KLM

05/010

"FLYING BLUE" NIEUW GEZAMENLIJKE FREQUENT FLYER PROGRAMMA VOOR 66 MILJOEN KLANTEN VAN AIR FRANCE - KLM GROEP

AMSTELVEEN, 23 maart 2005 - In juni 2005 worden voor het eerst in de luchtvaartgeschiedenis de Frequent Flyer programma's van twee grote Europese luchtvaartmaatschappijen samengevoegd. Air France, Fréquence Plus, en KLM, Flying Dutchman, vormen een krachtig gezamenlijk programma: Flying Blue. Flying Blue wordt een symbool van de succesvolle combinatie van Air France en KLM. Het nieuwe programma wordt opgebouwd uit de beste onderdelen van de huidige Frequent Flyer programma's van beide luchtvaartmaatschappijen.

Met tien miljoen deelnemers is Flying Blue een belangrijk instrument van de Customer Relations Management programma's van beide luchtvaartmaatschappijen om trouwe klanten te belonen en een kwalitatief hoge service te bieden, ongeacht de luchtvaartmaatschappij waarmee ze vliegen.

Jean-Cyril Spinetta, Bestuursvoorzitter en CEO van Air France: "Flying Blue is een uitstekend voorbeeld van de mogelijkheden tot innoveren die beide luchtvaartmaatschappijen dankzij de fusie tussen Air France en KLM hebben gekregen. Het biedt onze klanten een groot voordeel".

Leo van Wijk, President en CEO van KLM geeft aan: "Met Flying Blue vliegen Air France en KLM hoger dan hun concurrenten, en dat is nog maar het begin".

Het nieuwe programma is een integraal onderdeel van de wereldwijde strategie met betrekking tot het Customer Relations Management van de Air France - KLM Groep. Deze strategie is gebaseerd op het principe 'één groep, twee luchtvaartmaatschappijen' en is op de eerste plaats gericht op de belangen en de service van de 66 miljoen klanten. Het programma is zowel innovatief als gemakkelijk in gebruik. Er zijn vier deelnemersniveaus - Ivory, Silver, Gold en Platinum. Flying Blue zorgt ervoor dat deelnemers maximaal profiteren van voordelen van de gecombineerde netwerken van Air France en KLM.

Het belangrijkste doel van Flying Blue is dat voldaan wordt aan de behoeften van de deelnemers. Kaarthouders van Fréquence Plus en Flying Dutchman worden natuurlijk automatisch deelnemers van het nieuwe programma en behouden alle Miles die ze tot nu toe hebben verzameld, zonder enige daling in waarde (1 Fréquence Plus Mile = 1 Flying Blue Mile; 1 Flying Dutchman Mile = 1 Flying Blue Mile).

Samen met meer dan 30 airline partners biedt Flying Blue klanten de mogelijkheid Miles te verdienen en daarmee van grote voordelen te genieten op de 18.000 dagelijkse vluchten naar 900 bestemmingen. Daarnaast hebben ongeveer 100 non-airline partners zich bij het programma aangesloten, waardoor de mogelijkheden om Miles te verdienen en te gebruiken zijn verruimd.

De fusie tussen Air France en KLM heeft al geleid tot ongekende gecombineerde aanbiedingen van beide luchtvaartmaatschappijen. De aansluiting van de netwerken op elkaar, de combinatietickets en de harmonisering van de transacties op de twee hubs Parijs/Charles de Gaulle en Amsterdam Airport Schiphol zijn slechts enkele voorbeelden die bedoeld zijn om de toegang tot het mondiale netwerk voor alle klanten te vergemakkelijken.

In de komende maanden zullen deelnemers aan de Fréquence Plus en Flying Dutchman programma's praktische informatie ontvangen over het programma, gevolgd door uitgebreidere informatie op een latere datum. Deze documentatie (inclusief de Flying Blue kaart) wordt gestuurd naar deelnemers die in de afgelopen 24 maanden Miles hebben verdiend met Fréquence Plus of Flying Dutchman. Deelnemers die geen miles hebben verdiend in de afgelopen twee jaar, ontvangen informatie wanneer zij gebruikmaken van hun Frequent Flyer-kaarten.

De fusieovereenkomst die in september 2003 werd ondertekend door Air France en KLM leidde in mei 2004 tot het ontstaan van Europa's leidende luchtvaartgroep. De Groep bestaat uit een houdstermaatschappij en twee luchtvaartmaatschappijen die hun handelsmerken, identiteiten en drie kernactiviteiten behouden. De nieuwe Groep vertegenwoordigt nu 106.000 werknemers, 66,3 miljoen passagiers, 225 bestemmingen en een vloot van 556 vliegtuigen, en is hiermee wereldwijd nummer een wat betreft omzet en de nummer een in Europa.



KLM