuwe Opel Zafira en zal in de nabije toekomst ook beschikbaar komen in de Vectra, de Signum en andere Opel-modellen.

Deze volledig nieuwe motor met vier kleppen per cilinder is uitgerust met talrijke technologische hoogstandjes, waaronder twee continu verstelbare nokkenassen
(DCVCP - Double Continuous Variable Cam Phasing) voor een optimale cilindervulling, een tweetraps inlaatspruitstuk en een uitlaatspruitstuk met geïntegreerde katalysator. Met een specifiek vermogen van 57 kW/l behoort de nieuwe 1.8 ECOTEC tot de krachtigste motoren in deze cilinderklasse. Negentig procent van het maximumkoppel van 175 Nm is beschikbaar over een breed toerentalbereik van 2.200 tot 6.200 t/min. Dit staat garant voor levendige prestaties, zelfs bij een laag toerental en ontspannen rijplezier in het dagelijks verkeer.

Hans H. Demant, GME Vice President Engineering en Managing Director van Adam Opel AG: "Met zijn lage brandstofverbruik en levendige prestaties illustreert de zeer efficiënte nieuwe 1,8-liter benzinemotor opnieuw Opels lange traditie van innovaties die daadwerkelijk voordelen bieden voor de klant."

Tests met de Opel Vectra toonden een gemiddeld verbruik aan van 7,3 liter per 100 kilometer, 0,3 liter (of vier procent) minder dan een Vectra met de vorige 1,8-liter motor. Tevens zijn de topsnelheid (213 km/u in plaats van 205 km/u) en het acceleratievermogen (0 tot 100 km/u in 10,5 seconden in plaats van 11,2 seconden) aanzienlijk verbeterd.

Een gewichtsverlaging, dat bereikt is dankzij een consequent gewichtsbesparend ontwerp, draagt bij aan het hoge rendement van de motor. Ondanks de toevoeging van technologieën zoals 'Double Continuous Variable Cam Phasing', zijn de ingenieurs erin geslaagd de nieuwe motor drie procent lichter te maken dan de vorige versie. Dankzij uitgebreide maatregelen om het motorblok en de cilinderkop stijver te maken werden de constructiesterkte en de stijfheid van de motor verhoogd. Het motorblok alleen al is 20 procent lichter dan zijn voorganger. De nieuwe 1.8 motor weegt slechts 118 kilogram, met een uitstekende verhouding gewicht/vermogen van 1,14 kg/kW als resultaat.